2024
Публикацията е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“
След Mercedes, баварският производител BMW е втората германска компания, която може да се похвали с разрешително от регулаторните органи, което позволява автомобилът временно да бъде управляван изцяло от компютърна технология. Водачът може да освободи ръцете и прекъсне концентрацията си, за да се наслаждава на филм или отговаря на електронните си съобщения. Възможност, с която BMW и Mercedes отиват по-далеч от Tesla. Американският конкурент дава възможност на своите автомобили понякога да ускоряват и спират, както и да въртят волана самостоятелно. Но при т. нар. автопилот шофьорът трябва да продължи да наблюдава пътя, за да може при необходимост да се намеси, а и в същото време носи цялата отговорност.
С новата функция на германските премиум марки водачът вече официално има право да загърби трафика. Автомобилът сам преценява и действа в конкретната ситуация. Това е тотална промяна на парадигмата, защото Mercedes и BMW за първи път изразяват готовност да поемат отговорност при евентуални проблеми. Единственото ограничение за момента остава скоростта. Функцията е разрешена единствено до скорост от 60 км/ч за самостоятелно управление в задръстване на магистрала и то при добри метеорологични условия. До края на 2024 г. хората от Щутгарт се надяват да вдигнат прага на скоростта до 90 км/ч, а дългосрочно дори до 130 км/ч. В Мюнхен имат сходни планове.
Вече две десетилетия автомобилната индустрия работи над автономно движещи се автомобили. В наши дни традиционните производители започнаха поетапно да възлагат на компютрите отделни функции при движение, като управлението на волана, ускорение и спиране. Това се оказва също и печеливш бизнес. Днес марките вече успяват да продадат на клиентите си допълнителни асистенти за поддържане на пътната лента или пък за помощ при паркиране, което са още едни няколко хиляди лева за всеки автомобил.
Предизвикателство обаче продължава да бъде прехвърлянето на отговорността между човека и машината. Подобно на вече доста разпространения асистент за паркиране, автопилотът за автономно движение в задръстване също така се предлага активно за използване от самия автомобил, когато условията за това са налице. Кормилото се прибира, а колата продължава да се управлява сама. Когато компютърът реши да прехвърли обратно управлението на водача, прозвучава предупредителен сигнал, воланът светва и се връща в обичайната си позиция. Шофьорът има 10 секунди, за да поеме отново командата. Според психолози това е достатъчно време, за да се концентрирате отново върху трафика.
За да гарантират необходимата сигурност, германските производители използват не само радари, камери и HD-карти, но също и лазерно базирани сензори, т. нар. лидари. Всичко това е свързано със сериозни допълнителни разходи. За своя Drive Pilot от Mercedes искат между 10 000 и 15 000 лв., като от BMW се очаква подобен ценоразпис. Audi планираха свой собствен автономен автомобил за 2025 г., но заради високите разходи проектът бе отложен. Така или иначе производителите очакват по-сериозни продажби на тези системи едва през втората половина на десетилетието. За да се случи това, трябва обаче не само първо да паднат цените, защото системите в момента са много предпазливо настроени и не работят при мъгла и на тъмно. Ограничението на скоростта допълнително възпира ентусиазма на купувачите. Другият сериозен аспект е необходимата правна рамка. От 2021 г. в Германия действа закон за автономното шофиране, уникален в света документ, който цели да гарантира юридическа сигурност. Той предвижда производителите да доказват, че техниката им допуска по-малко грешки, отколкото човек. За целта се обработват данни от симулатори. От началото на 2023 г. федералното правителство вдигна прага на допустимата скорост до 130 км/ч. Сега следва производителите да генерират достатъчно убедителни данни от тестовете.