2024
Lancia иска да се върне отново на вълната на успеха Поне в останалата част на Европа, защото в Италия и досега винаги се е продавала доста добре. Включително последния засега модел Lancia Ypsilon. През 2017 година колата изчезна от пазара в Германия, а през 2023 година спряха също продажбите в Италия. Това тук е поредното четвърто поколение. За първи вече и с изцяло електрическо задвижване, какъвто е случаят с колата до нас. Днес ще завъртим едно кръгче също и с нея.
Моделът е станал осезаемо по-модерен в сравнение с предшественика, но все пак съдържа класически препратки към легенди от калибъра на Beta Monte Carlo. Сега тук под ламарината работи техника от Stelantis. Така че имаме кола с размерите приблизително на Opel Corsa Electric. Дължината е 4,08 метра, широчината 1,76 метра и височината 1,44 м. Това прави колата доста компактна и доста практична за града. При това Lancia Ypsilon за първи път се предлага и като електромобил. На по-късен етап ще се появи също мек хибрид. Днес имаме шанса да изпробваме не само с електрическата версия, но и мекия хибрид.
И така, вече изминаваме първите метри с Lancia Ypsilon и това, което веднага ни прави силно впечатление, е изключително лекото кормилно управление. За такъв малък градски автомобил определено много удобно. Другото, което се забелязва, е, че по относително неравните италиански пътища, шофирането на колата е относително комфортно. Все пак остава едно акустично трополене, което достига до купето, но за автомобил от сегмента на компактните коли това си е напълно обичайно. По-важното е, че автомобилът безапелационно поглъща неравностите. С това Lancia Ypsilon се справя много добре. Сега постепенно напускаме града и навлизаме в извънградска зона с относително много завои, което ще ни даде възможност да усетим кормилното управление извън градска среда. Естествено, че не сме очаквали спортен автомобил, а такъв няма и да получим, но воланът се справя доста добре, особено на фона, че тук говорим за модел, предвиден да се движи основно в градския трафик. В това отношение съвсем не ни е нужно най-спортното и най-прецизно кормилно управление. Такова обаче твърде вероятно ще открием в бъдещия HF модел, анонсиран да се появи най-късно до 2026 година. Естествено, вече е налична HF версия, доста по-спортна от този модел тук. Този разполага със 156 к.с. Говорим за електрическата Lancia Ypsilon.
Максималният въртящ момент е до 260 Нм. Под ламарината имаме батерия с 54 кВтч, която в крайна сметка ни предоставя максимален пробег от 403 км според WLTP. Все още не можем да кажем дали ще успее да ги измине. Актуално бордовият компютър отчита 348 км остатъчен пробег. При тестовете ни със сигурност ще го проверим по-щателно, колко в крайна сметка може да се измине с един единствен заряд. По за сравнение мога да споделя, че в редакцията тествахме едно технологично братче, става дума за Opel Corsa Electric, който въпреки обещаните 405 км пробег, в крайна сметка успя да измине само 293 км. Със сигурност донякъде заради сезона на годината, в който тествахме, но това го споделям просто като тема за размисъл. Да поговорим сега за динамичните характеристики. Вече споменах, че тук на разположение имаме 156 к.с. и 260 Нм. И къде човек може най-добре да провери как се справят кола с подобни стойности? Естествено по отсечка, която върви стръмно нагоре, както се случва сега тук в момента. Така че предлагам да натисна силно педала на газта и да проверим, какво ще се случи… ОК, колата дърпа, но това съвсем не революционно бързо и динамично. Според Lancia ускорението от 0 до 100 км/ч е 8,2 секунди. Бъдещата HF версия ще разполага с 240 електрически кончета и съответно ще бъде и по-пъргава, но колко точно, все още за съжаление не знаем. Вероятно и Lancia също още не знае. Но по-важното е, че тези стойности са напълно достатъчни за градския трафик. Все пак с тази кола не се стремим да постигнем световен рекорд.
От Lancia наричат системата за кокпита SALA, което е абревиатура от Sound, Air, Light и Augmentation, което пък трябва да илюстрира съвместното управление на озвучаването и амбиентното осветление. Всичко това наистина работи много добре. Централният монитор действително е много удобен. Конструкцията на менютата е проста и интуитивна. Човек действително бързо се ориентира. Техниката, която работи зад кулисите, е класическата дигитална технология на Stellantis. Имаме два пъти по един екран с размер 10,25 инча. Те между другото, винаги са серийно на борда, което намирамe за много чаровно. Всичко това работи без забележки. А освен това, искам да засегна също така гласовото управление. То се базира на изкуствен интелект, работи с ChatGPT. За да изпълни вашите команди, трябва да я повикате с вече споменатото име SALA.

Кокпитът е изключително подреден. Както и тази кръгла масичка наречена “Tavolino”, сякаш част от холна гарнитура, елемент от върховото ниво на оборудване Cassina, на този фон определено се усеща, че тук сериозно са се намесили професионалисти от италианския мебелен бизнес. Между другото, ще се предлагат още две нива на оборудване. Еднoто базово, а другото междинно, което вероятно ще се нарича LF. Сега обаче е време да се прехвърлим в мекия хибрид.

Сега продължаваме с втората версия на Lancia Ypsilon, оборудвана като мек хибрид и стартираща редом с изцяло електрическия вариант на модела. Тук разполагаме със 100 к.с. и 205 Нм максимален въртящ момент, което на първо четене не изглежда твърде мощно, но за малък автомобил като този си е напълно достатъчно. Завоите взима със завидно удоволствие, както се убеждаваме, така или иначе трябва да спазвам ограничението на скоростта, тоест няма как да шофираме тук много бързо. Но независимо от това, колата е истински забавна и достатъчно пъргава при нужда. Какво друго важно трябва да споменем при мекия хибрид? Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 9,3 секунди, а максималната му скорост е 190 км/ч.

С този Ypsilon, Lancia иска отново да излезе извън пределите на Италия, като се разпростре на първо време в Европа. След първото кръгче трябва да ви признаем, че колата се справя доста добре. Дърпа надеждно, хрупкаво поглъща завоите, а не на последно място се справя относително добре с непредвидимата настилка по италианската пътна мрежа. Дълбоките ями в асфалта все още не са се превърнали в специалитет на модела. От друга страна, както казахме, Lancia има намерение да възвърне присъствието си на Стария континент, а това е само началото. След Ypsilon до 2026 година трябва да последват още два нови модела: поредно издание на Gamma и актуална версия на Delta, като и HF-деривати на тези общо три нови автомобила. Италия стартът на продажбите започва точно сега, като колата може да си закупите тук от 20.900 евро за хибрида, а от 22.900 евро за електрическата версия.