2018
Audi А4 Avant 1.9 TDI може да бъде характеризиран кратко и ясно – елегантен, бърз и икономичен. Синьото комби с регистрационен номер IN-0 4370 е един от малкото участвали в 100 000-те километрови маратонски тестове на AUTO BILD автомобили, успели да покажат силните си страни толкова категорично. „Джинсовият цвят“ на каросерията подхожда отлично и символизира перфектно характера на А4 – издръжлив и спортен, но достатъчно представителен…
Осмият поред продукт на марката Audi, подложен на продължителен тест от 1987 г. насам, се представи бляскаво, а липсата на сериозни повреди означава едно – Audi могат да се похвалят с трайно качество на своите продукти и в това отношение изобщо не отстъпват на BMW и Mercedes. Луксозно обзаведеният Avant прекара в редакцията цели 17 месеца, през които бе подложен на жесток експлоатационен режим и не без основания бързо се превърна в предпочитан автомобил за дълги пътувания. В крайна сметка пробегът възлезе на 100 538 километра, „навъртени“ от Италия на юг до Норвегия на север и от Франция на запад до Балканите на изток. През цялото това време Audi А4 не си позволи нито една сериозна авария.
Изисканото вътрешно пространство взе с отличие изпита по издръжливост, без да остарее видимо – материалите на арматурното табло, воланът, лостът за превключване на предавките и тапицериите не само изглеждат луксозно, но и наистина са висококачествени. Основателна критика търпят единствено тясното пространство за краката на водача и механизмите за задържане на отварянето на вратите. Как е възможно механизмите да бъдат оразмерени толкова слабо, че почти всеки път вратите да отскачат обратно и да заклещват я коляно, я крак или ръка? Audi трябва да си вземат сериозна бележка и да пренастроят основно механизма! Подобна промяна едва ли ще струва кои знае колко, но ще отстрани един безкрайно досаден недостатък в иначе почти перфектния автомобил.
Доказателство в това отношение е препълненият с хвалебствия бордови дневник – отлични оценки получават удобните и стегнати седалки, нискооборотният дизелов двигатели големият пробег с едно зареждане на резервоара. При сдържан стил на шофиране следващото посещение на бензиностанцията може да бъде отдалечено на повече от 1 000 километра, като дори при движение с висока скорост дизеловото комби TDI се показва като скромен и издръжлив състезател, задоволяващ се с около осем литра гориво на 100 километра.
Тези икономични „чудеса“ обаче се плащат скъпо – цената на тестовия Audi А4 Avant 1.9 TDI възлизаше на грандиозните за автомобил от този клас 41 540 евро… Това е много. Изключително много! Факт е, че повечето от колегите в редакцията не искаха да повярват, че комбито струва толкова и се успокоиха донякъде едва след споменаване на с около 30 % по-ниската базова цена на модела…
Не трябва да се забравя обаче, че А4 Avant е създаден за склонните да философстват с хъс относно модерния „лайфстайл“ в барова обстановка, а не за изброяващите предимствата на седемместните ванове по време на родителска среща… Имиджът струва пари и от такава гледна точка цената на автомобила е напълно обоснована. По неприятното в случая бе фактът, че имиджът очевидно струва и място – по мнението на сервизния експерт Енрико Шулце, багажното пространство на „лайфстайл“- комбито е доста малък за четиричленно семейство с детска количка…
За повечето водачи обаче, правещият добро впечатление с прегледната си подредба и даващ достатъчно възможности за промени на обема багажник вероятно е достатъчен. Доказателство за това е статистиката на регистрираните в Германия А4 Avant, в която 56 % от всички купувачи са отдали предпочитание на версията TDI със 130 к. с. На практика тези данни означават, че мощното 1.9-литрово комби е и най-продаваният модел на Audi в Германия! Факт е, че за хора, които пътуват много и на дълги разстояния, автомобилът е твърде полезна инвестиция. Не може да се отрече , че въпреки отличната си икономичност, дизеловото комби е в състояние да достави и удоволствие при шофиране – турбомоторът разполага с всички предпоставки за осигуряване на подходяща динамика. Независимо от това обаче, всестранна критика предизвика една неприятна особеност в маниера му на работа. Макар четирицилиндровият мотор да достига максималния си въртящ момент от 285 Нм още при 1750 оборота, при потегляне се усеща странна и твърде дразнеща немощ…
„Двигателят „се задави“ на светофара! Подобно нещо не беше ми се беше случвало от 20 години… „, записа в бордовия дневник редакторът Карл Аугуст Алмщат. „…Причината за „издънката“ определено е в автомобила.“ Точно така е – работата с педалите на газта и съединителя изисква фино дозиране, защото в противен случай двигателят отривисто и категорично гасне, а водачът на Audi А4 започва да се чувства като новобранец на полигон…

Надлъжноразположеният мотор (130 к.с.) задвижва предните колела. Мощността се разгръща неособено хармонично, но разходът на гориво е много добър.
При по-здраво натискане на педала на газта автомобилът с предно предаване е в състояние да достигне 100 км/ч за 10 секунди, но ефективният оборотен диапазон на двигателя е малък – при около 3000 об./мин. ускорителното движение се забавя, а шестте предавки изискват чевръсто превключване. „Шест са прекалено много – и пет стигат“, недоволства редакторът Матиас Мьоч. На други представители на редакцията обаче им харесват ниските обороти на шеста предавка при движение с висока скорост по автомагистралата – очевидно на тях им допада и повечето работа със скоростния лост…
За сметка на това мнението по отношение на „страдалчески“ звучащите шумове на мотора със система за впръскване „помпа-дюза “ е единодушно – според всички участници в маратонския тест шумът на дизеловия агрегат е прекалено силен, ръмжащ и бръмчащ. За щастие шумотевицата не влияе на надеждността. Въпреки високия въртящ момент, честата смяна на водачи с различни навици и сериозното натоварване на автомобила, механичното износване на частите и агрегатите в края на маратона бе минимално. На финала незабележимо износване демонстрира дори съединителят, който според преценка та на експертите спокойно може да изкара още 50 000 км.
Двигателят („износване в границите на заводските допуски“), кухините на каросерията („чисти като пода в аптека“) и аспуховата уредба („гърнета и окачване без забележки“) също получиха комплименти от експертите. Очевидно е, че техническият фундамент на този модел на Audi е извънредно солиден, качествено изработен и зрял. От друга страна обаче, никой не е идеален – основните недостатъци на Audi А4 Avant 1.9 TDI се крият в електрониката и са главната причина за класирането на автомобила едва под средното ниво в класацията по благонадеждност на AUTO BILD. Източник за доста ядове например бяха честите дефекти на климатичната инсталация. Оказа се, че този проблем е добре известен на специалистите в сервиза, които направиха всичко възможно за неговото отстраняване. Първия път бе сменен само управляващият блок, а втория път към него бе прибавен и датчикът за външната температура. Ясно е, че климатикът на А4 е сериозен дразнител за собствениците, защото дефектите при него заемат подобаващо място и в списъка от оплаквания на читатели. Грижи предизвика и скъпата аудиосистема Symphony, която твърде често се озоваваше безпричинно в режим „Safе“ (пълно блокиране) и не желаеше да издаде ни звук, ни стон… Третият електродразнител бяха изгарящите също без видима причина крушки на габаритните светлини. Тази привидна „дреболия“ не е никак безобидна, защото в ръководството за експлоатация на автомобила изрично пише следното: „Подмяната на крушки е работа за специалист. Моля, потърсете сервизната служба на Audi“… Вярно е, че смяната на изгорелите крушки се извършва без никакви усложнения, но цялата процедура по посещението на сервиза изисква време и е неприятно.
При едно от тези посещения от общата електронна мрежа на Audi А4 Avant 1.9 TDI бе изключен по наше желание още един потенциален източник на дефекти. Става въпрос за телематичната SOS система, която на няколко пъти напълно ненадейно и без никакво желание от страна на водача решаваше да се свърже със сервизната централа на Audi…
В заключение може да се каже, че Audi А4 Avant е един изключително удобен спътник не на последно място и благодарение на богатото и комфортно обзавеждане. Същият този електронизиран разкош обаче е и главната причина за повечето от неприятностите с автомобила. Както се казва в пословицата обаче, всички се учим от грешките си … А в Инголщат неведнъж са демонстрирали способността си да учат извънредно бързо.
Механиката е супер, но електрониката…
Audi А4 е ярък пример за проблемите при модерните автомобили – високото качество на материалите и производството са причина (както при нашия Audi А4) двигателят и предавател ни ят механизъм да „издържат“ 100 000 километра без забележими следи от износване. Не се повреди нито веднъж дори непрекъснато работещата под високо налягане система „помпа-дюза“. Спирачките са в изправност, като се изключи минималното количество прах,отделило се при изтриване на една от накладките. Влошаването на резултатите от теста се дължи на проблемите с дреболиите, предназначен и да подобрят комфорта на шофиране и пътуване. Датчици подаваха грешни сигнали, управляващи блокове на климатичната инсталация и навигацията трябваше да бъдат подменяни, радиото се самоблокира, превключватеnи отказаха…