Ще спасят ли синтетичните горива ДВГ?

3110
2023

С „Хару Они“ HIF искат да демонстрират, че нещата функционират. Засега количествата са сравнително малки: инсталацията разполага с един ветрогенератор с мощност от 3,4 мегавата, все още не работи максимално добре и с доста усилия произведе тези 800 литра за малката флотилия на Panamera. Когато през пролетта стартира нормалната работа на фабриката, годишно ще се произвеждат около 350 тона синтетичен метанол и от тях 130 000 литра синтетично гориво. Те са резервирани от Porsche, първоначално за надпреварата Mobil 1 Supercup (около 65 000 литра годишно) и за собствения си Experience Center. Към тях се прибавят: добавките, с които се постига необходимото качество на горивото и октановото число, все още са с фосилен произход, така че произвежданите към момента синтетични горива са само около 70 процента CO2 неутрални; в бъдеще и тези добавки ще бъдат екологични. Как ще се осигури и въглероден диоксид в големи количества, все още е неизвестно. Целта е, въглеродният диоксид от въздуха да бъде филтриран на място, като в момента се изпробват различни методи. Докато това стане възможно, въглеродният диоксид идва от близка пивоварна, там той се отделя като вторичен продукт при ферментацията на майша; все пак е екологичен. От HIF са сигурни, че тези предизвикателства ще бъдат решени. Строежът на голяма инсталация в Пунта Аренас вече е напреднал, като освен „Хару Они“ ще има още 60 ветрогенератора в новата фабрика на 11 километра разстояние, в близост до водата. Защо?

Инсталацията за синтетични горива в Пунта Аренас е пилотен проект. Но само след няколко години тук трябва да се произвеждат около 50 милиона литра годишно

Тъй като, от една страна, необходимата за електролизата вода (около 3 литра за литър синтетично гориво) трябва да идва директно от морето; необходимо е да бъде само обезсолена, а нужният за това ток се осигурява безплатно от ветрогенераторите. От друга страна, защото синтетичните горива трябва да отидат навън в света. Визията: задвижваните с екологично произведен, синтетичен метанол кораби доставят горивото климатично неутрално по света. Алтернативата: синтетичният метанол се транспортира директно. Най-сложната от енергийна гледна точка, поради което и ветровитата Патагония е толкова подходяща за разполагане на подобна инсталация, е електролизата. По-нататъшната преработка на метанола би могла – подобно на суровия нефт в локалните рафинерии – да се случва и другаде. Новата инсталация в Чили би могла – ако всичко върви по план – да стартира през 2026 г. и годишно да филтрира от въздуха около 260 000 тона въглероден диоксид и да произвежда близо 50 милиона синтетични горива. Две години по-късно би могла да последва следващата стъпка по разширяването и тогава годишното производство ще бъде в размер на над 500 милиона литра. Към тези 60 ветрогенератора ще бъдат прибавени още 600, насред нищото има много място – също и вятър. Паралелно HIF планира и строежа на още инсталации за производство на синтетични горива – в Тексас и в Австралия. Заедно към края на годината те биха могли да произвеждат почти 1500 милиона литра синтетични горива. Звучи много, но все още далеч не е достатъчно, за да могат всички бензинови автомобили по света да се движат климатично неутрално. Дори и ако от всички 1,3 милиарда автомобила с двигател с вътрешно горене само 800 милиона са бензинови и ако всеки автомобил харчи само по литър на ден, всички запаси биха свършили след 2 дни. Нека поговорим и за пари. 74 милиона щатски долара са инвестирали от HIF в „Хару Они“, обяснява управителката Татяна Алегре. Цената на първите, ексклузивни литри синтетично гориво не може да бъде изчислена. Сигурно е обаче, че в бъдеще те ще станат конкурентоспособни, тоест на цената на обикновения бензин. Предимство за синтетичните горива е фактът, че за тях няма да има данък за въглероден диоксид, или около 8,4 цента на литър. Все пак произведеният от вятъра бензин няма да се измъкне от енергийния данък в размер на 65 цента и от ДДС-то. Тук Думс, междувременно мистър синтетични горива при Porsche, разкрива възможности, чрез които държавата да насърчи темата. Стига да иска. Все още за темата за синтетичните горива се грижат като мащеха – взетите решения от ЕС за регулиране на новите автомобили не й обръщат внимание, положителните ефекти за наличните автомобили почти не се дискутират от обществеността.

Налични: близо 70 процента от всички произведени автомобили Porsche все още се движат, общо автомобилите с двигател с вътрешно горене по света са 1,3 милиарда. Задвижвани със синтетични горива те поне няма да изпускат в атмосферата „нов“ въглероден диоксид

При все че критиците посочват като недостатъци голямото количество енергия за производството и по-лошия коефициент на полезно действие. И с право: при задвижвания от батерия автомобил 80 процента от изходната енергия отива към колелата, докато при двигатели с вътрешно горене със синтетични горива са само около 40 процента. Отговорът на поддръжниците на синтетичните горива: докато енергийният източник, вятърът, е наличен в излишък, това не играе никаква роля. Едните се оплакват, че при транспортирането от Чили до Европа се изминават няколко хиляди километра; с кораби, които според плана, харчат екологично гориво това също не е проблем, отговарят другите. Все пак Европейската комисия междувременно е получила официално поръчение, да се занимае с темата, и след две години решената сега стратегия за нулеви вредни емисии ще бъде проверена още веднъж. Неотдавна и германският министър на транспорта заяви, че страната ще сложи вето в Брюксел, ако в бъдеще не се вземе предвид използването на синтетични горива. Ако синтетичните горива действително получат шанс, при това не само за наличните вече автомобили, а и за нови автомобили, ангажиментът на Porsche – първоначално не от гледна точка на печалбата – ще си е струвал двойно. Хората от Цуфенхаузен ще помогнат на света да стане той малко по-екологичен. И ще продължат да продават 911 и в Европа с двигател с вътрешно горене.

Зареждането е както винаги досега: със синтетичните горива се борави по същия начин, както с обикновения бензин или дизел

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин