Ще надвие ли Velar Q5?

Този „англичанин“ търси внушителното излъчване: новият Range Rover е широк 1,93 метра. Ще остави ли въздух за дишане на Audi?


16
мар.
2018

ПРЕДСТАВЕТЕ СИ, че на галавечерята по случай 50-годишнината ви неочаквано като гост се появи принц Уилям. Уили от Великобритания, висок и снажен, с най-добри маниери, облечен с фин, ушит по мярка костюм. Това ще е сензация! Всеки ще иска да се докосне до него. Така се чувстват купувачите на Audi, когато конфигурират новото си Q5 и с периферното си зрение забележат новата звезда: Range Rover Velar. Той е най-фин британски офроуд аристократ на шумното парти на SUV-овете. Нещо като принц Уилям под формата на SUV.

Неговото излъчване е скромно само на фона на другите модели на Range. Velar е по-дълъг от Audi с 13 сантиметра и изглежда половин номер по-голям от Q5. Правите му линии са като ръбове на добре изгладен панталон, от високите странични части на вратите дръжките се появяват за фино ръкостискане. Не е практично, но е нещо особено. Просто Range Rover. До него Q5, който определено не е джудже, изглежда като ученик от долните класове. Интериорът на Audi също е коректен като отличник – защото предлага повече място отпред. Няма скрит стартов бутон като при Velar, превключвателите щракат солидно. Тук луксът е под формата на тъмни дървени елементи или кръстосани шевове върху перфектните спортни седалки (опция).

Светла кожа, огледални повърхности – прекалено шик за офроуд. Долният кръгъл бутон на средната конзола е селекторът на трансмисията, над него е тъчскрийнът

За около 140 000 лева Velar предлага в излишък това, което липсва на очите и душата: блясък. Водачът седи по-високо, срещу доплащане върху перфорирана кожа Windsor, а пред него е разположен допълнителен тъчскрийн за управление на климатизацията, седалките, музиката и програмите за шофиране. Елегантно, но доста странно: системата Touch Pro Duo хвърля отблясъци като прясно полиран хром с гладката си стъклена повърхност, сложните стъпки при управлението объркват. Какво претоварване с монитори! А в същото време липсва нещо толкова просто като контролна лампа, която да показва кога през деня са включени късите светлини. И като стана дума за костюма на принц Уилям: през широки като при Q5 врати той щеше да се качва по-удобно отзад. А и кой ще спуска високия товарен ръб на багажника (82 сантиметра) с въздушното окачване пред супермаркета?

Range Rover: тук се разполагате половин етаж по-високо – широки кресла с подгряване, вентилация и масаж

Но стига сме мърморили, да натиснем стартовите бутони. Боботенето, което чуваме, ни връща в реалния живот: какъв звук само! Това не са тракащите 2-литрови моторчета, а големи 6-цилиндрови дизелови двигатели от категорията „Европейски автомобил мечта“, каквито са особено ценени на Стария континент: мощни като мечки, относително икономични, луксозно бързи и чисти благодарение на впръскването на AdBlue. И докато спокойният агрегат на Audi почти не се чува, то двигателят на Velar боботи като корабен дизелов мотор – звуковите дизайнери са свършили много добра работа. И ускоряват от място толкова бързо, че могат да ги догонят само много големи и много лакоми бензинови модели. V6 TDI на Audi дори ускорява до 100 км/ч за много спортните 6,1 секунди. И въпреки че на хартия е по-слаб с 14 к.с. и 80 Нм от Range, моделът от Инголщат ускорява една идея по-бързо и е по-икономичен (7,9 литра среден разход в теста), максималната му скорост е 237 км/ч. И когато тези „гардероби“ се появят в най-лявата лента на магистралите, могат да изпреварят доста от комбитата.

Audi: спортните седалки осигуряват опора за тялото дори тогава, когато водачът реши да шофира подчертано спортно

Но това не би бил подходящ за тях стил, тъй като те при 160 км/ч се носят великолепно спокойно по асфалта, разполагайки с уверени резерви. И двете автоматични трансмисии, 8-степенни с хидротрансформатор, работят в режим „аз изобщо не съществувам“, но въпреки това остават будни и готови, когато Q5 и Velar слязат от магистралата и поемат по междуградските пътища. С въздушно окачване и внушителни, но непрактично големи джанти, те са оборудвани сравнимо – но въпреки това демонстрират напълно различен характер. Audi играе ролята на дългокрак атлет, който сякаш губи доста от теглото си, колкото по-бързо взема завоите.

Дисплей без тъчфункция. Питаме се: как така регулаторът на силата на звука се е озовал толкова далече отдясно?

Задвижването винаги е будно, двойното задвижване подава повече мощност към задните колела и помага в завоите, а въздушното окачване (опция) и 21-цоловите джанти (също опция) позволяват на Q5 да залепва за пътя, без да забравя и за комфорта. В момента няма по-пъргав пакет, който да е толкова перфектен партньор за мощния дизел, единственият ни упрек е към кормилното управление. В режим „Комфорт“ то е прекалено леко, като дори и в „Спорт“ му липсва необходимата информативност. Velar е напълно различен. Кормилното му управление реагира мудно и забавено, като в комбинация с високите усилия за въртене на волана се подчертава усещането, че управлявате истински огромен автомобил. И докато при подаване на газ Audi сякаш олеква, Velar като че ли става по-тежък с половин тон.

Като техника Range Rover е брат на Jaguar F-Pace, Q5 е близък роднина на Audi A4

Да, това е истински кораб. 2,1-тонният Range иска да прави впечатление на солиден, иска да ви отдели от заобикалящия свят и никога не ви подстрекава да натискате силно газта. Защото се наклонява в завоите, а неговата ESP бди над сигурността като свръх предпазлив агент на Secret Service. Много подходящо е настроено и въздушното окачване, което дори в спортния режим Dynamic вози нежно, а в Comfort направо ви глези. Не, Уилям е по-скоро принц, отколкото спринтьор. А сериозните офроуд възможности са един от най-рядко ползваните таланти на английския аристократ.

Q5: отпред въздушните възглавници са комбинирани с амортисьорите, височината на каросерията може да се променя с 6 сантиметра

Едно завъртане на бутона на средната конзола и серийният Terrain Response се адаптира и към най-тежките терени, където Audi отдавна се е отказало. Типично за Range Rover. Но кой ли ще го ползва? Освен това за такива упражнения Velar трябва да избере тесни офроуд „ботуши“ вместо модните 20-цолови мокасини за булевардите, с които бързо ще закъса в калта. „Англичанинът“ има възможности и в калта, блести ярко на булеварда, колебае се между снега и шоуто. Трябва ли сега да говорим и за пари? Да, налага се. Дори и S-версията за 150 000 лева струва доста повече от Audi, като серийно предлага въздушно окачване, 18-цолови джанти, камера за обратно виждане и 4-зонова климатична инсталация. В ценовата листа само на скъпите луксозни седалки са отделени цели 7 страници – в Range Rover наричат това индивидуализиране. А онези, които не са от аристократичен произход, го наричат харчене на пари.

Velar: при сгънати облегалки багажникът е по-дълъг с 16 сантиметра и вместимостта му е по-голяма със 181 литра

 

Извод

Q5 или Velar – този въпрос ще си зададат малко купувачи. Range Rover е осезаемо по-голям, по-скъп и по-луксозен от Audi: динамичен и ефективен. Преимуществото на Velar не може да се изрази в точки, той има стил.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >