Шаси от летви?

1111
2022

Дървесината е класически строителен материал, окриляващ производители на автомобили

Един позабравен естествен материал се завръща в автомобилостроенето. Дървото има идеални конструктивни качества и често е използвано в зората на първите механични превозни средства, след което отстъпва пред пластмасата и желязото. Дървесината е здрава, дълготрайна и лесна за обработване. При това в студено състояние, което спестява все по-високите енергийни разходи, свързани с леене и термична обработка. В същото време дървото като материал е относително леко. При бъдещата мобилност задвижванията се очаква да бъдат основно с електричество и водород, комплексни и сложни агрегати, които налагат по-прости решения по отношение на каросерията.

Природата от хилядолетия е подобрявала естествено качествата на дървесината. Именно това я прави идеална за изработка на модерни технически средства, убедени са учените. Дървото има гениална структура, заради което индустрията буквално я копира при създаването на карбоновите си композитни материали. За разлика от въглеродните влакна обаче дървото е по-издръжливо на удари и натиск, ще рече по-безопасно и сигурно за участниците в движението.
Американският авиатор Хауърд Хюз в края на 40-те години на миналия век построява уникален самолет, наречен Spruce Goose, или смърчова гъска. За целта той не използва смърч, а бреза. Като размери летателната машина била по-голяма от гигантския съвременен лайнер Airbus A380. Дървената конструкция дори била в състояние да лети: поне веднъж, закратко над водна повърхност. Поради тази причина експертите продължават да спорят дали това може да се приеме за истински успех. В крайна сметка проектът е прекъснат, защото американската армия губи интерес. Не след дълго дървесината е окончателно изместена от метала в индустриалното серийно производство на превозни средства.

Днес производителите отново търсят различни от обичайните ефикасни и дълготрайни материали, при което естествено се връщат и към доказаните предимства на дървесината. Все повече експерти откриват нови перспективи за дървения материал в автомобилостроенето. Дървото може например да спомогне да шофираме по-продължително колите си. Докато конвенционалните автомобили след 15 до 20 години са буквално разядени от ръждата, колите с дървена конструкция могат да се движат поне 50 и повече години. Японски инженери от Toyota дори са убедени, че създадени днес дървени автомобили биха се движили успешно повече от сто години.
На този фон е странно, че в глобален мащаб единствено английският производител на спортни автомобили Morgan Motors използва рама от дървени елементи за своите модели. При това краш тестове убедително доказват, че дървените автомобили са по-сигурни. Въпреки това всички останали производители предпочитат да използват стомана, донякъде заради факта, че до момента така им е по-лесно да поддържат постоянно качество при големи серии. Въпреки това все повече фирми в бранша са убедени, че дървеният материал ще се използва все по-често в нашите превозни средства: например в интериора. Съвсем не е без значение обаче какъв вид дървесина ще използвате. Правилният избор на дървен материал е специфично ноу-хау, с което днес разполагат малцина. Например Morgan Motors.

Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Публикацията е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин