Шофьор на такси – професия без бъдеще?


25
юли
2018

Един бранш се насочва към неясно бъдеще: по света класическите таксита са застрашени от все повече конкуренти. И тук изниква въпросът – дали скоро няма да отпадне нуждата от таксиметрови водачи?

В Германия 14 пъти в секунда някой вика такси по телефона или чрез мобилно приложение или просто го спира на улицата с махване. Зад поръчките могат да се крият лекарски практики с нужда от транспорт за пациентите си, подпийнали компании след посещение в кръчмата или бизнесмени, които бързат за летището. Годишно в Германия се правят 430 млн. таксиметрови пътувания.

За милиони германци таксиметровият водач е не само шофьор за кратко разстояние, но същевременно другар, на когото за 10 минути можеш да изплачеш мъката си.Именно тази услуга обаче се предлага от максимум 250 хиляди души в Германия 24 часа в денонощието – и тяхната професия е изправена пред неясно бъдеще. Защото класическите таксиметрови компании са застрашени от много страни, от различни мобилни приложения за споделено пътуване, които подбиват значително цените на класическия таксиметров бранш.

От години в Германия могат да бъдат използвани и електрически таксита – каквито вече има и у нас

Сред конкурентите в Германия освен т.нар. Ridehailing-платформа Uber са и Moia (дъщерна компания на VW), Clever Shuttle (с участие на Deutsche Bahn) и много други. Като много по-голяма заплаха обаче президентът на таксиметровата фирма BZP Михаел Мюлер вижда автономните роботизирани таксита, които вече биват тествани в определени градове и до няколко години биха могли да откраднат много от клиентите на таксиджиите.

Въпреки това Мюлер очаква, че дори и в свят на автономни таксита 10-20 процента от пътниците ще имат нужда от човек на борда – защото имат увреждания. Повечето шофьори обаче гледат скептично към бъдещето на своята професия и още днес чувстват промените в бранша.

На централната гара в Хамбург Яма Норестанее (42) се обляга на своя Mercedes Viano и очаква клиенти. Дребният таксиметров предприемач оценява, че има с 30-40 процента по-малко клиенти, отколкото преди десет години. За да компенсира намалените приходи, главата на семейство с две деца е принуден да кара всеки ден по 10-12 часа и да работи през уикенда. Всъщност „кара” не е точната дума – защото времето за висене по стоянките се удължава все повече. Същевременно поддръжката на такси в Германия излиза около 3000 евро на месец. Дори и преди таксиджиите не са били богаташи – а днес едвам свързват двата края.

Обаче и на шофьорите, които са се прехвърлили към новите предложения за мобилност, не им е лек животът. В Мюнхен бившият таксиджия Джо (69) вече работи за Ridepooling-услугата Clever Shuttle. Настроението в колата е добро, по правило шофьорът и пътникът си говорят на „ти”, а пътуването излиза с около 50 процента по-евтино, отколкото в такси – а електромобилите гарантират чиста съвест по отношение на екологията. „Таксиметровите шофьори често са в по-лошо настроение от нас”, казва Джо. И неговата работа обаче не е лека. Мъжът получава 13 евро на час, а новите му колеги карат за 11,50. В началото той работил по 250 вместо по планираните 160 часа месечно.

Миналата таксиджиите в Мюнхен излязоха на протест срещу Uber

 

Също в Мюнхен млад мъж, който пожела да остане анонимен, кара едно от 30 Renault Zoe за Uber Green, новата еколиния на прословутата американска услуга. Той не говори за пари, но разказва, колко много мразели него и колегите му „обикновените таксиджии”. Върху електромобила не откриваме надпис Uber – при неговото наличие традиционната конкуренция поне щяла да изпусне въздуха от гумите, а дори би могла да направи и нещо по-лошо.”

Действително, по целия свят има протести на таксиметрови шофьори срещу новата конкуренция от Uber и компания. В Мюнхен и в Хамбург 300 таксита задръстиха централните градски части, за да предотвратят навлизането на Shuttle-услугата Moia там. Усилията им се оказват напразни – от началото на годината до 500 електробуса на Moia ще откарват пасажери  до желаните дестинации. Групата от пътниците с близки като разположение отправна и крайна точка на пътуването се определя на базата на специален алгоритъм. Moia определя цени от максимално 30 цента на километър – а в Германия тарифите на такситата стигат до 2,50 евро на км. „Именно дъмпинговите цени ни сриват”, оплаква се таксиджията Бернд Мейн.

Аргументът, че единствено таксиметровите шофьори били в състояние да осигурят надежден и сигурен транспорт на хората, загуби стойност през януари в Хамбург. При масирана проверка на такситата полицията хвана в издънка повече от половината таксиджии. Униформените установяват автомобили със сериозни технически проблеми, некалибрирани апарати и липсващи документи – служителите на реда имаха значително повече работа от очакваното. От друга страна обаче, никой не взима мерки за състоянието на Uber – там не се налагат по-чести технически инспекции. А таксиметровите апарати при тях се оказват ненужни.

БЪЛГАРСКАТА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ

Сами можете да си представите какъв ефект би имала подобна полицейска акция у нас. Между 80 и 100 лева излиза монтирането на т.нар. „помпа” в такси, разкриват шофьори. В София имало минимум две места, на които се поставяли въпросните електронни модули за „надуване” на сметките – и едното беше в трафопост, намиращ се зад магазин Billa в столичния ж.к. Надежда, стана ясно от разследване в „Господари на ефира”. Откриването на устройствата е много трудно – и изисква разглобяване на таблото. А оперирането с тях е като детска игра – става само с натискане на бутон, който е добре скрит (напр. върху скоростния лост, превключвателя за мигачите и др.). Бдителните клиенти обаче могат да усетят измамата в случай, че постоянно следят брояча: ако в определени моменти, когато например водачът се готви да превключи предавка, сумата набъбва много бързо. Понякога „помпите” са с дистанционно управление – и тогава шофьорът може да ги активира, докато си бърка в джоба или уж се почесва. Според някои хора от бранша около 80% от такситата били оборудвани с помпи.

Как да се предпазим oт мошениците в таксиметровия бранш?

Първата стъпка за предпазване от некоректни водачи е повикването на такси по телефона. Големите фирми пазят в базата си данни служебния номер на автомобила, както и маршрута, по който той ще мине. При съмнения след постъпили оплаквания от потребители компаниите правят „замерване” на трасето с контролна кола и ако бъдат установени големи отклонения, следват санкции за некоректния водач (парична глоба в размер около минимална заплата или дори разлепване на стикерите за конкретна фирма). Ето защо в големите компании дори при наличие на „помпа” водачите измамници просто не я активират, когато бъдат повикани по телефона. При всички положения, ако установите проблем, е важно да пазите касовия бон като доказателство.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >