10 грешки при шофирането през зимата


3
ян.
2020

4. Борба със запотяването на стъклата само с отоплението

Първият рефлекс при запотени стъкла в автомобила е да пуснете отоплението на максимална степен и да насочите въздуха към тях. Принципно това е правилно, но когато вътрешната циркулация е активирана. Тъй като тогава в купето се „върти“ само влажният вътрешен въздух. А студеният външен въздух е по-сух и може да поеме значително повече влага. При много охладен интериор стъклата допълнително се запотяват от топлия въздух при дишане, затова при качване най-добре отворете прозорците, така че топлият въздух да излезе. И включете климатика! Това действа още по-ефективно от парното (вижте точка 3).

За да предотвратите влагата в автомобила, преди влизане в него махнете снега от дрехите и обувките си. Регулярното миене на стъклата също помага, тъй като чистите стъкла се запотяват по-малко.

Регулярното проветряване е важно, за да се борите с влагата.

5.Намаляване налягането в гумите за по-добре сцепление

За да постигнат по-добро сцепление на сняг и лед, много шофьори намаляват налягането в гумите. Този трик обаче идва още от времето на диагоналните гуми. За днешните радиални гуми той не работи особено добре. При много ниско налягане сцеплението им се влошава, удължава се и спирачният път. Освен това се вдигат разходът на гориво и се увеличава износването. Единствено на много дълбок сняг намаленото налягане може да подобри сцеплението. И все пак налягането не може да пада с повече от една трета спрямо предписаната от производителя стойност и то при скорост максимум 50 км/ч. А и не забравяйте, че когато автомобилът „стъпи“ отново на асфалт или киша, става значително по-нестабилен.

Налягането в гумите следва да бъде проверявано регулярно и през зимата. Това важи с особена сила при падане на температурите. Защото тогава се охлажда и въздухът в гумата и така налягането в нея пада – обикновено с 0,1 бара на десет градуса.

6.Забравяне на грижите за акумулатора

Студът представлява сериозно предизвикателство за акумулатора на автомобила. На студено акумулаторите губят голяма част от стартовия си капацитет, а същевременно двигателят има нужда от повече мощ при стартиране. А когато акумулаторът бъде натоварен допълнително с консуматори като подгряване на задното стъкло, отопление на седалките и др., рискувате да го изтощите тотално. Особено на къси разстояния алтернаторът не се справя със зареждането. Затова е препоръчително акумулаторът да бъде зареждан редовно и през зимата. Хубаво е по възможност да избягвате употребата на допълнителни консуматори като например електрическо одеало за деца, тъй като това „тормози“ допълнително стартерната батерия.

Загубата на напрежение в продължителен период води не само до проблеми при стартиране, но е и причина за образуването на сулфатни кристали върху плочите, което намалява капацитета на акумулатора и с времето го уврежда. За да противодействате на този процес, можете да използвате импулсно зарядно устройство.

Някои зарядни устройства разполагат с режим за десулфатизация, който трябва да освежи „уморените“ акумулатори.

7.Прекалено ранно включване на светлините за мъгла

Според закона в България видимостта трябва да бъде под 50 м, за да можете да пуснете светлината за мъгла отзад – без значение дали влошената видимост се дължи на дъжд или на мъгла. В противен случай водачите на автомобилите отзад биват заслепени.

Използването на фаровете за мъгла също е обект на регулация от закона. По правило те могат да бъдат включени само при влошена видимост.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Ford Focus C-Max на старо: надеждният приятел на семейството

22
юли
2017

Компактен отвън, гъвкав в интериора, освен това изгоден и с отлично представяне пред TÜV: употребяваният Ford Focus C-Max е автомобил за семействата, които мислят практично

Card image cap
Метанови автомобили на старо: за какво да внимаваме?

14
мар.
2018

Благодарение на затягането на режима при по-старите дизелови автомобили в Германия употребяваните модели на природен газ там внезапно станаха интересни

Card image cap
Употребяван автомобил: Porsche Boxster 2.7

21
апр.
2016

Няма как да карате кабриолет на Porsche по-евтино. Boxster се предлага от 14 000 лева. Но евтините екземпляри ще поскъпват. Тук ще ви обясним защо.

Card image cap
Пет факта, които трябва да знаете за ретрофитите

25
май
2017

На пазара се появяват все повече ретрофитни LED лампи и затова става все по-важно да знаем как да разграничаваме висококачествените продукти от останалите

Card image cap

В последния брой:

Архив >