Шефът на BYD за Европа: „Сигурността на данните за нас е основен приоритет“

2201
2024

Китайският производител BYD настъпва мощно на Стария континент. Шефът на гиганта за Европа Майкъл Шу ни споделя най-важното за стратегията на марката по отношение на електромобилите. И разкрива защо моделите й не са „шпиони на колела“ – за каквито ги смятат в Германия

AUTO BILD: През третото тримесечие на 2023 г. BYD регистрира нови рекорди по отношение на продажбите, печалбите и възвръщаемостта. А сега искате в средносрочен план да влезете в топ 5 сред автомобилните производители в Германия и да завоювате пазарен дял до шест процента. Майкъл Шу: Ние уважаваме германските производители и техните лоялни клиенти. Просто искаме да внесем нови предложения. Нямаме точно измерими цели. Просто искаме да убедим клиентите в качествата на нашите продукти.

Как искате да постигнете това? В Китай клиентите сменят марките и класовете автомобили по-бързо. В Германия по-скоро са по-лоялни и към двете. Но виждаме, че вносните марки печелят все по-голям пазарен дял. Много неща се променят при прехода от двигатели с вътрешно горене към електрически задвижвания. Това е нашият шанс. Имаме добри продукти и предлагаме добро обслужване.

Майкъл Шу става служител на BYD през 1999 г., след като завършва образованието си като химик. Първоначално работи в отдела за батерии и електроника на компанията. Шу е в нейния автомобилен отдел от 2015 г. и отговаря за електрическите модели. Женен, с един син.

Тук, в Лондон, в един от луксозните квартали, е разположен BYD Pioneer Store. Явно не искате да ви възприемат като евтина марка? Дилърите ни препоръчаха тази локация. И би било недалновидно да печелите пазарен дял само благодарение на цената. В дългосрочен план хората искат автомобил, който си заслужава парите. Имаме 20 години опит в продажбата на автомобили. И в Германия не най-евтиният модел е този, който се продава най-добре.

Колко подобни Pioneer Store-а ще има в Германия? За момента са около 20. Планираме да направим 30 до края на годината, а на по-късен етап – около 100. 90 процента от германците ще могат да стигнат до BYD Store с автомобил за по-малко от 30 минути.

Ще има ли и модели от вашата марка Denza? Denza има джойнт-венчър с Mercedes от 2010 г. Daimler разпозна рано потенциала ни. Начинът, по който техните хора работят върху автомобилите, ни помага. Наскоро се появи D9, който вече е номер едно в класа на минивановете в Китай. Това, в комбинация с германското партньорство, ни дава увереност, че ще се представи успешно и в Европа.

Какво научи BYD от германците? Как да пести разходи при разработката и производството. Как да изгражда лоялност у клиентите. Преди да започнем да си сътрудничим, не можехме да задържаме клиентите за дълго. И научихме много от германските инженери, които дойдоха при нас.

Класически търговец: Ленард Юнгс от Хамбург първо продава само Mercedes, но отскоро предлага на клиентите си и BYD.

BYD все още не е особено известен сред клиентите в Германия. Как ще промените това? Нашите силни страни са технологиите ни и веригите за доставки. Но клиентите първо трябва да ни опознаят и да се доверят на нас и автомобилите ни. Това е дълъг път. За да ги информираме по-добре, избрахме класическия начин – чрез телевизионна реклама и спонсорство. В по-малка степен чрез директен маркетинг. Но има и иновации.

Какви например? Благодарение на платформата e4 нашият суперавтомобил Yangwang U9 може да скача. А това е напълно ново изживяване при шофиране. Искаме да разкрием тази технология по-подробно.

Подскачащи коли, много хубаво! Но в Германия се натъкваме на много скептицизъм. Мнозина смятат китайските автомобили за „шпиони на колела“. Как се справяте с това опасение? Наясно съм с това безпокойство. Сигурността на данните е наш основен приоритет. Спазваме всички закони на ЕС. Клиентите не трябва да се притесняват. Във всички производствени и търговски дейности използваме услугите на SAP, която е германска компания. Камерите са на Bosch. За мобилен интернет си партнираме с френския оператор Orange. Нашата облачна услуга е от AWS, дъщерна компания на Amazon. Работим с Google. Нямаме собствени сървъри. Имаме строга вътрешна политика да не изпращаме данни в Китай. Просто защото е незаконно.

Ще се превърне ли в проблем политическата роля на Китай в света? Може би, в краткосрочен план. Но не и в дългосрочен. Нашият бизнес са леките и товарните автомобили. Ние сме в Европа от 24 години и имаме клон в Холандия. И сме много отворени. Имам iPhone. Tesla произвежда в Китай. Просто такъв е светът. Европейците са много добре осведомени и знаят истината.

Сериозен конкурент на Tesla Model 3: в Германия BYD Seal струва еквивалента на около 94.000 лева.

Въпреки това ЕС може да наложи мита върху вноса на автомобили от Китай. Това само би навредило на клиентите. Каквото и да се случи, ние имаме дългосрочна стратегия – и ще продължим напред.

Би било помогнало, ако моделите на BYD са „made in Germany“… BYD определено ще произвежда автомобили в Европа. Има много варианти, проучваме различни държави. Искаме да имаме окончателно решение до края на годината.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин