Ще надвие ли Kia BMW и Audi?

2305
2018

ЕДИН ФУТБОЛЕН МАЧ ПРОДЪЛЖАВА 90 минути, а накрая винаги печели „Байерн Мюнхен“. Дали при автомобилите също е така? Дали винаги печелят само Audi и BMW, тоест баварците? Колко е хубаво, когато има изненади. Такава е например Kia Stinger. Автомобил като „Айнтрахт Франкфурт“, за който човек се пита: откъде се появи? Дали Kia ще успее в нашия случай да победи „баварците“?

ТОВА СА ТЕ: COUPÉ ЛИМУЗИНИ С 4-ЦИЛИНДРОВИ МОТОРИ

Ако следите редовно спортното шоу на AUTO BILD, то знаете, че Kia Stinger бе автор на гола на месеца – във версията с 370 к.с. от V6 агрегат корейският модел успя да победи Jaguar XE и загуби минимално от Audi S5 Sportback. Сега следва втори опит – в лигата на моделите с 250 к.с.: Kia Stinger с 2-литров 4-цилиндров мотор, 255 к.с. и задно задвижване срещу BMW 430i Gran Coupé, също с работен обем 2 литра и четири цилиндъра, отново със задно задвижване, но с три конски сили по-малко. Третият ни участник е Audi A5 Sportback, 252 к.с., 4 цилиндъра, 2 литра обем на двигателя, двойно задвижване. Преди да потеглим, нека похвалим всичките три модела: те са адски практични! Производителите говорят за Coupé седан, но ние казваме: седан с огромен багажник. Двата „германеца“ побират по 480 литра, а „кореецът“ по-малко – 406 литра.

Три пъти голям заден капак: BMW и Audi са с вместимост от 480 до 1300 литра, а Kia побира от 406 до 1114 литра

При всички задната седалка се сгъва, тогава вместимостта на BMW и Audi става по 1300 литра, а тази на Kia – 1114. Има и още една разлика: представителите на Германия имат мокет като в хола си и в багажника, докато от Kia са поставили филцово покритие – като в офиса. Нека погледнем как стоят нещата с предлаганото място. Сядаме първо в Audi: най-доброто качество, най-добрата изработка, най-доброто усещане за простор отпред, най-много място. За позицията на седене хората от Инголщат получават нашите поздравления. Дори 1,90-метровите се качват удобно и седят спокойно и достойно. Ако търсим косъма в супата, то може би ще го намерим зад волана. Този виртуален кокпит е хубав и добър, можеш да изтеглиш и увеличиш картата на навигационната система и да намалиш изображението на дигиталните уреди. Но след това се качваш в BMW, поглеждаш грандиозния дебел волан с три лъча, двата класически кръгли уреда и си казваш: ей, Audi, преди, когато нямаше дигитални уреди и видео, нещата не бяха никак зле. В BMW всичко е отлично измислено, познато и добро. Спортни седалки с много добра странична опора, iDrive контролер на централната конзола, сякаш ръката ти се е сраснала с него. След това обаче се пъхаш в тясната задница, радваш се, че не си по-висок от 1,80 метра. И си казваш: ей, Audi, може ли да се кача при теб? Тъй като и Stinger не доставя кой знае какво удоволствие в това отношение. Дължи се на факта, че отзад няма как да си пъхнеш краката под предната седалка. Жалко – иначе най-дългият щеше да е най-добрият. Качването, предлаганото място, усещането за простор – корейският седан излъчва присъствието на бога на дизайна Петер Шрайер – човек, на когото дължим култови автомобили като Audi TT или непреходни модели като Golf IV. Позицията на седене отпред: много ниска, водачът се слива с автомобила, тъй като в този случай става дума за машина за удоволствие, ускорител на пулса и гарант за щастие. Сложете коланите! Потегляме!

BMW МАЛКО, НО НАХАЛНО

С дължина от 4,64 метра Серия 4 Gran Coupé е най-малкият модел в теста. Ако сте по-високи от 1,80 метра, отзад ще ви е тясно.

BMW го дава спортно: класически кокпит с кръгли уреди. Все още красив, със страхотна ергономичност

ТАКА СЕ УПРАВЛЯВАТ: ДВА СА СПОРТИСТИ, ЕДИН Е ВСЕСТРАНЕН ТАЛАНТ

Първата купа е за Kia и се получава още след няколко метра: този звук! BMW и Audi не го могат дори и в спортен режим. Stinger е оборудван с двигателя от Hyundai i30 N, състезателната ракета. И също както и при Hyundai, тук личи почеркът на Алберт Бирман, човека, който навремето бе отговорен за М-моделите на BMW. Можем да кажем, че на моменти е прекалил. Stinger вози доста твърдо в града, по настилка с неравности и дупки; усеща се тропане от предната ос. Извън града трябва да приемеш „корееца“ такъв, какъвто е – спортист. Трябва да извършваш по-чести корекции на волана, да приемеш, че със задното задвижване и блокажа на диференциала е малко по-нервен и често танцува със задницата си. Но или трябва да го харесваш, или да караш Jetta TDI например. Обичаме тази непринуденост, но не сме съгласни с разхода от 10,3 литра А 95 и над 15, когато настъпиш здраво педала на газта.

Сметките се правят накрая: победата отиде в Инголщат

Това е все едно „Айнтрахт“ да си изкарва във всеки мач по няколко жълти и червени картона. BMW и Audi демонстрират по-добри маниери. 430i даде тестови разход от 8,4 литра – почти 2 по-малко от Kia, а A5 се задоволява с 8,7 литра. И двата модела блестят със скъпо оборудване. Например BMW със синя кожена тапицерия Snapper Rocks Blue. Добре, предната ос тропа при преминаване през капаци на канали, но най-късно когато дадеш пълна газ по междуградски пътища, се появява радостта от шофирането, която ще намериш само при BMW. ESP е със страхотна настройка и се намесва много, много късно, а 8-степенната автоматична трансмисия на ZF превключва предавките най-прецизно и е най-хармоничната предавателна кутия в нашия тест. Ще забележиш това, че макар и BMW да се движи много добре, има още въздух нагоре – щом се качиш в Audi. За да обобщим накратко: автомобил като футболния отбор „Байерн Мюнхен“, почти перфектен. Тук режимите на движение се конфигурират свободно, можеш отделно да настройваш управлението, реакцията на педала на газта, амортисьорите и звука. Единствено тук ще откриеш най-добрия компромис между спорт и комфорт. Единствено тук притежаваш перфектната стабилност благодарение на двойното задвижване. Единствено тук управлението работи прецизно, като дори и BMW има проблеми със средното положение на волана.

AUDI ГОЛЯМО И ФАМОЗНО

4,73 метра дължина и златната среда. Отзад в A5 ще седите най-удобно, качването също е лесно, багажникът е покрит също както при BMW с фин велур.

Audi може да е дигитално: виртуалният кокпит, картата на навигационната система може да се уголеми, а уредите – да се намалят; страхотна изработка

ТОЛКОВА СТРУВАТ: KIA ИЗПУСКА ДУЗПА В ПРОДЪЛЖЕНИЯТА

В тестваните от нас нива на оборудване трите модела имат сериозна разлика в цените. Stinger струва 69 960 лв., A5 – 88 852 лв., а 430i е с цена от 87 700 лв. Това обаче е само половината истина, тъй като със супероборудването си BMW струва 99 486 лв., а Audi дори 104 230 лв. – при това без електрически регулиращи се предни седалки! Фактът, че Kia не успява да отиграе добре ценовото си предимство, се дължи на поддръжката: всяка година или на всеки 10 000 километра трябва да посещавате сервиза.

KIA ЛУКСОЗНА И ПОМПОЗНА

4,83 метра, 19 см повече от BMW! За съжаление не можете да пъхнете краката си под предните седалки. В тестовото си изпълнение Kia е по-евтина с
10-15 000 лева от германските си конкуренти – освен това на Kia не й липсва нищо!

Kia може да бъде луксозна: кокпитът е скроен за водача, всичко се чете чудесно. Тъчскрийнът е разположен малко далеч

 

Извод

Поздравления, Audi! Заслужена победа за A5 Sportback. Модерна техника плюс страхотно окачване правят най-добрата Coupé лимузина. Сваляме шапка на BMW, който след 4 години производство все още е доста свеж. Внимавай, Kia: все пак мериш сили с най-доказаните. И не се даваш!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин