10 грешки при шофирането през зимата


3
ян.
2020

Зимата означава екстремна ситуация за водача и автомобила: студът затруднява работата на двигателя и на акумулатора, ледът и солта „атакуват“ каросерията, а шофирането по сняг и лед не създава удоволствие (като изключим това на „дрифтърите“). Проблемът е, че много хора правят обстоятелствата през зимата дори още по-трудни с поведението си. И биват наказвани с глоби и щети по автомобила.

  1. Използване на неподходящи гуми

Може би си мислите, че всички водачи знаят колко важно е да „обуят“ зимните гуми, за да се придвижват сигурно в снега. Оказва се обаче, че дори и в Западна Европа това не е така. Според проучване на Autoscout 24 всеки четвърти шофьор не използва зимни гуми. А в Германия можете да отнесете сериозна глоба, ако направите задръстване заради невъзможност изкачите баир с летни гуми. У нас зимните гуми или такива с дълбочина на проектора не по-малка от 4 мм са задължителни за периода от 15 ноември до 1 март. Не трябва да забравяме обаче, че не по-малко проблемни от летните гуми през зимата са „загладените“ зимни гуми – и абсурдното е, че според закона в България няма проблем да карате със зимни гуми с грайфер едва 1,6 мм, но не можете да се движите с летни с грайфер 3 мм например. В действителност поведението на автомобила на мокро и на сняг се влошава значително при профил под 4 мм и за двата типа гуми.

Планина със снежинка отвътре: гумите с този символ са подходящи за шофиране през зимата.

2. Използване на неподходяща течност за чистачки

Ако системата за миене на стъклата замръзне, казанчето й или тръбопроводите й ще бъдат увредени – а това може да ви излезе скъпо. Някои водачи обаче наливат неподходяща течност за чистачки (напр. разреден спирт) и така сами създават проблеми. Първоначално този тип течност премахва заледяването, но след това то се появява отново. Oсвен това по стъклото остават ивици, които пречат на видимостта. Специални добавки в истинската течност за чистачки предотвратяват повторното замръзване и не оставят следи по стъклото. Важно е при концентратите да внимавате за правилното съотношение. Ако концентратът е в прекалено голяма степен, това ще попречи на почистващото действие и ще подейства негативно на околната среда.

По принцип автомобил със замръзнала система за миене на стъклата не трябва да бъде шофиран. Защото замърсените стъкла създават риск за сигурността, тъй като не могат да бъдат измити. Ако полицията в Германия ви хване с мръсни стъкла, ще ви глоби 10 евро. А при катастрофа можете да се окажете и обект на съвина.

Течността за чистачки е ефективна само в правилната концентрация – затова винаги съблюдавайте указанията на опаковката.

3. Оставяне на климатика изключен

Който има климатик, трябва от време на време да го включва и изключва през зимата. Ако климатикът не бъде използван дълго време, той може да събере влага, гъбички и бактерии. Те създават неприятна миризма. Освен това употребата на климатика води до смазване на уплътнения и движещи се части на системата, което предотвратява щети. Когато е включен, климатикът отнема от влажността на въздуха, което действа бързо срещу запотяването на стъклата.

Важно е, че при отрицателни температури кондензиралата вода може да замръзне и да увреди тръбопроводите. Ето защо модерните автомобили имат температурен датчик, който оставя компресора изключен, щом температурата падне под пет градуса. Единствено при по-стари модели шофьорите би трябвало да бъдат по-внимателни и по-добре да изключват климатика, когато живакът падне под нулата.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Да се погрижим за акумулатора

12
дек.
2017

В най-студеното време на годината капацитетът на акумулатора може да намалее драстично. AUTO BILD разкрива как да удължите живота на стартерната батерия и какво да направите, когато тя ви предаде

Card image cap
XC60 на старо: добрият стар приятел

6
дек.
2017

Елегантният компактен SUV на Volvo вече не е първа младост. Но тъй като качеството в дългосрочен план е високо, купувачите могат да усетят това само по цената

Card image cap
Избягвайте шофиране в опасните часове

7
апр.
2017

За оптималната кондиция зад волана са съществени субективни и обективни фактори. Ако спазвате тези елементарни правила, пътуването ви ще стане много по-сигурно

Card image cap
Е-класа на старо: е ли Е-класата по-добра от репутацията си?

16
дек.
2017

Изненада! От гледна точка на статистиката Е-класата не създава никакви проблеми...

Card image cap

В последния брой:

Архив >