100 години Steyr в България

1105
2023

На 20 април 1923 г. в София е основано търговското акционерно дружество „Щаер“ с начален капитал 1 милион лева. Негови учредители са Анджело Куюмджийски (председател), Арон Фридман, Ерих Фанта, Димитър Генчев (който по това време е инспектор на царските дворци и имоти) и още няколко души. Героят от войната Генчев, освен служител в двореца е и близък приятел на цар Борис III и би могло да се предположи, че масовото навлизане на автомобилите Steyr не само сред частните собственици, но и в царския гараж през 20-те години вероятно става именно благодарение на него. Налагането на новата не само за България, но и за Европа марка, създадена през 1920 г., става чрез активна рекламна кампания и подробни разяснителни текстове, както и чрез кратки статии в популярните ежедневници.

В периода 1920-1929 г. у нас са внесени общо 181 автомобила от Австрия, повечето от които са Steyr, като заедно с тях пристигат и относително малки количества Austro-Daimler. Преобладаващата част от автомобилите, които ползват цар Борис и неговите придружители през втората половина на 20-те и началото на 30-те години, са именно Steyr. С автомобили от същата марка царят посещава Чирпан след голямото земетресение в града от 14 април 1928 г., такава е и колата, в която се появяват Борис и царица Йоана скоро след тяхната сватба. Още в средата на 20-те години леки автомобили Steyr притежават княз Кирил и княгиня Евдокия. 1925-та година е отчетена от „Щаер“ АД, като изключително добра при реализираната чиста печалба от 152 632 лв. Печалбата за 1926 г. е изчислена на 158 475 лв., а през 1927 г. тя достига 160 609 лв. Въпреки доброто начало, през 1928 г. сред акционерите започват да се долавят първите признаци на тревога. В годишния доклад на фирмата четем: „…ние бяхме поставени срещу една колосална конкуренция от страна на много американски коли, които биваха пласирани на по-ниски цени и по-добри условия на изплащане.“

Между 1929 и 1930 г. „Щаер“ АД изпада в тежка криза. През 1931 г. са продадени последните три автомобила на консигнация, макар че според договора те е трябвало да бъдат върнати в Австрия. Като резултат от натрупаните дългове и липсата на клиенти, на 25 юли 1932 г. дружеството обявява ликвидация. През същата кризисна година в София е регистрирана фирмата „Н.Василев & брат“, която през 1936 г. възобновява продажбата на Steyr. Тогава у нас пристигат единични бройки от някои от най-актуалните по същото време военни автомобили, произвеждани в Европа във връзка с обявения от Военното министерство конкурс за доставка на нови коли за армията. След експертната оценка от проведените изпитания са одобрени австрийските всъдеходи Steyr 440, от които в периода 1936-1937 г. е доставена голяма серия от 333 шасита (или близо половината от произведените общо 713 броя), оборудвани с български каросерии.

Вносът на Steyr от страна на търговската фирма „Н. Василев & брат“ продължава едва три години, тъй като производството на леки автомобили с тази марка е преустановено през 1940 г. През този кратък период Николай Василев успешно продава в България по-достъпните модели на фирмата, включително и екзотичния аеродинамичен Typ 50/55.

Фирмата участва със собствен щанд и на първия български автосалон, проведен в Пловдив през април 1939 г., където са изложени три модела: 55, 200 и 220.

През 1940 г. вносът на Steyr за кратко е поет от фирмата БЕГЕ ООД, а от следващата година официален представител става фирмата „Щаер-Шкода“, но сред доставяните от нея превозни средства вече няма леки автомобили.

Днес в завода на Steyr се произвежда добре познатата и у нас G-класа на Mercedes-Benz.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин