Ще възстанови ли Столична община историческите си превозни средства?

2101
2020

Във вчерашното заседание на Транспортната комисия към Столичния общински съвет от общинския съветник Симеон Ставрев беше внесено предложение по проект за реставрация на излезли употреба средства на градския транспорт. Според Ставрев и Виктор Чаушев от сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ реставрацията на тролей щяла да струва между 100 и 200 хиляди лева, а на трамвай – между 200 и 400 хиляди.

Снимки: Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“

Именно трамваите са транспортните средства с най-голяма историческа значимост в редиците на масовия градски транспорт. Както Чаушев отбеляза, през 2021 се навършват 120 години от пускането на първите трамваи в столицата – и това би било чудесен повод в столицата да тръгне още един реставриран трамвай от началото на миналия век. Към момента в халетата на трамвайния завод на бул. Цар Борис III има машини от 1912 (маневрена мотриса „Графиня“) и 1914 г. (стандартна мотриса „Шарлероа“), които са в окаяно състояние, но могат да бъдат реставрирани. От 50-те и 60-те години на ХХ век са запазени бъларски трамваи „Република“ (1953) и „Комсомолец“ (1960).

От 2015 г. Столична община разполага с една реставрирана мотриса – Siemens от 1935 г., която беше възстановена с помощта на Siemens в поделение „Трамкар” на „Столичен електротранспорт”. Машината тежи 12 тона, разполага с 4 дървени седалки и 92 места за правостоящи. Максималната скорост, която може да достигне, е 40 км/ч. Подобни трамваи са били използвани в столицата до средата на 70-те години на миналия век.

Не толкова атрактивни колкото релсовите ППС-та са запазените към момента колесни. От тях по-сериозно внимание заслужават единичен тролей „Шкода 14тр“ (1985), както и 2-етажен автобус MAN SD200 (1983) и няколко машини на Mercedes-Benz.

Реставрираният трамвай „Сименс“ (1935). Снимка: сайт на СО район Възраждане

Тепърва СОС ще решава дали и в каква степен ще възстановява машините, които разказват историята на транспорта в София. Следващия понеделник на заседанието на Транспортната комисия ще бъдат поканени представители на „Столичен електротранспорт“ и на „Столичен автотранспорт“, които да се произнесат по казуса. На заседанието от 20 януари присъстваха единствено представители на сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ и на „Софийски авто ретро клуб“. С подходящо промотиране столицата би могла да генерира приходи, ако отдава атрактивните превозни средства под наем – за заснемане на филмови продукции например. Друг вариант е машините да бъдат приведени не в движение, а просто в музеен вид – за исторически експозиции.

Руският тролейбус ЗиУ-682В (1987) живее втори живот след реставрацията си. Снимка: А.Чуканов

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин