Ще загубят ли германските автомобилни производители позиции в Китай заради митата?

0507
2024

Oт днес ЕС налага временни мита върху китайските електромобили, германските производители треперят

Oт днес, 5 юли 2024 г. ЕС, въвежда временни наказателни мита върху вноса на електрически автомобили от Китай. BYD, един от най-големите спонсори на Европейското първенство по футбол, също е засегнат от протекционистичните мерки

От днес, 5 юли 2024 г., ЕС временно налага наказателни мита върху вноса на електрически автомобили от Китай. Разследване на Европейската комисия установи, че цялата верига на стойността на електрическите автомобили в Китай е подпомагана от мощни държавни субсидии, както и че вносът на китайски модели на ток би могъл да причини сериозни щети на индустрията в ЕС. Според Комисията китайските електрически автомобили били средно с около 20 процента по-евтини от тези, произведени в ЕС.

Наказателни мита: с колко ще поскъпнат електрическите модели от Китай?

Различните компании ще бъдат санкционирани в различна степен: при BYD митата ще бъдат в размер 17,4 процента, при Geely – 19,9 процента, а при SAIC – дори 37,6 процента. В портфолиото на Geely влизат и предложения на европейски брандове – например електрическите модели Smart #1 и Smart #3, както и Volvo EX30. SAIC произвежда MG4, който е много популярен в Германия и е вторият най-продаван електромобил там за май 2024 г., непосредствено след VW ID.3.

20,8 процента са планирани за други производители, а компаниите, които не са сътрудничили на разследването, ще бъдат принудени да „натоварят“ продуктите си с 37,6 процента. Окончателното въвеждане на наказателните мита трябва да стане в рамките на четири месеца, ако Китай не направи изненадващи отстъпки. Дотогава няма да се налага да се плащат мита, а само депозити.

Притеснения относно контрамерките

В Германия действията на Европейската комисия предизвикват сериозно безпокойство най-вече сред местните автомобилни производители, които продават моделите с в Китай. Това е най-големият пазар на автомобили в света, а според Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA) е бил третият по големина пазар за износ на автомобили от Германия през 2023 г. – след САЩ и Великобритания.

Германските компании могат да бъдат засегнати не само от контрамерките, но и от самите мерки на ЕС – защото някои от тях произвеждат в Китай свои модели, предназначени за износ. Заради възможните ответни мерки от страна на Китай, Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA) наскоро алармира, че ако Китай въведе мита за внос на автомобили с работен обем над 2,5 литра, това ще засегне силно индустрията. През 2023 г. около една трета от МПС-тата, изнесени от Германия в Китай, са били с такава кубатура.

Федералният министър на икономиката Робърт Хабек (от партията на Зелените) също настоява за политическо решение до ноември. Наскоро той подчерта, че Германия нямала интерес от „митническа война и фрагментиране на пазари в резултат на такава“. Китай като държава износител също нямал интерес от нещо подобно. В миналото обаче френският президент Еманюел Макрон като цяло подкрепяше наказателните мерки срещу китайските електрическите автомобили.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин