2022
ПЪРВО В НЕДЕЛЯ, А ПОСЛЕ И ПРЕЗ ЗИМАТА
Христо Ангелов
ШВЕЙЦАРИЯ НАЛАГА ОГРАНИЧЕНИЯ ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ? Германия също обмисля налагането на такива ограничения? Чакайте малко! Не на стари, замърсяващи природата автомобили с хвърлящи сажди дизелови двигатели, а на такива с електрическо задвижване и нулеви локални вредни емисии. Прилича ми на 1973 и петролната криза, причинена от страните от ОПЕК и увеличението на цените. Но сега сме 2023 г. и в момента светът върви към електрическа мобилност. Тя бива насърчавана по всякакви начини, независимо от плюсовете и минусите й, и хората (искат или не) се насочват към покупката на електромобил (в България както винаги нещата се случват със закъснение и още сме далеч от това). А сега изведнъж ограничения – купете си електромобил, но е твърде възможно да не можете да го карате през студените месеци от годината, защото няма достатъчно ток – освен ако не ви се налага в спешни случаи. Конкретният швейцарски проект гласи: „Частното използване на електромобили се разрешава само в спешни случаи (например покупки, посещение на лекар, явяване в съда).“ Звучи притеснително, а причината е в очаквания недостиг на електроенергия през зимата. Независимо какви са причините (войната в Украйна и санкциите срещу Русия, проблеми в съседните на Швейцария страни, вносителки на ток), опасенията са основателни и притеснителни. В случая те касаят алпийската страна, утре може да касаят Германия или някоя друга държава. Защото „горивото“ на електромобилите е електрическата енергия. А когато няма достатъчно от нея, няма как да зареждате колите си (с електрическо задвижва[1]не), респективно да се движите с тях. Е, човечеството рано или късно ще се справи с този проблем, така както се справи с петролната криза (едно от ограниченията тогава през 1973 г. е забраната за движение на автомобили в неделя). В Бълга[1]рия предстои въвеждането на ограничения за движение на стари автомобили в центъра на София, а ограниченията за движение на електромобили ни се струват като незасягащо ни много далечно (евентуално) бъдеще. Но в Европа, където електромобилите по улиците стават все повече, това няма да зарадва особено притежателите им. Както и няма да накара клиентите да се втурнат към шоурумите за електромобили. Докато зависимостта от автократичните държави по отношение на енергията е голяма, стабилното снабдяване с енергийни източници е застрашено. Стремежът към енергийна независимост чрез енергийни източници от слънчева, водна и вятърна енергия е оправдан, но и зависещ от определени фактори, поради което е и лукс в добрите времена. Така че неочаквано пред бума на електрическата мобилност се яви спирачка. Дано е само за през зимата.

НЕБЕСНИ МУСКУЛИ
Maserati MC20 Cielo е не само отворен към слънцето, но е и най-италианският от всички „,мускулести автомобили“
ИМЕТО Е ПРОГРАМА. MC20 CIELO, от италиански „небе“, има за цел да ни върши работа на Земята. При това не само защото покривът му се отваря за 12 секунди и със скорост до 50 км/ч. Spider е най-италианският от всички „мускулести автомобили“. За разлика от Coupé-то „раменете“ на задницата му са още по-широки. На гърба си болидът има две изпъкнали части, наподобяващи трапецовидния мускул на всеки културист.

ПО-ДОБРАТА ДЪЛЖИНА
Несъмнено оригинален автомобил като форма и размери. Но какво друго? Тук разкриваме тайните на новото Peugeot 408
КРАСИВО? ЛЕКО НАМРЪЩЕНО? ЕЛЕГАНТНО? Новото 408 е въпрос на гледна точка, но несъмнено магнит за погледите. Доказаха го случайните ни срещи с минувачи и мотористи по време на еднодневния ни тест в покрайнините на Барселона.

ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛ ИЛИ ДВГ – с какво се движим по-добре?
Електромобилите са на мода, пазарният им дял расте главоломно. Ще проверим дали те наистина могат да заменят двигателите с вътрешно горене
АВТОМОБИЛНИЯТ БРАНШ БРЪМЧИ – В буквалния смисъл, макар и все още не чак толкова силно в икономическия. В Германия все още 6 от 7 нови регистрации са на автомобил с двигател с вътрешно горене – било то като солов изпълнител или в дует с електрическа машина. Времената обаче се променят. През последните пет години делът на електромобилите сред новорегистрираните автомобили (в Германия) е станал 20 пъти по-висок. Увеличението е 1843 процента! Затова си задаваме въпроса дали електромобилите са алтернатива на колите с двигател с вътрешно горене. AUTO BILD ще ви даде отговорите на базата на сравнение между седем двойки модели! В нашето сравнение един срещу друг се изправят почти изцяло идентични модели на един и същи производител – различават се само по „горивото“, а също и версиите с ДВГ срещу специално разработени варианти на моделите с електрическо задвижване. Освен разходите за километър оценяваме базовата цена (при електромобилите минус субсидията за Германия), разходите за електроенергия, застраховки, данъци, поддръжка и загуба на стойност (навсякъде за четири години/60 000 километра по изчисления за Германия), но също и впечатленията от шофиране и пригодността за всекидневието – в един от случаите тя промени съществено резултата…

Сравнение
КРАСИВОТО ЕЛЕКТРИЧЕСКО ВСЕКИДНЕВИЕ
Пространство, комфорт на возене и пробег – изискванията към модерните електрически SUV-ове са високи и разнообразни. Новият Nissan Ariya и доказалият се Škoda Enyaq се изправят един срещу друг в сравнението
В ЖИВОТА ИМА МОМЕНТИ, които заменят сивото ежедневие и го правят цветно. Симпатична усмивка, мила дума или новият Nissan Ariya. Автомобил, който ви прави щастливи? Разбира се. Изцяло електрическият компактен SUV създава настроение още с външния си вид. Изчистен дизайн, стилни линии, черни бляскави акценти – вкусно! Преди обаче да се впуснем в мечти, нека се върнем към нелекото тестово всекидневие. И да видим дали електрическият Nissan е убедителен и откъм вътрешни добродетели. За целта той трябва да се изправи срещу Škoda Enyaq. Сравнението ще изясни кой ще се смее последен.
Продължете на следващата страница