Шефът на Volvo: „oтнасям се към всеки човек с респект“

0402
2018

ХЕНРИ ФОРД II, ФЕРИ ПОРШЕ, ИЛЪН МЪСК – всички те са носители на Почетния „Златен волан“. А тази година го получи Хакан Самуелсон, шеф на Volvo. Срещнахме се с него в Гьотеборг – и срещу нас се изправи един скромен автомобилен шеф. Голям шефски офис? Няма такова нещо. Самуелсон дели едно работно място с една асистентка и един асистент, като вратата между двете помещения седи винаги отворена.

AUTO BILD: Когато става дума за бъдещето на нашите автомобили, никой не може да изпревари Tesla. Американците създадоха една от най-желаните марки. Ще успее ли Volvo да се наложи в тази надпревара?
Хакан Самуелсон: Tesla започна от нулата в някои области, което бе по-лесният вариант. От друга страна, традиционната автомобилна индустрия разполага с голямо ноу-хау в автомобилостроенето – например по отношение на производството на каросерии и окачване. Това не е тривиално. Затова пък ние трябва да наваксаме при софтуера или разработката на електромотори. Аз така или иначе изпитвам респект към Tesla. Сигурен съм, че накрая ние ще спечелим надпреварата.

В Европа се води дискусия за забрана на двигателите с вътрешно горене. Някои страни вече взеха подобни решения, докато автомобилните производители са против. Ще помогне ли в случая концентрирането върху една технология?

От икономическа гледна точка е по-добре да бъде избрана една концепция. Или двигателя с вътрешно горене – това не е никак евтино – или залагаме на бъдещето. Ние сме убедени, че развитието ще е в посока на електрифицирането. По тази причина взехме решение всички нови модели на Volvo от 2019 г. да са електрифицирани. Това, което ни е необходимо, са ясни директиви – както например в Китай с квотата за електромобили. Забраната на двигателите с вътрешно горене би била неправилната стъпка.

Достатъчно ли ще бъде това, за да надвиете Tesla?
Ние също си задаваме този въпрос. Дали да пуснем на пазара електрифицираните си модели под марката Volvo, или ни е необходима нова марка? Спряхме се на втория вариант, като през 2019 г. ще стартираме с Polestar и мотото Pure Premium Performance. Първоначално са планирани три модела – Plug-in хибрид с 600 к.с. и два изцяло електрически модела. Интересни електромобили ще се появят на пазара и под марката Volvo, в други сегменти, не толкова ексклузивни, колкото тези на Polestar.

Дали за пробива на електрическата мобилност е необходимо подпомагане от страна на държавата?
В края на краищата продуктите трябва да са атрактивни. Нашите нови електромобили ще бъдат точно такива, за да могат бързо да се наложат на пазара. Досега автомобилните производители – също и Tesla – не са спечелили от електромобилите.

Как смятате да спечелите пари с новата техника?
Това ще функционира тогава, когато пазарните цени паднат до конкурентоспособно ниво. Това означава, че трябва да бъдат намалени най-вече цените на батериите. Прибавяме и нови области в сферата на дигиталните услуги и на продажбите. Така например ще пуснем поредица от нови приложения, които ще улеснят живота на клиентите. Volvo иска да има водеща роля в тази област.

Въпреки това обаче трябва да печелите пари. С новите модели Вие изкарахте Volvo на печалба – дълги години не беше така. Коя е рецептата на успеха?
Първо новият собственик. За първи път ние не сме отдел от голям концерн, а можем да работим като отделен производител, който сам държи бъдещето в ръцете си. Geely ни дава съответните свободи за тази цел. Нашето бъдеще е базирано на новите платформи на новите модели. Едва с тези нови платформи ще бъдем конкурентоспособни. В бъдеще фокусът ще се промени – от автомобилен производител Volvo ще стане фирма, предлагаща мобилност.

Свързано ли е това с ново управление? Германските автомобилни фирми се управляват автократично.
Вероятно да. Аз пътувам много в рамките на фирмата, разговарям с хората на работните им места. Именно така човек научава дали решенията на управата се приемат от всички служители. Моето мото: „Отнасям се към всеки човек с респект.“ Винаги. По принцип съм човек, който дава повече импулси вместо заповеди.

Звучи прекрасно.
Мога да реагирам и сърдито. Например, когато нещо е договорено, но не е изпълнено. Аз съм нетърпелив човек, понякога промените ми се струват недостатъчно бързи и аз се ядосвам.

Напуснахте MAN в рамките на скандала с подкупите. Прокуратурата установи, че не сте знаели нищо по въпроса и че не сте имали лична облага. Полезен ли беше този опит с времето?
Научих две неща. Първо: детайлите са важни! Нещата са правилни едва тогава, когато човек е наистина доволен. Това включва и всеки служител да мисли отговорно като шеф. И второ: че не е достатъчно да имаш визии. Необходими са ясни процеси и рутина, за да подсигуриш всичко.

Всички говорят за бъдещето на автомобилите. Но важен е и произходът. Имате ли слабост към стари автомобили?
Разбира се. Първият ми автомобил бе VW „костенурка“, купих го за 500 крони – това са около 50 евро. Наскоро си купих едно Volvo P1800 Coupé, което е почти на 50 години.

Похвалното слово за Вас държа Йенсен Хуанг, CEO на Nvidia. Защо точно той?
Nvidia се превърна от производител на графични карти за компютри в един от водещите играчи в областта на автономното шофиране и на изкуствения интелект, с което стана един от силните и важни наши партньори в разработката на автономни автомобили. И двете фирми се изправят с еднакви цели и визии пред предизвикателствата: искаме да направим нещата по-добри. Познавам Йенсен от години, много добри приятели сме и се ценим един друг.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин