2020
Зимата означава екстремна ситуация за водача и автомобила: студът затруднява работата на двигателя и на акумулатора, ледът и солта „атакуват“ каросерията, а шофирането по сняг и лед не създава удоволствие (като изключим това на „дрифтърите“). Проблемът е, че много хора правят обстоятелствата през зимата дори още по-трудни с поведението си. И биват наказвани с глоби и щети по автомобила.
- Използване на неподходящи гуми
Може би си мислите, че всички водачи знаят колко важно е да „обуят“ зимните гуми, за да се придвижват сигурно в снега. Оказва се обаче, че дори и в Западна Европа това не е така. Според проучване на Autoscout 24 всеки четвърти шофьор не използва зимни гуми. А в Германия можете да отнесете сериозна глоба, ако направите задръстване заради невъзможност изкачите баир с летни гуми. У нас зимните гуми или такива с дълбочина на проектора не по-малка от 4 мм са задължителни за периода от 15 ноември до 1 март. Не трябва да забравяме обаче, че не по-малко проблемни от летните гуми през зимата са „загладените“ зимни гуми – и абсурдното е, че според закона в България няма проблем да карате със зимни гуми с грайфер едва 1,6 мм, но не можете да се движите с летни с грайфер 3 мм например. В действителност поведението на автомобила на мокро и на сняг се влошава значително при профил под 4 мм и за двата типа гуми.

2. Използване на неподходяща течност за чистачки
Ако системата за миене на стъклата замръзне, казанчето й или тръбопроводите й ще бъдат увредени – а това може да ви излезе скъпо. Някои водачи обаче наливат неподходяща течност за чистачки (напр. разреден спирт) и така сами създават проблеми. Първоначално този тип течност премахва заледяването, но след това то се появява отново. Oсвен това по стъклото остават ивици, които пречат на видимостта. Специални добавки в истинската течност за чистачки предотвратяват повторното замръзване и не оставят следи по стъклото. Важно е при концентратите да внимавате за правилното съотношение. Ако концентратът е в прекалено голяма степен, това ще попречи на почистващото действие и ще подейства негативно на околната среда.
По принцип автомобил със замръзнала система за миене на стъклата не трябва да бъде шофиран. Защото замърсените стъкла създават риск за сигурността, тъй като не могат да бъдат измити. Ако полицията в Германия ви хване с мръсни стъкла, ще ви глоби 10 евро. А при катастрофа можете да се окажете и обект на съвина.

3. Оставяне на климатика изключен
Който има климатик, трябва от време на време да го включва и изключва през зимата. Ако климатикът не бъде използван дълго време, той може да събере влага, гъбички и бактерии. Те създават неприятна миризма. Освен това употребата на климатика води до смазване на уплътнения и движещи се части на системата, което предотвратява щети. Когато е включен, климатикът отнема от влажността на въздуха, което действа бързо срещу запотяването на стъклата.
Важно е, че при отрицателни температури кондензиралата вода може да замръзне и да увреди тръбопроводите. Ето защо модерните автомобили имат температурен датчик, който оставя компресора изключен, щом температурата падне под пет градуса. Единствено при по-стари модели шофьорите би трябвало да бъдат по-внимателни и по-добре да изключват климатика, когато живакът падне под нулата.

Продължете на следващата страница