Шофирането с високо кръвно е рисково

Кардиолозите отстраняват повредите в мотора на човешкото тяло. С тяхна помощ той отново намира правилния такт. В бъдеще автомобилът ще помага за анализа на сърдечната дейност


7
апр.
2017

Сърцето е двигателят на нашия живот. С размер на стиснат юмрук и тегло от едва 300 грама сърцето изпомпва кръв чрез артериите до най-дребните съдове и по този начин снабдява тялото ни с кислород и хранителни вещества. При спокоен пулс от 70 удара в минута нашето сърце с всяко туптене задвижва около 70 милилитра, или почти пет литра, кръв в минута. При физическо натоварване честотата на биене и количества изпомпана кръв се увеличават многократно. Сърцето на професионален спортист дори е в състояние да завърти в организма 30 литра кръв в минута.

Демографските промени в много държави, включително и в България, неизбежно ще доведат и до драстични промени в автомобилното движение. В бъдеще по пътищата с автомобилите си ще се движат все повече възрастни хора. За съжаление с напредването на възрастта се увеличават и рисковете от сърдечно-съдови заболявания, а с това и рисковете от катастрофи, предизвикани от инфаркти или други кризи, свързани с кръвообращението, връхлетели изненадващо водача на автомобила.

Доц. д-р Пламен Маринов Гацов, инвазивен кардиолог

Поради тази причина автомобилни компании като Ford вече няколко години работят над технически решения за по-голяма сигурност на пътя. Една от конкретните им разработки е шофьорска седалка с интегрирани сензори, които дават възможност да се направи електрокардиограма (ЕКГ). Специалното кресло (Heart Rate Monitoring Seat) разполага с шест адаптивни електрода, вградени в облегалката. Без да се налага чрез кабел да бъдат свързани с човешкото тяло, както ни е познато от лекарския кабинет, те могат прецизно да доловят и анализират ударите на сърцето на водача.

Получените данни при потенциална опасност се предават на лекуващия лекар или в спешната медицинска помощ. Чрез способите на телемедицината лекарите могат да информират своевременно водача за потенциалните рискове от колабиране или инфаркт. При особено спешни случаи системата е в състояние да се комбинира с електронния асистент за аварийно спиране, какъвто вече работи на борда на немалко от моделите на BMW или Mercedes: автомобилът автоматично задейства аварийните светлини, намалява скоростта и се паркира самостоятелно край пътя.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
13 мита за шофирането през зимата

18
дек.
2015

Нямало проблем да се пие греяно вино, преди да шофирате – алкохолът се изпарявал. Още за тази и други градски легенди – в тази публикация

Card image cap
VW Golf I Cabrio на старо: в добра форма за втората младост

15
дек.
2017

Реликвата от 80-те години все още е актуална и е способна да достави удоволствие зад волана

Card image cap

В последния брой:

Архив >