Шофират ли мъжете по-добре?

2009
2023

Клишета и суеверия също влияят на пътната безопасност

Публикацията е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“

Вероятно най-разпространената неистина през годините касае жените шофьори: шофират лошо или не умеят добре да паркират. Клишето идва от зората на автомобилите, когато дамите зад волана са били изключение и съответно разбираемо по-неопитни. Научно погледнато, това е напълно погрешно. Жените по природа са по-внимателни, по-отговорни и по-предпазливи. Евентуални затруднения при паркиране са по-скоро свързани с липсата на самочувствие или по-голямо притеснение. Статистиката убедително показва, че инцидентите при паркиране са в еднаква степен по вина и на двата пола.

В същото време напълно вярно е друго клише, а именно че мъжете правят повече нарушения и по-често предизвикват катастрофи, отколкото жените; при това статистиката сочи, че не само зад волана, но и като пешеходци, велосипедисти или мотористи. Това важи особено за категорията млад шофьор. Проучванията показват, че най-често в инциденти са замесени много млади и много възрастни водачи. Жените два пъти по-рядко причиняват катастрофи. Екстремно шофиране, груби нарушения на правилата на движение, употреба на алкохол или шофиране без книжка според статистиката са напълно мъжки специалности.

Друго, широко разпространено клише е, че жените нямат представа от автомобили и техника. Едва ли не дамите не били в състояние да различат чук от отвертка и при споменаване на запалителните свещи правили асоциации само с коледна елха? Пълни глупости! Доказателство за това са не само ръководените от жени автомобилни сервизи, а и безспорният факт, че неуки по отношение на техниката и конструкцията на автомобила има и при двата пола. В тунинга успешно се изявяват дами, докато немалко мъже възприемат работата с омаслените инструменти като досадна и неприятна. Естествено, по-трудно ще срещнете хора, които искрено ще си признаят за тази неприязън. Факт е, че жените в автосервизите са все още доста по-малко от мъжете, но причината се крие във възпитанието и социалните предразсъдъци, а това няма нищо общо с техническо незнание. Когато в семейството винаги бащата се е борил с несгодите под капака и е лягал под колата, това се запечатва в съзнанието на децата.

Клишета, разбира се, има и по отношение на марките. В старите западноевропейски демокрации, като например Германия, хората са убедени, че водачи на Porsche са богати, тези на Saab с нестандартно мислене или собствениците на Volvo – университетски преподаватели. Колкото и да е абсурдно, в подобни мнения има и частица истина, доказана при проучвания. Шофиращите премиум марки особено държат на имиджа си, очакват високо качество и нерядко завиждащи погледи. Притежателите на Opel, Ford, Toyota или Renault са по-скоро практично настроени. Учени са установили, че водачите на Audi, Mercedes и BMW обичайно са много добре информирани по автомобилните теми. За сметка на това, повечето притежатели на марки като Hyundai и Skoda нямат такива задълбочени познания и интереси. Същото важи за шофиращите Mini или Peugeot. Водачите на Chevrolet или Honda също по-малко се интересуват от техника и дизайн, но се оказва, че имат познания над средното ниво. Съществува обаче и обратната схема: собствениците на Jaguar се класират на второ място по отношение на интереса към автомобилите, но всъщност имат по-слаби познания за техниката. Ако при тях не надделяваха емоциите, вероятно биха предпочели да карат Porsche, казват социолозите. Собствениците на тази марка имат не само интерес, но и завидни познания по темата.

Усмивки предизвикват също предубежденията относно шофьорските качества на отделните нации. Според социологически проучвания 22 процента от германците се считат за най-отговорните водачи в Европа. Италианците пък самокритично се оценяват като лоши шофьори. Това се потвърждава и от европейско допитване, според което 24 процента от участниците определят италианците като най-слаби шофьори на Стария континент. На второ място по-неумения са класирани гърците, а на трето с 14 процента – поляците. Дали обаче има реална връзка между националност и шофьорски умения, това си остава загадка.

Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин