2016
ЗЛАТНА ТРЕСКА! ЗЛАТНА ТРЕ-СКА! Докато при останалите автомобилни сегменти невинаги се случва нещо интересно, при SUV-овете цари златна треска. Всеки производител търси късмета си в този клас, в който предлагането нараства с всеки изминал месец. Неотдавна се появиха и нови попълнения: Honda HR-V и Suzuki Vitara с първия турбобензинов агрегат на тази марка. Ще успеят ли да блеснат?
Примамливото на този клас е, че няма определена норма. В него се срещат шарени, индивидуални SUV като новата Honda HR-V, която само на пръв поглед прилича на повечето масови модели. Гладката й муцуна и дългата задна врата със скрита дръжка сигнализират, че автомобилът носи в себе си нещо особено. В случая това е техниката на чудото на пестеливостта Jazz. И резервоарът на HR-V е разположен под предните седалки, осигурявайки отзад място като в киносалон. Задната седалка е регулираща се и дава възможност за вместимост на багажника а ла ван (470 до 1533 л). Страхотно постижение за един мини-SUV!
Странното е, че Honda комбинира практичния си талант със спортен кокпит. Сядате най-ниско (63 см височина на седалката), пред вас се изправя шареният скоростомер, вдясно високата централна конзола с късия скоростен лост. Той превключва отлично, но за съжаление двигателят не е в унисон. Грубоватият шумен 1,5-литров мотор не се справя много добре заради липсата на турбо, но затова пък е от старата школа на Honda и достига до 7000 оборота. Това обаче не му помага особено и Honda изостава, като не успява да навакса дори и с разхода на гориво (6,7 л А95Н).
Затова изберете по-пъргавия и по-бърз дизелов агрегат, още повече че HR-V не успява да се дефинира категорично: на спортистите им харесва стегнатото окачване, но не и нечувствителното управление. Или пък „японецът“ иска да грабне феновете на техниката с модерни асистенти и с най-добрата навигационна система?
В това отношение новият модел на Honda побеждава дори „златната кокошка“ на Opel – Mokka, продадена миналата година в Германия над 30 000 пъти. Предното стъкло е далеч напред и усещането за простор е като при ван. Арматурното табло обаче е от стария свят на Opel – с много превключватели и претрупана централна конзола. Меките пластмаси в кокпита са най-висококачествени, а седалките ще третират гърба ви толкова добре, че ще ви се иска да си ги вземете вкъщи, когато слезете от автомобила (екстра в пакет с кожа). Зрелостта превърна Mokka в победител в този клас. С пъргавия си турбобензинов двигател моделът изглежда като от луксозната лига, като нито в града, нито на магистралата не трябва да се срамува от компактните модели. 18-цоловите джанти му отиват, но леко развалят комфорта на возене. Задницата е в известна степен тясна, а сгъването на седалките – малко сложно: сгъвате повърхностите за сядане, вадите подглавниците и след това сгъвате облегалките.
HONDA HR-V: SUV А ЛА КИНО: Отпред в модерния кокпит виждаме бъдещето. Ръцете докосват и управляват, докато отзад ви чака истинско кино: опъвате краката си и вдигате седалките – ще се чувствате като в зала.
OPEL MOKKA: ВАН SUV: Предното стъкло е издадено съвсем напред – усещане за простор като във ван. Недостатък: не се вижда много от предния капак. В този кокпит (вдясно) пръстите ви се чувстват най-добре – Opel има най-добрата изработка.
SUZUKI VITARA: POWER SUV: Тук музиката я прави двигателят: 1,4-литровият мотор може спокойно да се мери с най-добрите. Включващото се двойно задвижване (долу), също както и повечето елементи са от по-дългия „брат“ SX4 S-Cross.
Всичко показва, че Opel вече е натрупал няколко годинки. Въпреки това с цената си от 42 345 лева моделът е добро предложение. Suzuki също като останалите включва 5 години гаранция, но за съжаление новият турбобензинов агрегат се предлага само в пакет: като спортен S-модел с единственото 4х4 задвижване в сравнителния тест за 45 090 лв. Този Allgrip с лостчето между предните седалки (четири режима от Sport до Snow) безспорно ви осигурява по-добро сцепление през зимата, но нуждаят ли се от това повечето купувачи на SUV? Едва ли.
Затова пък пъргавият, бърз и спокойно работещ 4-цилиндров двигател е добре дошъл – той не само се конкурира успешно с дизеловите мотори, но и дава предимство на Suzuki в битката с най-добрите агрегати в компактния клас. Там, където при високи обороти на магистралата на Opel му свършва въздухът, Vitara S продължава да набира. Разбира се, че тогава разходът на гориво надхвърля 10 литра. Стегнато тапицираните му седалки не са най-добрите, а твърдите пластмаси изглеждат малко разочароващо, но Vitara се представя прилично във всекидневието.
През трите странични прозореца се вижда добре, а отзад възрастните ще разполагат с достатъчно място. Освен това оборудването е убедително: Suzuki е единственият автомобил в теста, снабден с въздушна възглавница за коленете и с автоматична климатична инсталация.
Окачването му поглъща съвсем прилично всякакви неравности на пътя, докато управлението е от по-спокоен тип – също както и тези на Mokka и HR-V не е направено за бързо каране по завои. С това задвижване обаче „японецът“ сваля Opel от трона. Победата отива при Suzuki – каква бляскава изненада!
Извод: Колкото и еднакви да изглеждат, тези три модела са индивидуалисти. Офроуд визията и новият двигател в Suzuki надвиват зрелостта на Opel и модерната гъвкава Honda. Изненадващо е какво разнообразие цари в класа на компактните SUV!