2024
Противно на широко разпространеното мнение първият аутобан не е построен в Германия, а в Италия
Каква идилия само! Като собственик на автомобил преди век човек едва ли не се е движил сам на пътя. Магистралните такси не се заплащали на автомати, а в крайпътния ресторант и то само в брой. На входа на високоскоростния път патрулирал пазач в униформа, който приветливо отдавал чест при преминаване на всеки автомобил през вдигната бариера.
Преди точно сто години – на 21 септември 1924 година – между Милано и отдалечения около 50 км северно град Варезе е открита първата магистрала в света. Или по-точно първата аутострада. Ширещото се до днес мнение, че Адолф Хитлер бил измислил аутобана, е напълно невярно. Поновому казано: фалшиви новини от старата школа.
В действителност идеята е на предприемача Пиеро Пуричели, построил също така легендарната писта Монца и получил впоследствие аристократичното звание граф. През 1921 г. той основава фирмата Societa Anonima Autostrade, един вид италианско Автомагистрали ЕАД. Идеята била построяването на платен път за високоскоростно придвижване – т.е. без никакви препятствия в лицето на кръстовища, файтони, каруци, велосипеди и пешеходци. За времето си това действително била много футуристична идея. Все пак тогава в Италия почти не се движели автомобили. Но все пак 57 000 при повече от 40 милиона към днешна дата.
По онова време повечето хора не проявявали интерес да бъдат мобилни, предпочитали да останат в обичайната си среда. Който желаел или му се налагало да изминава по-големи разстояния, просто взимал влака. По основно все още неасфалтираните междуселищни пътища се движели предимно коли с конски впряг, поради което първата Autostrada dei Laghi, по-късно магистрала А8, действително била предизвикателно и доста рисково начинание.
Въпреки това, за откриването пристигат най-височайши гости: първият допуснат по магистралата автомобил е Lancia, управлявана от тогавашния крал Виторио Емануеле III. Монархът прерязва лентата, а италианската преса съобщава, че „автомобилите се движат по гладък като паркет бетон, без опасни пропадания и колоездачи, които биха могли да бъдат изпратени в отвъдното…“
Първоначално италианците очаквали по магистралата трафик от 1000 автомобила дневно, но реално колите рядко били повече от няколко дузини, вероятно и заради факта, че аутострадата оставала затворена за движение през нощта. През 1925 г. е открит следващият лот до Комо на едноименното езеро. Днес това е любимата на много туристи магистрала А9.
По същото това време Хитлер лежи в затвора в Бавария, осъден на 5 години заради опита си за преврат. За аутобани той започва да говори едва през 1933 г. След взимането на властта той публикува програма за строежа на четирилентови „Пътища на Фюрера“, които да прекосяват Германия. Политическата пропаганда услужливо премълчава, че плановете всъщност са начертани още през 20-те години. При това първият участък на такъв „Автомобилен път без кръстовища“ е открит още през август 1932 г. между Кьолн и Бон, днешният аутобан А555.
Между другото, по онова време се разраства истинска конкуренция между фашистите в Германия и Италия на тема магистрали. Диктаторът Бенито Мусолини, на власт от 1922 година, ликува по повод откриването на аутострадата МиланоВарезе: „Магистралите са грандиозно италианско постижение и конкретно доказателство за нашия инженерен гений, напълно достойни за синовете на Древен Рим“.
Германският диктатор също така се опитвал да издигне високоскоростните пътища в монументи с историческо значение. Но в Германия проектите стават значително по-големи, по-скъпи, по-смъртоносни и в крайна сметка по-известни. Както почти всичко останало в Третия райх, магистралите се оказват по-мащабни и запомнящи се, отколкото в Италия.
Материалът е част от нашата рубрика „За повече сигурност на пътя с Continental“