Шест Saab-a в един

Пер Екстрьом е построил уникално купе от различни модели

2606
2017

ЗАЩО ВСЪЩНОСТ ТАЗИ ИДЕЯ НЕ Е ДОШЛА НА Saab? Напълно нов модел за 50-годишнината, чийто дизайн напомня на най-важните модели на марката. Тоест не торта за рождения ден, а Patchwork Saab от 5 десетилетия! Всъщност шведите са имали шанс да направят това – след обаждане от Пер Екстрьом. Мъжът от Осло първо се обадил в завода в Тролхетан дали частите на 9000 могат да се съединят стези на 900. „Не“, бил лаконичният отговор на шведския инженер, „няма да стане. “ И разговорът приключил за няколко секунди. Но това не обезверило Пер Екстрьом – иначе неговото купе на Saab нямаше да остане уникален автомобил, а можеше да се превърне в съвсем нормален специален модел на вече фалиралия шведски производител. Всъщност норвежецът изобщо не се нуждаел от Saab. Той си имал всичко, което му трябвало, за да създаде своя уникат: собствен автосервиз, много занаятчийски умения, опит, както и необходимата доза креативност.

И късмет естествено. Норвежки дилър на Saab предоставил един 9000. След преобръщане каросерията била напълно омачкана, но това нямало значение. На Екстрьом му трябвало шасито – което въпреки тоталната щета на каросерията е напълно здраво. 9000 от 1992 година предоставил двигателя, трансмисията, електрическата инсталация и окачването. Подобната на купе каросерия на 900 била открита в Скандинавия. Специалистът по производство на каросерии рязал и шлифовал с флекса, докато не постигнал по-снишената форма. Почти катo при Saab 93, ранен модел от 50-те години. Така се родило едно напълно ново купе. Но му липсвало кръщене. За Екстрьом това би могло да бъдс единствено посещение в Тролхетан, родното място на повечето автомобили Saab. През 1997 година Пер се отправил към Швеция и преминал границата пред погледите на невярващите на очите си митничари. Но след 130 километра учудването се превърнало във възхищение. На юбилейната сбирка в завода на Saab уникалният 9000 ЕХ спечелил две награди за особени модификации. Заслужена награда за Екстрьом за 4000 работни часа, които е вложил в своя автомобил мечта. Днес Пер много обича да пътува със своя Saab на дълги разстояния. Уникатът е стигал и до IAA във Франкфурт.

900 I: от класиката са взети междуосието и лаковото покритие

900 II: от модела от 1994 е заимствана структурата на каросерията

900 II Cabrio: от този модел са прозорците, интериорът и лампите

9000: окачване, двигател, брони, седалки, кокпит, колела, огледала

93: класикът (1955-1960) е осигурил вдъхновението за формата на купе

9-3: от лимузината от среден клас са заимствани радиаторната решетка и сенниците

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин