2020
Тихо, но на пълна мощност новият ID.3 на Volkswagen влиза в ерата на електрическата мобилност. А типичните за електрическото задвижване характеристики променят начина на предаването на мощността. Така въртящият момент от задвижващия модул АРР310 бива „изпращан“ към двигателните колела посредством изключително компактна трансмисия. Една-единствена предавка трябва да се справи с всички ситуации в ID.3. Освен това механизмът е създаден с малък брой зъбни колела. Въпросната 1-степенна скоростна кутия в електрическото задвижване е част от платформата МЕВ и се произвежда от Volkswagen Group Components в Касел, Германия.
Как мощността бива предавана към колелата?
Тягата, т.е. силата, която позволява на автомобила да се движи напред, и скоростта се определят от оборотите в неговите задвижващи агрегати. С повишение на оборотите обаче изпращаната към колелата сила – въртящият момент, може да се промени. При автомобил на двигател с вътрешно горене въртящият момент първоначално се увеличава с вдигане на оборотите, а после намалява. При електродвигател обаче максималният въртящ момент е достъпен от самото начало и остава константен. Така отпада нуждата от трансмисия с много предавки за достигане на необходимата скорост, респективно на необходимия въртящ момент по кривата на въртящия момент.
1 предавка за всички ситуации
Затова във Volkswagen ID.3 се използва 1-степенна трансмисия, като при задна скорост електрическото задвижване просто „върти“ в обратна посока. Затова и за мощността на електрическото задвижване наред с други компоненти се грижи управляващата електроника. За достигане на максималната мощност от 150 кВт електродвигателят трябва да достигне високи обороти. А за постигане на висок въртящ момент се използва 10х предавателно отношение. За да бъде спестено място, вместо едно голямо зъбно колело са поставени две малки – т.е. направена е 2-степенна система. По този начин ID.3 разполага с максималните 310 Нм въртящ момент в широк оборотен диапазон. Максималната скорост от 160 км/ч се постига при максимум 16 000 об/мин. За оптимизирания за постигане на максимален автономен пробег ID.3 e достатъчно използването на една-единствена предавка във всички ситуации на пътя.
И тъй като електрическото задвижване работи много тихо, нивото на шума в електромобила играе важна роля. Дори най-малките притеснителни шумове веднага се чуват. Ето защо частите за 1-степенната трансмисия трябва да бъдат изработени толкова прецизно, за да не се натрапват акустично. Ето защо накрая на производствената линия електрическото задвижване се проверява не само за характеристиките по отношение на мощността, но и се следят релевантни стойности по отношение на акустиката. Всички задвижващи компоненти за платформата МЕВ – включително и 1-степенната трансмисия, идват от Касел. Други части се правят в Залцгитер, Познан и Хановер и се доставят допълнително.