2022
Благодарение на ВЕЦ-овете си Швейцария е една от държавите с най-екологичните източници на електричество в Европа. Но сега алпийската република демонстрира страх от спирането на тока. „През зимата държавата внася големи количества електроенергия. За 2021 г. те са били общо 5,7 милиарда киловатчаса, дошли основно от Франция и Германия“, съобщава технологичният портал „Golem“. С други думи: без френските атомни електроцентрали или евентуалния излишък от вятърна енергия на Германия в Швейцария светлините вероятно щяха да угаснат. Ето защо алпийската република изпитва основателни страхове от спиране на тока.
Швейцария планира забрана за шофиране на електрически автомобили
Но тъй като Франция и Германия също не създават впечатление, че ще бъдат сигурни партньори тази зима (Франция поради големия брой повреди в атомните електроцентрали, Германия – заради непредсказуемия излишък от вятърна и соларна енергия, комбиниран с по-слабото слънце през зимата и острия недостиг на газ), Швейцария приема, че рискът да от прекъсвания на тока е голям.
Проект на Конфедерация Швейцария от 23 ноември, озаглавен „Наредба за ограничения и забрани за използване на електрическа енергия“, предвижда драстични мерки, които могат да бъдат предприети като част от четири нива на ескалация при недостиг на електроенергия. Например, има указания, според които пералните ще могат да работят максимум при 40 градуса по Целзий, а хладилниците не трябва да охлаждат на температури под 6 градуса.
До 100 км/ч по магистралата
Наред с широкообхватни рестрикции за експлоатацията на електрически устройства, списъкът със забрани включва и ограничения върху движението на автомобили. От една страна, ограничението на скоростта по швейцарските магистрали ще бъде свалено от 120 на 100 км/ч. По-големият пробег обаче ще бъде за шофьорите на електромобили: на тях ще им бъде забранено да шофират при недостиг на електроенергия в държавата. Буквално проектът гласи: „Употребата на електрически автомобили за лични нужди е разрешено само при абсолютно наложителни пътувания (напр. упражняване на професията, пазаруване, посещение на лекар, посещение на религиозни събития, съдебни заседания).“
Според доклади в различни медии подобни ограничения биха засегнали около 110 000 шофьори в Швейцария – което би било фатално за досегашната политика на страната, която стимулираше електрическата мобилност. В крайна сметка, кой би си купил електромобил, ако знае, че точно през зимата има опасност да не разчита на него? В интерес на истината, ограниченията за електромобилите ще влизат в сила едва в третата (от общо четири) степен на мерките. Но надали в този момент повечето швейцарци биха заложили на електромобил – поне не и в ролята на основна кола в семейството.