Ще надделее ли новият А-клас срещу А3 и Серия 1?


24
сеп.
2018

Боже, реалност ли е това? Или очите ни лъжат – нима наистина числото е 71 910? Преизчисляваме – калкулаторът не лъже: това действително е цената на нашия тестови 180 d, един модел от компактния клас. Разбира се, в наши дни дори и в този сегмент времената не са това, което бяха. Преди 20-ина години, когато в Германия още се оперираше с марки, никой дори не си мечтаеше за функции като асистент за аварийно спиране, интелигентно гласово управление или навигация с изображения от виртуална реалност… Срещу тлъстата продажна цена Mercedes предлага и сериозно количество високи технологии. Дали обаче те му помагат да натрупа преднина пред конкуренцията? Ние ще проверим.

Новото поколение на А-класата се предлага само с пет врати. Най-малкият двигател в гамата развива 116 конски сили. Опонентите са ни добре познати: A3 Sportback също генерира 116 „коня“ – благодарение на 1.6 TDI. BMW лансира в лигата 116d с 1,5-литров 3-цилиндров задвижващ агрегат и идентична мощност. Въпреки еднаквите на хартия данни ние открихме съществени разлики в детайла. Например Audi със своята консумация от 5,2 л/100 км се оказва значително по-лакомо от опонентите си, които се задоволяват с под 5 (по заводски данни). BMW влиза в битката с най-потентната машина. При 116d разполагате с 270 Нм – въпреки че цилиндрите са с един по-малко в сравнение с останалите. В Audi например максималният въртящ момент е с 20 Нм по-малко.
„Единичката“ обаче не превръща своите характеристики в по-добри динамични постижения. Автомобилът прави впечатление на тежък, а двигателят не демонстрира афинитет към високите обороти – на финала и Mercedes, и Audi побеждават BMW по отношение на еластичността.

„Единичката“ като 116d: все още със задно, скоро с предно

Същото важи и за спирането: въпреки спортните си настройки Серия 1 трябва да се сбогува с ценни точки, защото А3 и А-класата се справят по-добре. Специално Mercedes „захапва“ по-здраво – и от 100 до 0 км/ч е в състояние на покой с два метра по-рано от BMW. Така че фините компактни модели се различават съвсем обективно.

Сега е време да започнем и със субективните критерии. Тогава разликите стават още по-големи. Освен за по-грубата работа на TDI при Audi няма поводи за критика. В комфортен режим кормилното управление работи с прекалено голямо серво-подпомагане – и се чувства твърде „леко“. Това обаче е поправимо – в менюто за настройки при шофиране намираме програма, която изисква прилагане на повече сила, веднага я избираме – и проблемът ни е решен. Окачването е стегнато, но в комбинация с прецизно изработените седалки филтрирането на неравностите е успешно. Кокпитът е прегледен, а както отпред, така и отзад Audi прави впечатление на достатъчно просторно.

С 5 врати компактното Audi се нарича Sportback

При BMW не получавате това усещане – а разбирате какво е да се чувствате като сардина. Освен това под 1500 об./мин моторът бучи. Именно в тази зона иначе прекрасно работещият 8-степенен автоматик се налага да сортира прекалено често предавателните числа. Още един неприятен ефект са вибрациите, породени от 3-цилиндровата архитектура на мотора. Ето защо е препоръчително на светофара селекторът на трансмисията да бъде преместен на позиция Р – тогава досадното раздрусване изчезва. BMW изостава от конкурентите си не само по отношение на предлаганото пространство: седалките също ни разочароваха, тъй като са прекалено малки, твърде меки и с недостатъчна странична опора. Модел с премиум претенции не заслужава подобна „мебелировка“! Иначе окачването е комфортно – но не винаги. При груби вълни в настилката то не се сгъва достатъчно, а при ръбове е много нервно и предава неравностите към пасажерите. Неочаквано „дървено“ реагира и кормилното управление, което не разполага с добра обратна връзка и дори се налага да правите корекции, за да поддържате правата посока. За капак, при бърза смяна на динамичния център на тежестта и в по-бързи завои задницата на 116d сякаш иска да изпревари останалата част от автомобила – и се налага ESP да се намесва. Казано накратко, Серия 1 не създава особено приятно усещане при каране.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин