Щурм към върха в снега: без покрив и без врати с Jeep Wrangler 4xe

1411
2024

Jeep Wrangler 4xe без покрив и без врати. Става, но само през лятото! Или пък не само? Изкачихме един връх в снежна буря с това возило и платихме скъпо затова…

Приложение ЕКО

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.

Свали приложението EKO Smile!

Изведнъж апреските се превръщат в нещо маловажно. От стъкления павилион се чува хитът на Тина Търнър We Don’t Need Another Hero – много подходящ фон на нашия сценарий. Чувстваме се като алпинисти от края на света. Седим в един Jeep Wrangler 4xe, на който му липсват някои не съвсем несъществени части от конструкцията. Освен покрива, който свалихме за нула време, махнахме и вратите. Когато минахме под седалковия лифт, някои скиори неодобрително поклатиха глави. Но, няма значение, ние просто искаме да порим снега с Jeep. На височина от 2000 метра, на около час път по магистралата от Инсбрук, в най-високия ски курорт на Австрия. Тъй като не се движим по обществени пътища, може и без врати. През лятото сигурно ще е доста хубаво да спрем пред някое заведение за сладолед. Е, може би в снежен Тирол не е чак толкова добра идея. Само няколко минути по-късно водачът мутира в снежен човек зад волана. Но след като сме се хванали, трябва да изкачим върха.

Начинанието не е особено лесно, тъй като този PHEV Wrangler не е оборудван със спайкове или вериги за сняг, а разполага eдинствено с гуми All-Terrain с разрешение за употреба през зимата. Двойното задвижване трябва да се погрижи да не заседнем. Тъй като острите завои и снежната покривка от 1,20 метра при рязка смяна на посоката ограничават съдействието на помагащи за сцеплението блокажи. В другия вариант заобикалянето в търсене на места, където гумите „захапват“ добре, би се оказало прекалено голямо. Когато при щурмуването на върха се движим направо с четирите задвижващи колела, катерачът се справя. Изисква се усет при подаването на газ, за да може 4х4 техниката на американския офроудър да разгърне цялото си полезно действие извън пътя.

Отвори вратата и ще падне: на задната седалка се е натрупал сняг

Но дори и с много бавно темпо не напредваме особено. Стръмните склонове вземаме със засилка. Би било катастрофално, ако се хлъзнем. Така че двойното задвижване трябва непрекъснато да се грижи за придвижването ни. Така или иначе тягата е налице: 4-цилиндровият двигател с вътрешно горене във Wrangler 4xe разполага с 200 кВт/272 к.с. Към него прибавяме и разполагаща със 107 кВт/145 к.с. електрическа машина, интегрирана в 8-степенната автоматична трансмисия, която се грижи за електрическото задвижване. Общо прави системна мощност от 280 кВт/380 к.с. и максимален въртящ момент от 637 нютонметра. Те са и необходими, тъй като с теглото си от 2,2 т Wrangler 4xe е всичко друго, но не и лек. Задвижван от ремък стартер-генератор се грижи на батерията да не й свърши токът. Насред планината това би било катастрофално. Макар и батерията да е с капацитет от 17,3 киловатчаса, които са достатъчни за изминаването на 44 км. Студът обаче е естественият враг на електромобила, а ние все пак сме радостни, че е налице достатъчно енергия, за да се стрелкаме с тягата на четирите колела по бялата повърхност.

Шапката остава! Благодарение на електрическа машина в 8-степенната трансмисия Jeep Wrangler 4xe разполага с двойно задвижване. Необходимо е обаче правилно дозиране на газта

Заради предоставения веднага максимален въртящ момент е необходимо фино боравене с педала на газта – не като при версията само на двигател с вътрешно горене. Същото важи и за движенията на волана. Понякога по-малко означава повече. Снегът и планината не прощават грешките. Приближаваме се до най-високата точка на нашето необикновено приключение. Междувременно от войнствения вид на човека зад волана не е останало много. Смесицата от сняг и вода е превърнала седалката в малко водно басейнче, а междувременно започна да вали толкова силно, че успяваме да гледаме напред само с очила за ски. На връщане хвърляме поглед към нашите герои. Те продължават да ни махат радостно, но започват и да ни гледат значително по-състрадателно, отколкото в началото на пътешествието.

Двойното задвижване трябва да се погрижи и без вериги за сняг да не заседнем
Парно ли?! След изкачването трябваше да си постоплим ръцете

Технически данни: Jeer Wrangler 4xe

Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред надлъжно, плюс електрическа машина • Работен обем 1995 см³ Системна мощност 280 кВт (380 к.с.) при 5250 об./мин • Системен въртящ момент 637 Нм при
3000 об./мин • Задвижване двойно, 8-степ. авт. трансмисия • Д/Ш/В 4882/1894/1901 мм •
Собствено тегло 2383 кг • Багажник 533-1910 л • 0–100 км/ч ок. 6,6 сек • Макс. скорост 156 км/ч
Разход 3,3-4,0 л А95Н/100 км (WLTP) • Емисии CO2 74-91 г/км (WLTP) • Цена 163 210 лв.

Под капака работи 4-цилиндров турбодвигател, разположен надлъжно, с 272 к.с.


Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв