1 година с Nissan Leaf: под високо напрежение е най-добре!


1
апр.
2021

Той е на 65, но това не го спира да бъде иноватор. Слуша музика през Spotify и е вързал смартфона си към инфотейнмънт системата чрез Android Auto. Преди година изпраща „лаченото“ си дизелово BMW X1 в пенсия, като го заменя с чисто нов електромобил – въпреки че бизнесът му е ремонтът на автоматични скоростни кутии. Георги Георгиев, един от двамата собственици на сервиз Gemini-4, минава на една-единствена предавка – за да се „гмурне“ в бъдещето на мобилността с Nissan Leaf. „Когато отворихме нашия сервиз преди 30 години, хората ни се смеха – какви кутии сме щели да правим, като в България само няколко броя „Чайка“ и тук-таме някой Mercedes на тогавашното УБО бяха автоматик. А днес горе-долу всеки трети автомобил е с автоматична трансмисия“, спомня си Жоро. В началото на прехода мъжът е заложил на иновативното – и сега го е прави отново.

„Това е бъдещето – на 65 няма какво да го чакам“ – Жоро мести приличащия на поничка „скоростен лост“ и потегляме. Оставащият пробег е около 150 км – обикновено само за толкова е готов електромобилът, след като е бил „вързан“ на домакинския контакт в гаража за около една нощ (на 10А пълният заряд отнема 21 часа). Но аз замръзвам – и моля Жоро да пусне парното. При което оставащите километри моментално падат с 10 – собствениците на електромобили познават това усещане. Когато е пълна „догоре“, батерията с капацитет 40 кВтч в реални условия „покрива“ 270 км – под контрола на улегналия десен крак на Жоро. „Пътувам до морето и забавянето ми е единствено един обяд в Стара Загора, докато зареждам, като на магистралата поддържам средно около 110 км/ч“. В случая Георгиев използва мощна зарядна станция – подобни устройства обикновено имат големите търговски вериги, при това предоставени за ползване без такса.

Арматурното табло е наполовина дигитално, но иначе в кокпита са използвани конвенционални бутони – разположени там, където очаквате

Именно на паркинга на една от тях сме се озовали, докато в тихия като призрак Leaf обсъждаме електрическата мобилност. Жоро сочи недоволно свързаните към двете безплатни зарядни станции VW e-Up на компания за споделена мобилност. „Ела да видиш – и двете коли вече са заредени на 100%, а никой не ги мести и така другите електромобили не могат да се зареждат“. Ако човек разчита на енергия само от зарядните станции на търговските вериги, токът няма да му струва и стотинка. Но ако използва услугите на някоя от компаниите, разполагащи с платени станции, кВтч излиза до 4 пъти по-скъпо, отколкото у дома. „С около 3 лева изминавам 150 км“, хвали се Георгиев – и допълва: „след 44 000 км капацитетът на батерията ми е 98,5%“. Всъщност именно заради батерията Жоро не би препоръчал Leaf от същата спецификация като единствен автомобил на всичките си приятели. Вилата на сем. Георгиеви е горе-долу на същото разстояние като Пловдив до София – така че мениджърът на Gemini-4 няма нужда от друго превозно средство за пътуванията през уикенда. Дори когато отзад трябва да се вози и 60-килограмовият Ерос – бернско пастирско куче с тяло колкото на теле – и още по-голямо сърце. Подобно на Leaf, който тежи минимум 1,5 тона, и Ерос е порядъчно тежък – но и верен другар.

60-килограмовият Бруно се чувства чудесно отзад. За пасажерите от човешкия вид също е достатъчно просторно, стига да се примирят, че заради батериите в пода краката им ще бъдат малко високо

Такъв е и продаденият в близо 500-хиляден тираж електромобил на Nissan. Много място, високо ниво на активна безопасност благодарение на интелигентните асистиращи системи, просторен интериор и напълно приличен багажник: Leaf наистина е зрял автомобил, с който няма да ви липсва почти нищо – особено ако поръчате голямата батерия с капацитет 62 кВтч. С нея най-масовият електромобил може да измине близо 400 км, измерено по цикъла WLTP – и така дългите преходи няма да ви плашат.

Жоро изважда най-ценната част от оборудването на Leaf – кабела за зареждане

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин