Шестцилиндровите лимузини на ГДР

1607
2021

На снимката – премиерата на EMW 343 на Панаира в Лайпциг през 1951 г.

Скоро след разделянето на Източна и Западна Германия в началото на 50-те години, инженерите от Айзенах разработват серия от няколко интересни проекта в условията на строга секретност. В сравнение с другите автомобилни производители на следвоенна Германия, заводът на BMW в Айзенах успява да се възстанови почти безпроблемно още през есента на 1945 г., а от септември 1946 г. е присъединен към новосъздаденото съветско акционерно дружество “Автовело”. Още преди въвеждането в серийно производство на туристическата лимузина BMW 340 през октомври 1949 г. (проектът датира от 1943 г.), инженерите от Тюрингия започват работа върху два изцяло нови прототипа, наречени съответно 342 и 343, които са представени за първи път на пролетния панаир в Лайпциг през 1951 г., а след това и на автосалона в Брюксел. От серийния модел 340 са използвани само някои компоненти от ходовата част и 2-литровият 6-цилиндров двигател с 55 к.с. заедно с двата оригинални карбуратора. Предвиждало се е по-късно той да бъде заменен с нов 6-цилиндров мотор от 65 к. с., който по същото време е бил в процес на изпитания.

Използваните дотогава ресори с по един долен напречен носач са били заменени с класическо торсионно окачване, комбинирано с двойно действащи телескопични амортисьори. Задното окачване и при двата прототипа е зависимо с пружинни ресори. Сред най-интересните технически решения са самоносещите каросерии, чието външно оформление е силно подвластно на модерната в онези години “понтонна” форма. Двата прототипа се различават само външно в предната и задната част, като светлосиния 343 е бил адресиран към западните пазари. През 1951 г. е направен третият и последен 6-цилиндров прототип в Айзенах, наречен Awtowelo 351. При него са запазени основните технически параметри на предходните опитни образци, а дизайнът му е оформен в подчертано американски стил и до известна степен наподобява актуалните по същото време модели на Mercury.

Прототипът Awtowelo 351 от 1951 г.

Тези интересни прототипи никога не достигат до серийно производство, тъй като след 1952 г. управлението на завода е върнато изцяло в ръцете на източно-германците, които поради задълбочаващия се финансов дефицит в условията на централизирана икономика и пълно одържавянане на собствеността, налагат сериозни ограничения върху проектирането и производството на нови модели.

През същата година по настояване на фирменото ръководство в Мюнхен е променена и търговската марка, която се трансформира в EMW (Eisenacher Motoren Werke). Три години по-късно производството на 6-цилиндровия модел 340 е преустановено, а на негово място идва трицилиндровият двутактов Wartburg.

За разлика от бързо възстановения след войната източногермански завод на BMW, фабриката на Horch в Цвикау е в руини. След период на тригодишно възстановяване, през април 1948 г., Horch решава да органи­зира производството на изцяло нова, модерна лимузина, предназначена за висшето партийно ръководство.

Първият прототип, завършен през 1950 г., е обозна­чен като Horch 920S и също както EMW е снабден с редови 6-цилиндров двигател, но с по-голям работен обем от 3,3 литра и мощност 75 к. с. при 3300 об/мин. Скоростната кутия, която е обединена в общ блок с диференциала, е от американ­ската система Overdrive, а луксозно обзаведеният салон е трябвало да разполага с климатик и радиоприемник като част от серийното оборудване. Предната част на автомобила, боядисан в черно, напомня на някои от следвоенните образци на Детройт и по-конкретно на Nash, модел 1949 г. (осо­бено при оформлението на радиаторната решетка).

Един от двата опитни образеца на Horch 920 S от 1950 г.

Един от двата изработени прототипа все още е запазен и може да се види, макар и в доста неугледен вид, в музея на Аугуст Хорх в Цвикау.

През 1955 г., когато заводът в Айзенах преустановява завинаги производството на 6-цилиндрови леки автомобили, фабриката на Horch представя нов опитен образец на модерен 6-цилиндров седан, наречен Sachsenring P 240, чието серийно производство е усвоено и продължава до 1959 г.

Така, точно десет години след създаването на ГДР, там приключват и последните опити за производството на престижни 6-цилидрови автомобили. Идва времето на Trabant и Wartburg.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин