2021
Най-добрият състезател сред автомобилните журналисти – така най-кратко може да бъде представен Ричард Груев. Ето как звучи накратко неговата вълнуваща история, разказана от първо лице: „Карам от малък, любовта ми към автомобилите идва още от детските години. Исках да започна да се състезавам още през 1968 г., но родителите ми не даваха. През 1969 г. за около година карах нашето BMW-1800, което скоро преди това баща ми беше купил. На планинското на Витоша, същата година станах трети. Първото ми голямо участие беше на първото издание на рали „Златни пясъци“ през 1970 г. с Alfa-Romeo 1750, която беше на един приятел. На отсечката около Девин караше моят приятел, когато колата изгуби управление. Преобърнахме се в една нива с доста висока скорост и после едно денонощие бях в безсъзнание. Първото BMW 2002 за състезания го внесе Любчо Българанов през 1968 г. През следващата година дойде и първото 2002 ti с два двойни карбуратора Weber на Янчо Таков. През есента на 1970 г., скоро след случая с алфата, взех BMW-то на Любчо, с което участвах в планинското на Витоша. Идеята ни беше да бием братя Такови. Точно когато настигнах Васко, времето беше много лошо и дъждовно. На “слънчевия завой” изгубих управление, моторът се усука и се откачи щангата на газта…
Двата френски алпина на Янчо ги купи „Балкантурист“ за 20 000 долара. Тогава директор на Балкантурист беше Петко Тодоров, имаха големи финансови възможности и поддържаха собствен автомобилен отбор. Горе-долу по това време купиха и Fiat 124 Spider, който също го караше Янчо.
Българанов пък купи един златист Ореl GТ от някакъв италианец за 1000 долара. С него на Осогово през 1969 г. станахме втори или трети. Тогава у нас имаше само още един такъв Ореl, червен на цвят, конфискуван от МВР.
През 1971 г. започнах с един 1100- кубиков Булгаралпин в отбора на „Автопром“, боядисан в зелен металик. Същата година с него стартирах на “Златни пясъци” под № 15. Тогава участвах и на Райд Полски, където се състезавах с жълто-черния Alpine на Илия Чубриков.
Към 1974 г. СБА-София купи няколко броя Škoda 120. Бяха заводско състезателно изпълнение, но ние им сложихме допълнително карбуратори Weber. Тогава отвреме навреме се срещах с някои чешки състезатели и им споделях за честите технически проблеми с шкодите, от което те оставаха доста учудени. Освен другите недостатъци, на моята Škoda постоянно ѝ се късаше жилото на газта. През 1976 г. взех алпина на Янчо, който беше син на цвят и с около 100 кг по-лек от нормалната версия, но го карах само една година. От същата година започнах да се състезавам и с една от трите специални версии на Лада 1500. Те бяха купени от БФАС и срещу 10 000 долара ги тунингова една италианска фирма Moroni. Сложиха им карбуратори Weber, лети джанти и т.н. Последното ми участие в чужбина беше на Райд Полски точно с една от тези коли. Там спукахме гума, но се оказа, че нямаме крик и тогава публиката ни се притече на помощ – вдигнаха колата на ръце и така можахме да сменим гумата и да продължим.
По време на една тренировка в Шумен през 1977 г. преминавахме през гората, когато на пътя излезе един дядо. В последния момент реши бързо да пресече платното и аз завих рязко. За нещастие обаче точно на същото място беше спрял един ЗИЛ с войници, които бяха дошли да ни гледат. Забих се в него, точно между задната гума и резервоара и от удара си счупих капачката на коляното. След този случай реших окончателно да се откажа от професионалните ралита, но не и от любителските.
През 1973 г. постъпих на работа в телевизията благодарение на изтъкнатия спортен коментатор Николай Колев-Мичмана. Много се гордея с факта, че още през 1975 г. за първи път у нас успяхме да предадем пряко по телевизията двучасов репортаж от рали “Златни пясъци”. През есента на същата година бях ангажиран и с отразяването на автомобилното рали “Мир и дружба”, което трябваше да се излъчи пряко по телевизията. Обаче дойде нареждане на старта да застанат всички български пилоти и се наложи, хем да коментирам, хем да карам. Тогава Людмил Неделчев ми каза – карай, аз ще се оправям с коментара. Имахме много силни репортажи, между които например е първото световно първенство по мотокрос у нас на “Ридо” през 1979 г. Отразявали сме и състезания в чужбина – в Полша, Чехословакия, Югославия, Гърция и др.