10 грешки при шофирането през зимата


3
ян.
2020

4. Борба със запотяването на стъклата само с отоплението

Първият рефлекс при запотени стъкла в автомобила е да пуснете отоплението на максимална степен и да насочите въздуха към тях. Принципно това е правилно, но когато вътрешната циркулация е активирана. Тъй като тогава в купето се „върти“ само влажният вътрешен въздух. А студеният външен въздух е по-сух и може да поеме значително повече влага. При много охладен интериор стъклата допълнително се запотяват от топлия въздух при дишане, затова при качване най-добре отворете прозорците, така че топлият въздух да излезе. И включете климатика! Това действа още по-ефективно от парното (вижте точка 3).

За да предотвратите влагата в автомобила, преди влизане в него махнете снега от дрехите и обувките си. Регулярното миене на стъклата също помага, тъй като чистите стъкла се запотяват по-малко.

Регулярното проветряване е важно, за да се борите с влагата.

5.Намаляване налягането в гумите за по-добре сцепление

За да постигнат по-добро сцепление на сняг и лед, много шофьори намаляват налягането в гумите. Този трик обаче идва още от времето на диагоналните гуми. За днешните радиални гуми той не работи особено добре. При много ниско налягане сцеплението им се влошава, удължава се и спирачният път. Освен това се вдигат разходът на гориво и се увеличава износването. Единствено на много дълбок сняг намаленото налягане може да подобри сцеплението. И все пак налягането не може да пада с повече от една трета спрямо предписаната от производителя стойност и то при скорост максимум 50 км/ч. А и не забравяйте, че когато автомобилът „стъпи“ отново на асфалт или киша, става значително по-нестабилен.

Налягането в гумите следва да бъде проверявано регулярно и през зимата. Това важи с особена сила при падане на температурите. Защото тогава се охлажда и въздухът в гумата и така налягането в нея пада – обикновено с 0,1 бара на десет градуса.

6.Забравяне на грижите за акумулатора

Студът представлява сериозно предизвикателство за акумулатора на автомобила. На студено акумулаторите губят голяма част от стартовия си капацитет, а същевременно двигателят има нужда от повече мощ при стартиране. А когато акумулаторът бъде натоварен допълнително с консуматори като подгряване на задното стъкло, отопление на седалките и др., рискувате да го изтощите тотално. Особено на къси разстояния алтернаторът не се справя със зареждането. Затова е препоръчително акумулаторът да бъде зареждан редовно и през зимата. Хубаво е по възможност да избягвате употребата на допълнителни консуматори като например електрическо одеало за деца, тъй като това „тормози“ допълнително стартерната батерия.

Загубата на напрежение в продължителен период води не само до проблеми при стартиране, но е и причина за образуването на сулфатни кристали върху плочите, което намалява капацитета на акумулатора и с времето го уврежда. За да противодействате на този процес, можете да използвате импулсно зарядно устройство.

Някои зарядни устройства разполагат с режим за десулфатизация, който трябва да освежи „уморените“ акумулатори.

7.Прекалено ранно включване на светлините за мъгла

Според закона в България видимостта трябва да бъде под 50 м, за да можете да пуснете светлината за мъгла отзад – без значение дали влошената видимост се дължи на дъжд или на мъгла. В противен случай водачите на автомобилите отзад биват заслепени.

Използването на фаровете за мъгла също е обект на регулация от закона. По правило те могат да бъдат включени само при влошена видимост.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >