ВРЪЗКАТА НИ СЪС SUV-овете е странна: от една страна, хората ги харесват заради високата позиция на седене, добрия обзор, сигурността и проходимостта на двойното задвижване. А също и заради това, че са модерни. От друга страна, пък ги ненавиждаме, тъй като паркират безмилостно навсякъде и при катастрофи биват пощадявани за разлика от нормалните автомобили. Но пък трябва да признаем, че продажбите им постоянно растат, а стойността им при продажба на старо се запазва доста висока. Тоест пазарът е луд по тези модели.
В Германия пуристките всъдеходи като Lada Niva или Jeep Wrangler, както и внушителните им представители като Cadillac Escalade или Mercedes GLS играят по-скоро второстепенна роля. Затова пък компактните и изгодни модели се търсят все повече. Това дава шансове, но и крие рискове: в долната част на ценовата пирамида са модели на Dacia, SsangYong или Lynk, докато отгоре „дебнат“ премиум автомобили като Q2, X1 или GLA. Възможният изход от ситуацията се нарича SUV Coupé. Този лайфстайл вариант на каросерията ще трябва да покорява като шикозен SUV light онези клиенти, които търсят повече елегантност, престиж и атрактивна външност.
BMW притежава най-дългогодишен опит с миксирането на елементи от всъдеходи и Coupé-та. Още от 2008 г. баварците откриха доста успешна собствена пазарна ниша – X6. Макар и не харесван от всички, скосеният вариант на X5 реализира страхотни продажби. Затова не бе учудващо, че през 2014 г. хората от Мюнхен пуснаха и модела X4. Дериватът на X3 често се поръчва с по-мощните си моторизации и по-скъпите нива на оборудване. Тъй като продължителността на живот на модела е 4,5 години, скоро на пазара няма да се появи нито фейслифт, нито X4M. Следващият X4 ще бъде по пътищата през лятото на 2018 г. – точно 6 месеца след X2. Как ще изглежда X2 ни е ясно от презентацията на шоуавтомобила преди няколко месеца. По отношение на формата X4 търси златната среда между X2 и новия X6, който ще започне да се произвежда серийно от 2019 г. Всички три модела ще бъдат с подобрени функционалност, ефективност и качество. Това означава повече място и по-голяма гъвкавост на втория ред, по-добра аеродинамика и намалено тегло, както и по-силно изразено диференциране по отношение на външния вид спрямо X1/X3/X5.
Дизайнът ще стане още по-спортен, но няма да поляризира толкова, тъй като то е първата стъпка към отрицанието. Coupé дериватите на VW Tiguan, Škoda Kodiaq и Seat Ateca за съжаление са не само идентични в техническо отношение, но и изглеждат почти еднакво. Изглежда в отдела за дизайн на концерна VW ще имат още доста работа. Тази прилика представлява опасност най-вече за марката VW, тъй като се оказва, че можете да си купите същия продукт по-изгодно на други места. С изключение на решетката на радиатора и графиката на светлините SUV моделите си приличат като две капки вода. Но вероятно в бъдеще оформлението на Coupé гамата на концерна трябва да бъде променено. Посоката за VW ще трябва да задава атрактивната СС концепция на Tiguan. Škoda възнамерява да предлага повече място и по-добра функционалност за по-малко пари. Seat пък ще се опита да създаде SUV Coupé по слогана на марката – auto emoción.