100 000 км със Citroen C4 Cactus: надежден ли е странникът?

Този „французин“ иска да е различен. Прост, редуциран и изгоден – но как ще се представи във всекидневието? Дали и качеството няма да е по-различно?


14
мар.
2018

КАКВА СТРАННА ПТИЦА! Cactus не стартира тихо и незабележимо своя продължителен тест – той буквално блестеше в автомобилния парк на AUTO BILD. С яркочервения си цвят, 110 к.с. и черните Airbumps, които всеки искаше да погали. Но въздушните възглавници отстрани не бяха единственото, което правеше впечатление. Компактният автомобил е толкова различен, колкото почти никой автомобилен производител не се осмелява да предложи днес. Резервоар, километраж и четири врати, редуциран до най-важното, с цена под 40 000 лева – коментарите в бордовия дневник бяха от възторжени до осмиващи. В началото C4 Cactus, каквото е официалното име на модела, ни осигуряваше прекрасно настроение.

По нашето слаломно трасе Cactus разкри меката си страна. Но успява да премине прецизно между конусите

Отвън – защото пешеходците го харесват, а отвътре – заради 1,2-литровия 3-цилиндров двигател, който подхожда перфектно на модела с тегло 1100 килограма. Жизнен и учудващо икономичен с тестовия си разход от 5,6 литра, той изобщо не усети маратонската дистанция от 100 000 километра и дори и към края с лекота достигаше до ограничената си до 191 км/ч максимална скорост! На магистралите един водач на BMW се почувства толкова предизвикан, когато червеният Citroën премина покрай него със 150 км/ч, че тръгна да го гони – след което отново се прибра в дясната лента. Двигателят бе най-доброто в Cactus, останалото не се представи толкова добре. Окачването с дълги ходове на колелата люлее приятно във всекидневието, но автомобилът потъва силно при спиране и трополи по неравностите. Почти като добрия стар 2CV, въпреки че никога не сме се чувствали несигурни. Неинформативното кормилно управление позволява да усетите само придърпването на предните колела, когато се претоварят от 110-те конски сили – и чувате свиренето на гума, която буксува по асфалта.

Пейзажът на брега на езерото подсказва за сърфове и спортуване. Но с високия си товарен ръб и сгъващата се нацяло облегалка на задната седалка Cactus не е толкова практичен, колкото изглежда

Когато четете бордовия дневник, можете да останете с впечатлението, че сме имали два Cactus-а: „Най-сетне оптимални седалки“, бе мнението на дизайнерката ни Аника Фишбек (ръст 1,60 метра). „Автомобил като хол на колела!“ Но и: „От тези седалки ме заболява гърбът“, оплакваше се Щефан Малах. Да, те пишат за същия Cactus. Отвън усещане за SUV с дъгите на покрива, които свирят от насрещния вятър, отвътре с малко място и бедно оборудване, което подхожда по-скоро на малък, а не на компактен автомобил. Отзад е тясно, товарният ръб на багажника е висок, късите светлини са ужасно слаби. Ех, ако този Citroën беше и една идея по-практичен! На феновете на Cactus оборотомерът няма да им липсва – за разлика от парктроника – колоната на покрива отзад е широка като Триумфалната арка! Очите се радват на оригинални детайли като лентите за затваряне на вратите, които изглеждат като дръжки на куфари, или на готиния, странен километраж. Автоматичното управление на чистачките реагира перфектно, темпоматът работи до 254 км/ч!

Директно до него е разположен тъчскрийн, който обаче работи прекалено бавно и показва груба навигационна карта, която изчезва, когато регулирате вентилацията. „Радиото и климатичната инсталация се управляват ненужно сложно“, смята колегата Мартин Путц. „Това устройство няма никакви преимущества пред традиционните бутони.“ В същото време няма почти нищо за управление: при базовата версия Feel липсват както Bluetooth, така и гласови команди. Но това е само изнервящо. Много по-неприятно нещо се случи след 30 581 километра: „Пета предавка не може да се включи, самоизключва се веднага“, алармира редакторът Хенинг Хинтце. Приличаше на сериозна повреда и тя не закъсня: наложи се Citroën да сменя скоростната кутия. „Счупена е насила“, бе становището на сервиза. Тоест: вината е наша, някой е включил пета предавка с груба сила. Но защо след ноември 2016 година PSA са модернизирали тази скоростна кутия, която се монтира в много техни модели? И това не беше единственото непланирано посещение в сервиза: скоро Cactus премина в сервизен режим – отказ на запалителната система!

При разглобяването открихме огнища на корозия и протрити детайли. С оценката 3+, която получи Cactus, Citroën се класира доста по-назад от последния С5 Комби, който заслужи оценка 5. Всичко това обаче не намали симпатиите на редактора Кристиан Щайгер: „Индивидуален до чудатост, своенравен, различен – бих си купил този автомобил за мен!“ Странно, нали?

 

ИДЕЯТА ЗА ВЪЗДУШНИТЕ ВЪЗГЛАВНИЦИ

Cactus не се вписва в нормалните означения на моделите на Citroën, позициониран е между малкия С3 и по-просторния C3 Aircross. Различава се по отварящите се встрани задни прозорци и страничните въздушни възглавници (по желание в контрастен цвят), както и по целенасочено деловия си интериор: по-малкото превключватели и повечето поставки би трябвало да облекчат живота. Въпреки това Cactus не се превърна в хит, през 2018 година се очаква фейслифт.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >