Ще счупят ли камерите огледалото?


18
мар.
2021

Госпожа Дороти Левит бе първата дама, качила се в автомобил с огледало. И то съвсем не от женска суета. Ако се вярва на служителите в Музея на Mercedes, състезателката се е водела от съображения за сигурност, когато през 1909 г. препоръчва на дамите с шофьорска книжка да носят винаги със себе си огледало. За по-голяма безопасност.

Препоръката й била огледалото да се повдига от време на време и да се проверява какво се случва зад движещия се автомобил. Не на последно място така колата би се управлявала и много по-сигурно. С този разумен съвет буквално започва всеобща кампания за повече взаимно внимание и респект на пътя, а за автомобилостроенето – изискването за задължително поставяне на огледала във всеки модел.
Трябвало да минат още дузина години, докато познатото ни огледало за обратно виждане се наложило първо по състезателните писти, а след това и по обикновените пътища. Веднъж монтирано отвън, друг път отвътре, впоследствие все по-често и на двете места. След Първата световна война огледалото се превръща в стандарт, а от 50-те години на миналия век става изискване според закона за движение по пътищата във все повече държави по света.

В наши дни обаче все повече производители загърбват огледалото и залагат на камери. Аргументът им е отново повече сигурност. Всъщност камери започват да се монтират основно за да се намали въздушното съпротивление на стърчащите външни огледала. При Audi E-Tron за около 3000 лева допълнително са монтирани напомнящи пипала на насекомо видеокамери, чийто образ се предава на монитори, вградени във вратите. Експерти твърдят, че благодарение на иновацията електромобилът може да измине още неколкостотин метра допълнително изцяло на ток. Освен това, според инженерите в Инголщат, виртуалните огледала улесняват маневрирането за водача, защото променят перспективата в зависимост от съответната ситуация.
Експертите на Lexus също подчертават допълнителната сигурност на камерите. Правилно настроени, предлаганите като екстра за около 4000 лева устройства предоставят оптимална сигурност дори през нощта, в мъгла, дъжд или заслепяващо слънце.

В същото време вътрешните огледала също се дигитализират все по-често. При Opel или Range Rover все по-често можете само с едно натискане на бутон в огледалото да избирате между конвенционална техника и изображение от камера. Във втория случай огледалото се превръща в монитор и водачът, благодарение на оптиката, монтирана на тавана, вижда идеално какво става зад него дори когато пътници на втория ред или багаж отнемат обичайната видимост.

С напредването на разработките по посока на автономното движение със сигурност ще виждаме все по-често камери вместо огледала. Както в купето, така и отвън. Вероятно едно друго огледало обаче ще оцелее в урагана от предстоящи технологични промени. Може би защото няма нищо общо с безопасността – огледалото в сенника.

Между другото Дороти Левит категорично забранявала през далечната 1909 г. огледалото да се използва за лични цели като гримиране или оправяне на прическата. Отново от съображения за сигурност. Но стигнем ли някога до автономното шофиране, нещата, разбира се, отново ще се променят. Тогава огледалата за по-суетни пасажери вероятно може да станат и по-големи.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин