Ще се завърне ли ванкеловият двигател на Mazda?


4
май
2020

В Япония Mazda регистрира патент, благодарение на който ванкеловият двигател би могъл да се завърне. По-конкретно, става въпрос за хибридна технология, при която компанията комбинира два типа средства за съхранение на енергията, три електромотора и двигател с вътрешно горене в един задвижващ тракт. AUTO BILD разкрива как работи иновативната система.

С новата концепция на задвижване Mazda тръгва по нестандартен път. Двигателят с вътрешно горене предава мощността си към задната ос посредством кардана, като бива подпомаган от малък електромотор на 48 волта. Всяко от предните колела бива задвижвано от електродвигател. Двата предни електродвигателя биват захранвани от кондензатор с голям капацитет.

Кондензатор за съхраняване на енергията

Това е много специален подход, защото кондензаторът може да съхранява много енергия, но може да отдава енергия само за сравнително кратко време – енергийната плътност е по-ниска от тази на батериите, но мощността за единица площ е значително по-висока. Освен това ако системата е деактивирана, кондензаторът също ще се разрежда. Кондензаторите, които Mazda иска да използва, се наричат „суперкондензатори“.

Малката батерия остава

В електрониката кондензаторите се използват предимно за изравняване на пиковете в напрежението или за съхраняване на малки електрически заряди за кратко време. Употребата на кондензатори за задвижване на хибриден автомобил обаче е доста нетрадиционно решение. Ето защо Mazda не разчита само на временно съхранение на електрически заряд. Класическа, но изключително малка батерия с капацитет едва 3,5 кВтч захранва електродвигателя на задната ос. Той може също така да захранва предната ос, ако енергията, съхранявана в кондензатора, не е достатъчна. Според патента основно двигателят с вътрешно горене и 48-волтовият мотор трябва да задвижват превозното средство. Едва при по-висока скорост, когато е необходима много мощност, се включват електромоторите в главините на предните колела.

При патентованата от Mazda система три електромотора подпомагат работата на ванкеловия двигател.

Системата трябва да намалява теглото

Но каква е ползата от всичко това? Основно Mazda си поставя за цел да намали теглото. Поради сравнително късите разстояния между кондензатора и електродвигателите на предната ос са достатъчни по-къси кабели от обикновено. Освен това кондензаторът е много по-лек от батерия със същата големина. Като цяло, това има значение, тъй като кабелите под високо напрежение също трябва да имат определена якост, т.е. те се нуждаят от съответното напречно сечение. По-дебелите кабели означават нужда от повече мед и съответно значително по-високо тегло. Спорно е дали Mazda действително ще реализира система по този патент. Остава да видим колко ефикасен всъщност би бил този тип хибридно задвижване, както и дали действително компанията възнамерява да върне ванкеловия двигател. Съгласно патента роторният бутален двигател е особено подходящ за необичайната задвижваща концепция поради компактните си размери. Като алтернатива патентът включва използването и на V-образни двигатели.

Тук можете да видите, че кондензаторът е разположен върху ванкеловия двигател.

Експериментирането с кондензатори не е нещо ново нито за автомобилната индустрия, нито за Mazda. Така например японската компания още през 2012 в Mazda2 залага на кондензатори като носители на заряд за кратко време при рекуперацията на спирачна енергия. С МХ-30 Mazda вече демонстрира как може да изглежда електрически „японец“ с ванкелов двигател в ролята на Range Extender. Възможно е двигателят с ротиращо бутало да бъде върнат в серийно производство като част от хибридна система.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >