2021
Специално за АUTO BILD международно жури от дизайнери, историци и експерти направи селекция на стоте най-красиви автомобила в историята. Ние ще ви ги представим един по един – като продължаваме с номер 92 в лицето на Fiat 124 Spider. През 1963 Том Тяаарда, служител на Pininfarina, гледа Corvette C2 и създава негов вариант, който нарича Rondine – от итал. „лястовица“. Pininfarina го представя – и шефовете на Fiat го харесват повече от тези на GM. Затова италианците поръчват дизайна на роудстър със задница, наподобяваща формите на пеперуда.
Връщаме се в 1966-та година: по онова време автосалона в Тoрино е един от най-интересните и освен това е домакински за концерна Fiat. Тогава италианците имат модели във всеки сегмент. Още през пролетта на 1966 г. от Fiat са представили седан версията на 124, която по-късно в продължение на десетилетия ще продължи да живее като „Lada“. В Торино разширяват гамата на 124 с комби версията „Familiare“ и със 124 Sport Spider.
За дизайна на дългия 3,97 метра 124 Sport Spider отговаря Pininfarina, като роудстърът е с 6 см по-къс от седана. Откритият 124 използва техниката на седана, включително и задното му задвижване. Sport Spider обаче трябва да оправдае по-високата си с около една трета цена спрямо семплия си събрат. Затова роудстърът получава благороден кокпит с оборотомер и дървени тапицерии. Нов е и моторът с работен обем от 1,4 литра. Два горно разположени разпределителни вала осигуряват мощност от 90 к.с. и максимална скорост от 170 км/ч, докато серийната трансмисия е 5-степенна механична.