Четете в новия годишник на AUTO BILD България със 180 стр.

2012
2022

ПЪРВО В НЕДЕЛЯ, А ПОСЛЕ И ПРЕЗ ЗИМАТА

Христо Ангелов

ШВЕЙЦАРИЯ НАЛАГА ОГРАНИЧЕНИЯ ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ? Германия също обмисля налагането на такива ограничения? Чакайте малко! Не на стари, замърсяващи природата автомобили с хвърлящи сажди дизелови двигатели, а на такива с електрическо задвижване и нулеви локални вредни емисии. Прилича ми на 1973 и петролната криза, причинена от страните от ОПЕК и увеличението на цените. Но сега сме 2023 г. и в момента светът върви към електрическа мобилност. Тя бива насърчавана по всякакви начини, независимо от плюсовете и минусите й, и хората (искат или не) се насочват към покупката на електромобил (в България както винаги нещата се случват със закъснение и още сме далеч от това). А сега изведнъж ограничения – купете си електромобил, но е твърде възможно да не можете да го карате през студените месеци от годината, защото няма достатъчно ток – освен ако не ви се налага в спешни случаи. Конкретният швейцарски проект гласи: „Частното използване на електромобили се разрешава само в спешни случаи (например покупки, посещение на лекар, явяване в съда).“ Звучи притеснително, а причината е в очаквания недостиг на електроенергия през зимата. Независимо какви са причините (войната в Украйна и санкциите срещу Русия, проблеми в съседните на Швейцария страни, вносителки на ток), опасенията са основателни и притеснителни. В случая те касаят алпийската страна, утре може да касаят Германия или някоя друга държава. Защото „горивото“ на електромобилите е електрическата енергия. А когато няма достатъчно от нея, няма как да зареждате колите си (с електрическо задвижва[1]не), респективно да се движите с тях. Е, човечеството рано или късно ще се справи с този проблем, така както се справи с петролната криза (едно от ограниченията тогава през 1973 г. е забраната за движение на автомобили в неделя). В Бълга[1]рия предстои въвеждането на ограничения за движение на стари автомобили в центъра на София, а ограниченията за движение на електромобили ни се струват като незасягащо ни много далечно (евентуално) бъдеще. Но в Европа, където електромобилите по улиците стават все повече, това няма да зарадва особено притежателите им. Както и няма да накара клиентите да се втурнат към шоурумите за електромобили. Докато зависимостта от автократичните държави по отношение на енергията е голяма, стабилното снабдяване с енергийни източници е застрашено. Стремежът към енергийна независимост чрез енергийни източници от слънчева, водна и вятърна енергия е оправдан, но и зависещ от определени фактори, поради което е и лукс в добрите времена. Така че неочаквано пред бума на електрическата мобилност се яви спирачка. Дано е само за през зимата.

НЕБЕСНИ МУСКУЛИ

Maserati MC20 Cielo е не само отворен към слънцето, но е и най-италианският от всички „,мускулести автомобили“

ИМЕТО Е ПРОГРАМА. MC20 CIELO, от италиански „небе“, има за цел да ни върши работа на Земята. При това не само защото покривът му се отваря за 12 секунди и със скорост до 50 км/ч. Spider е най-италианският от всички „мускулести автомобили“. За разлика от Coupé-то „раменете“ на задницата му са още по-широки. На гърба си болидът има две изпъкнали части, наподобяващи трапецовидния мускул на всеки културист.

ПО-ДОБРАТА ДЪЛЖИНА

Несъмнено оригинален автомобил като форма и размери. Но какво друго? Тук разкриваме тайните на новото Peugeot 408

КРАСИВО? ЛЕКО НАМРЪЩЕНО? ЕЛЕГАНТНО? Новото 408 е въпрос на гледна точка, но несъмнено магнит за погледите. Доказаха го случайните ни срещи с минувачи и мотористи по време на еднодневния ни тест в покрайнините на Барселона.

ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛ ИЛИ ДВГ – с какво се движим по-добре?

Електромобилите са на мода, пазарният им дял расте главоломно. Ще проверим дали те наистина могат да заменят двигателите с вътрешно горене

АВТОМОБИЛНИЯТ БРАНШ БРЪМЧИ – В буквалния смисъл, макар и все още не чак толкова силно в икономическия. В Германия все още 6 от 7 нови регистрации са на автомобил с двигател с вътрешно горене – било то като солов изпълнител или в дует с електрическа машина. Времената обаче се променят. През последните пет години делът на електромобилите сред новорегистрираните автомобили (в Германия) е станал 20 пъти по-висок. Увеличението е 1843 процента! Затова си задаваме въпроса дали електромобилите са алтернатива на колите с двигател с вътрешно горене. AUTO BILD ще ви даде отговорите на базата на сравнение между седем двойки модели! В нашето сравнение един срещу друг се изправят почти изцяло идентични модели на един и същи производител – различават се само по „горивото“, а също и версиите с ДВГ срещу специално разработени варианти на моделите с електрическо задвижване. Освен разходите за километър оценяваме базовата цена (при електромобилите минус субсидията за Германия), разходите за електроенергия, застраховки, данъци, поддръжка и загуба на стойност (навсякъде за четири години/60 000 километра по изчисления за Германия), но също и впечатленията от шофиране и пригодността за всекидневието – в един от случаите тя промени съществено резултата…

Сравнение

КРАСИВОТО ЕЛЕКТРИЧЕСКО ВСЕКИДНЕВИЕ

Пространство, комфорт на возене и пробег – изискванията към модерните електрически SUV-ове са високи и разнообразни. Новият Nissan Ariya и доказалият се Škoda Enyaq се изправят един срещу друг в сравнението

В ЖИВОТА ИМА МОМЕНТИ, които заменят сивото ежедневие и го правят цветно. Симпатична усмивка, мила дума или новият Nissan Ariya. Автомобил, който ви прави щастливи? Разбира се. Изцяло електрическият компактен SUV създава настроение още с външния си вид. Изчистен дизайн, стилни линии, черни бляскави акценти – вкусно! Преди обаче да се впуснем в мечти, нека се върнем към нелекото тестово всекидневие. И да видим дали електрическият Nissan е убедителен и откъм вътрешни добродетели. За целта той трябва да се изправи срещу Škoda Enyaq. Сравнението ще изясни кой ще се смее последен.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин