2016
Винаги е хубаво човек да има теглич: с него автомобилът се превръща във всестранен талант, който може да транспортира много повече.
Можете да теглите каравана към някой къмпинг, расов жребец към хиподрума или просто метални отпадъци към пункта за вторични суровини – на пазара има ремаркета за всякакви ситуации. Цените на употребяваните започват от около 300 лева за прости модели без спирачки.
Ако след покупката не искате неприятни изненади, проверете дали ремаркето има валидни ГТП и ГО (при маса над 750 кг). У нас по извънградски пътища е разрешено автомобил с ремарке да се движи максимално със 70 км/ч, а по магистрали и скоростни пътища съответно с 90 и 100 км/ч (ако ремаркето е кат. О1).
Много важно е да разберете от талона на вашия автомобил колко е максималната маса на прикачения товар и максималното натоварване върху теглича.
Нямате такъв на автомобила си? Не се притеснявайте – винаги можете да си монтирате допълнително, цените им стартират от около 100 лева, употребяваните могат да бъдат и по-евтини.
1 Оглед на кабелния сноп
При по-новите ремаркета кабелите са закрепени за рамата със специални щипки. Проверете изолацията за скъсани и протрити места – защото те могат да бъдат причина за проблеми.
2 Брезент и крепежните му елементи
Атмосферните условия състаряват брезента и го правят по-податлив към скъсвания и пропускане на влага. Гумичките за закрепване се разтеглят и губят от еластичността си. Стандартните брезенти струват около 60-70 лева.
3 Ръчни спирачки
Ремаркетата със спирачки разполагат допълнително с ръчна спирачка, която пречи на ремаркето да потегли само, когато е откачено и оставено на наклон. Когато ръчната спирачка е активирана, и двете колела трябва да са блокирани, проверете механиката да бъде видимо в добро състояние.
4 Изпробвайте маневреното колело и манивелата
Опората на вдигнатото колело на рамката трябва да бъде наред. При теглене на ремаркето колелото не бива да „клюмва“, трябва да се върти безпроблемно на главината и да се вдига и сваля лесно.
5 Лошо изолиран щекер, класика при проблемите с ел. инсталацията
Един път невнимание при откачането е достатъчен: когато не освободите щекера, късате кабела. При ремонта на 13-полюсните щекери кабелите могат да бъдат разместени, а някои дефекти – пропуснати
6 Teст на светлините
Накарайте продавача да седне в колата и да превключи всички светлини. Проблемите с тях често са свързани с дефектна маса или изтънял кабел. В чести случаи и стъклата на стоповете са счупени. Смяната не е скъпа.
7 Състояние и възраст на гумите
Както и при автомобилите, трябва да следите гумите да не бъдат на възраст над шест години. Възрастта се разбира по 6-цифрения DOT номер на борда. Първите две цифри в него означават седмицата, а следващите – годината.
8 Проверете капак и заключващ механизъм
Шарнирите на капака могат да се скъсат, а огънатите капаци се затварят по-трудно. Важно е със заключващия механизъм да се оперира лесно и да има допълнителна защита – в случая тази функция се изпълнява от проста кука.
9 Тествайте лапата и инерционната спирачка
Лапата трябва да се заключва върху теглича. Жилото за задействане на ръчната спирачка не трябва да бъде скъсано, то се прехвърля на теглича и активира автоматично ръчната спирачка, ако ремаркето се откачи. По време на пробното шофиране проверете дали колелата на ремаркето блокират при рязко спиране.
10 Потърсете щети и дупки по рамата
Ако липсва само болт или нит (както на снимката), проблемът може да бъде отстранен и от хоби майстор. При по-сериозни пробойни или счупени части трябва да се обърнете към професионален заварчик.
Извод
Отваряйте си очите преди покупката на ремарке – хубавото е, че тук дефектите се намират по-лесно, отколкото при автомобилите. В търговската мрежа има много резервни части на прилични цени. Затова ако откриете проблемен компонент, просто се пазарете да приспаднете стойността му при договорка на покупната цена.