2015
Не, всъщност Матиас Мюлер (63) не си беше поставил за цел да застава начело на Volkswagen. Може би само да води групата спортни автомобили около Porsche, Bentley и Bugatti. Голямото кормило във Волфсбург трябва да бъде поето от по-добри млади кадри – такова становище изрази Мюлер тази пролет. Сега обаче нещата се промениха, след оттеглянето на Мартин Винтеркорн фамилиите Пийх и Порше в ролите си на притежатели на най-големите дялове го качиха на трона. Сега Мюлер трябва да оправи бъркотията. Да видим кои ще бъдат най-важните точки, по които трябва да работи той.
1. Доверие
Скандалът с емисиите удря VW там, където боли най-много – по ядрото на марката. Тъй като германската компания поддържа имидж на производител на солидни автомобили с висококачествена техника. В бъдеще обаче хората няма да вярват на това. Мюлер веднага усети този проблем и не иска да крие нищо. И с най-строгите правила за оплаквания в бранша си поставя за цел да предотврати развитието на подобни скандали в бъдеще.
2. Културна промяна
Volkswagen има централизирано управление – със силен човек на върха, който притежава увереността да взема решения. Според някои експерти именно тази култура до голяма степен е причина за скандала. Дали служители на компанията от страх са премълчали проблемите с дизеловите мотори и са търсили решение в последния момент? Вероятно да. Ето защо VW има нужда от екипен дух, който да допуска противоречия и грешки – така че хората да не се страхуват за работата си. Може би Мюлер ще успее да постигне това – щом служителите на Porsche се чувстват като едно семейство. В същото време обаче има нужда и от…

Бившят бос на Skoda Винфрид Вааланд трябва да оправи нещата в САЩ
3. Нова структура
Матиас Мюлер иска да затвърди отговорностите на отделните марки и да реформира йерархията. Така Porsche, Bugatti и Bentley в бъдеще ще имат общо управление, a Audi oстава в една група с Lamborghini и Ducati. Volkswagen пък ще бъде под една „шапка“ със Seat и Skoda под ръководството на Хуберт Дийс. Освен това мениджърите на отделните региони (Европа, САЩ, Китай) в бъдеще ще имат повече права при вземането на решения във Волфсбург.
4. Нов персонал
Трима технически ръководители бяха освободени заради аферата: Улрих Хакенберг (Audi), Волфганг Хац (Porsche) и Хайнц-Якоб Нойсер (VW) поемат техническата отговорност за скандала – както и за това, че надзорният съвет и обществото са информирани много по-късно от американските власти за огромния мащаб на измамата. Така първа изкупителна жертва станаха техническите ръководители. Наследник за поста на шеф на разработките във VW би могъл да бъде Фолкмар Танебергер, който в момента отговаря за отдела по разработка на електрониката. Друг вариант е Франк Велш – човекът, който стои зад гъвкавата платформа MQB и в момента отговаря за разработките на Skoda. Улрих Айххорн (бивш шеф на разработките в Bentley), Волфганг Шрайбер (бивш ръководител на Bentley и Bugatti) и Ролф Ферх (шеф по разработките на Bentley) обаче също ще се борят за лидерски позиции. При отделните марки поне новите назначения вече са ясни: начело на Porsche застава Оливер Блуме, Бернхард Майер ще ръководи Skoda, a Лука де Мео – Seat.

Екологичен: електрическият Bulli трябва да изчисти имиджа на VW в САЩ
5. Америка
Незадоволителните продажби определено дразнят управляващите семейства. А сега идва и ударът по имиджа в САЩ. За да се справи с проблема, като пожарникар в акция идва Винфрид Вааланд. Все още действащият шеф на Skoda е избран лично от Фердинанд Пийх, за да намери изход от ситуацията. Специалистът по инженерен мениджмънт има качествата да се справи. Във времената си като наместник в Китай с модели като Lavida Вааланд създава сериозни предпоставки за успеха на марката VW в милиардната страна, а когато се прехвърля в Чехия, не само еманципира Skoda от VW, но и изгражда железен екип.
Първо трябва да бъде намерено техническо решение, а после Volkswagen да направи онези тихи, но решителни стъпки, с които да изчисти имиджа си в Америка. Тогава целият свят на VW ще гледа към Вааланд. Същевременно с нови прототипи като изгодни големи SUV той трябва да предложи образци, които да превозват американците по техния любим начин.

Нов размер за Америка: изгоден SUV със седем седалки (на снимката – прототипът Cross Blue) трябва да вдигне оборота в САЩ
6. Моделна палитра
Това е крайъгълният камък за новия шеф на марката VW Херберт Дийс. Той трябва да изчисти ненужното от моделната палитра и да вкара актуални свежи попълнения като роудстър с централно разположен мотор.
7. Диференциация
Тази задача ще бъде завършена, където марковата диференциация бъде приключена. VW в момента „диша във врата“ на Audi, a Skoda – в този на VW. Казусът трябва да бъде обстойно анализиран. Планираният за Китай бюджетен модел би се вписал и на пазара в Европа – като 13-а марка на концерна и конкурент на Dacia.
8. CONNECTED CAR
Автомобилният свят се променя ударно и се дигитализира. Именно в това отношение VW трябва бързо да навакса, за да не изостава от конкуренти като Apple и Google.
9. ХИБРИДИ
Високите вредни емисии на дизелите и скъпата техника за намаляването им показват, че VW трябва все по-силно да залага на хибридите. И то не само на скъпите като Golf и Passat GTE, но и на модели за широкия кръг от клиенти.
10. Електрификация
Audi Q6 e-tron и Porsche Mission E вече бяха представени като прототипи, но липсва достъпен електрически VW. Римейк на легендарното Bulli би могъл да изчисти имиджа на марката в САЩ.