2016
1. Кои модели трябва да бъдат зареждани с AdBlue?
По принцип това са главно модели на Audi, BMW, Citroën/Peugeot, Mercedes, Opel и VW, отговарящи на нормата Евро 6. Именно по-големите дизели успяват да отговорят на строгите екоизисквания само с помощта на добавката. По коренно различен път обаче тръгват някои производители като Маzda, чиито автомобили с ниска степен на сгъстяване се справят и без карбамид.
2. Колко голям е ефектът върху околната среда?
Много голям. С използването на карбамид отделянето на азотни оксиди може да бъде намалено с около 95 процента. Така AdBlue прави дизелите приемливи за обществото, гарантирайки щадене на природата.
3. Колко висок е разходът?
Той зависи директно от консумацията на гориво и свързаното с нея отделяне на вредни емисии. Разходът на AdBlue зависи в голяма степен от мощността и стила на шофиране. На шофьорите на таксита обикновено се налага да наливат след около две трети от зададения заводски пробег. За средна стойност се приемат около 1,5 л на 1000 км.
4. Има ли различни спецификации както при маслото?
Естествено, производителите препоръчват само собствените си продукти – което е разбираемо, така се печели по-лесно. В действителност обаче всички AdBlue добавки са унифицирани по нормата ISO 22 241. Казано с други думи, в основата си различните продукти са еднакви.
5. Разрешено ли ми е сам да си доливам AdBlue, или трябва задължително да посетя сервиз?
Някои производители се опитват да използват и в това отношение техниката, за да обвържат трайно клиентите си, като ги молят да идват в сервиза за зареждане. В Западна Европа при подобно посещение само за труд трябва да приготвите 30 евро. А това са пари, които лесно може да бъдат спестени. При новите модели зареждането на AdBlue е почти толкова просто, колкото и на гориво. Някои автомобили обаче трябва да бъдат свързани с диагностичен уред след зареждането – за което естествено клиентът трябва да плати. Каква наглост само!
6. Къде ще ми излезе най-евтино?
На колонката литър струва около 50 цента, в сервизите е една идея по-скъпо. Самите производители правят щуцерите за зареждане изключително малки, в резултат на което не остава място за обезвъздушаване и пистолетът на колонката постоянно изключва. Решението: просто купете 10-литрова туба с добавката, започнете да зареждате на колонката, а после допълнете резервоара с тубата и специална фуния. Някои бензиностанции обаче предлагат и решения за зареждане на AdBlue в леки автомобили.
7. Как ще разбера, че резервоарът ми за AdBlue е празен?
При повечето автомобили бордовият компютър сигнализира около 3000 км преди изпразването на резервоара. Ако решите да не доливате добавката, ще останете на пътя – защото в един момент електрониката ще откаже да стартира мотора. Естествено, технически е възможно да карате без AdBlue, но не е разрешено – тъй като позволените стойности на вредни емисии ще бъдат прехвърлени.
8. Значи ли това, че се налага постоянно доливане?
Не, едно зареждане с AdBlue е достатъчно в някои случаи дори за 25 000 км. Така на шофьорите със стандартен годишен пробег ще се налага да зареждат на около две години.
9. Опаснo ли е да докоснеш AdBlue?
Oт гледна точка на химичните реакции – не. Достатъчно е само да си измиете ръцете.
10. Значи не бива да се страхувам дали ще го разлея?
Не, трябва да бъдете внимателни – особено ако щуцерите за налягане са разположени в багажника като при нашия Mercedes CLS. Скрити под тапицерия дълбоко в багажника, е трудно да запазиш пространството около тях сухо. А трябва – защото макар и течността AdBlue да не е опасна за здравето, с времето тя кристализира и започва да мирише неприятно. Ето защо си заслужава да инвестирате спокойствие и търпение в операцията по наливането.
Извод
Системата AdBlue е интелигентно решение и от нея има смисъл. Дразнещо е само че производителите на автомобили не са я направили удобна за потребителите. Мястото на щуцерите за зареждане не е в купето, освен това те трябва да бъдат и по-големи, за да бъдат удобни и на пистолетите за зареждане.