2023
Скоро след като възстановява дейността си през 1948 г., одържавената каросерийна работилница в Ботевград започва да използва за основа на своите автобуси ограничен набор шасита, произвеждани от източноевропейски предприятия. Основната част от тях идват от Škoda, като за известен период от време, сред крупните доставчици е и унгарската фирма Czepel. Малко известен факт е, че ботевградската работилница, която от 1956 г. носи името „Чавдар“, базира някои от моделите си и на съветски шасита ГАЗ и ЗИЛ. Тяхната доставка, както и тази на унгарски шасита, е преустановена към средата на 60-те години, след което се разчита единствено на Škoda. В този период се появяват и някои от най-интересните разработки, част от които са доста нетипични за профила на предприятието.
С въвеждането на цифровата идентификация през 1958 г. автобусите, изработвани на шаси ЗИЛ-164, са обособени в серия „30“, като основният модел е „Чавдар“ М-35, произвеждан в периода 1959 – 1964 г. През 1961 г. по поръчка на МНЗ са изработени 14 специални каросерии, обозначени като „Чавдар“ М-36, а през 1962 г. е усвоен новият модел М-37, който остава в производство до 1964 г.

Между 1961 и 1964 г. на базата на високопроходимо шаси ЗИЛ-157 (6х6) се изработват малки партиди от специализирани каросерии, поръчани от Министерство на народната отбрана, които първоначално нямат цифрово или буквено обозначение, и се вписват в годишните отчети като „МНО специален“. В периода 1967 – 1968 г. на същото шаси е направена втората и последна серия военни автобуси, като до момента са известни два основни типа.
Първият от тях, който се изработва в началото на 60-те години, се отличава с по-висок покрив, различни като вид и разположение странични стъкла, малки люкове в предната част на покрива и др. При по-късната версия от втората половина на 60-те години стандартната стъпенка под предните врати е заменена от тръба. Габаритните светлини в горната част на покрива вече са вградени. За по-лесен достъп до задната врата е монтирана стълба, която се прибира в специална ниша под вратата. В задната част на каросерията са поставени две резервни гуми. При поглед отпред основната разлика между двата варианта, също както и при останалите модели на „Чавдар“, се изразява във вида на радиаторната решетка. При част от по-късните версии, които се правят по поръчка на МНО, фаровете са с камуфлажно покритие.
В тази връзка е интересно да се допълни, че през 1968 г. „Чавдар“ изработва и серия от 11 кабини за военни камиони, базирни на същото всъдеходно шаси ЗИЛ-157.