Цялостна смяна на маслото или само „промивка“ за автоматика?


15
окт.
2020

В този свят няма (почти) нищо вечно – вечни не са и маслата, които с времето и в зависимост от интензивността на употреба на автомобила и климатичните условия се износват. Причините за износването на маслото освен „умората“ му (промяна в коефициента на триене) могат да бъдат и температурни амплитуди, както и чисто и просто стареенето му (дори когато то седи непокътнато във варел). Освен за работата на двигателя, маслото е жизнено важно и за безпроблемното функциониране на трансмисията – а особено когато тя е автоматична, ремонтите са скъпи и отнемат много време. Заблуда е, че автоматичните трансмисии са напълно необслужваеми – напротив, те имат нужда от поддръжка, която включва смяна на маслото и масления филтър, както и т.нар. „промивка“.

Разликата между двете операции е, че при цялостната смяна на маслото на автоматика се сменят масленият филтър и гарнитурата на картера (в зависимост от модела автомобил), докато при промивката не се свалят картерът и масленият филтър.

Смяната на маслото в скоростната кутия премахва основното количество от натрупаните вредни частици (напр. метални стружки) вътре в трансмисията. В този момент подмяната на филтъра е ключов етап, тъй като този филтър задържа/стопира замърсяванията в маслото, преди те да преминат към скъпото клапанно тяло (познато като „мозъка“) и съответно към самата скоростна кутия. Редовната смяна на масления филтър на трансмисията може да предотврати евентуални шумове в кутията (следствие от задръстен маслен филтър), проблеми в превключването, приплъзване, придърпване и др., разкриват професионалистите по ремонт на автоматици от Gemini-4. Производителят на автомобила задава интервала при смяна на маслoто на кутията – обикновено това става на 50 до 100 хиляди километра – и с това можете да избегнете редица проблеми и да гарантирате безпроблемната работа на трансмисията.

При механичната скоростна кутия ръчната смяна ви позволява да източите и смените почти цялото масло. Но при автоматичната трансмисия тази процедура позволява смяната само на около половината от ключовия за смазването флуид. Другата половина от течността остава в преобразувателя на въртящ момент („турбината“) и системата за охлаждане (тръбопроводи и радиатор).

Въпреки че процедурата ръчна (частична) смяна на маслото при автомобила позволява смяната само на половината от течността, това все още е по-добро решение от липсата на смяна. При тази операция могат да бъдат проверени картерът и масленият филтър на кутията. Картерът, който се намира в долната част на трансмисията, се сваля след източване на маслото. Метални частици, фин метален прах, видим по магнитите, или метални/бронзови стружки по дъното на картера могат да бъдат симптоми за проблеми, които трябва да бъдат отстранени.

Така изглеждат отложени в трансмисията стружки.

Какво представлява промивка на автоматичната трансмисия?

Промивките на автоматичните трансмисии се правят от около 20 години с машини, предназначени за смяна на цялата течност на автоматичната скоростна кутия без участието на  механик. За времето си това е било огромна технологична иновация, тъй като тази автоматизирана техника спестява много от разходите за труд – и ето защо много автосервизи инвестират в нея.

Процесът на промиване на трансмисията е съвсем опростен. В машината се зарежда  необходимото количество трансмисионно масло, след което машината се свързва с тръбите за охлаждане на маслото на автоматичната скоростна кутия. Оттук нататък машината поема сама. Старото масло и вредните частици ще изчезнат, след което „във вените на трансмисията“ ще потече новото. Ако охладителната система на кутията е сериозно замърсена, може да бъде добавен специален препарат за почистване на цялата трансмисия.

Какви са ползите от машинната промивка на автоматичната трансмисия?

Когато автомобилът е на много километри, машинната промивка на трансмисията е силно препоръчителна. Тъй като качеството на трансмисионното масло може да се влоши с течение на времето, това може да попречи на правилното функциониране на скоростната кутия. Утайката в маслото може да влоши мазането в трансмисията и това да причини сериозни щети. С цялостна промивка могат да бъдат отстранени всички утайки и вредни частици.

Ако не сменяте редовно трансмисионното масло или не промивате/опреснявате  маслото на кутията, това може да доведе до прекомерно износване на трансмисията. Ето защо е препоръчителна редовна поддръжка на трансмисията.

Какви са недостатъците при промивка на трансмисията?

Тъй като процесът на промиване не изисква сваляне на картера и смяна на масления  филтър на кутията, тези два компонента няма да бъдат проверени за наличие на  утайки/фин метален прах или стружки по магнитите и дъното на картера, разкриват от Gemini-4.

Може ли трансмисията да дефектира след промивка?

Естествено, промивката/опресняването на маслото на трансмисията не може да замести ревизията/ремонта й. Въпреки че промивката на трансмисията наистина може да помогне за предотвратяване на проблеми, това не е 100-процентова гаранция, че в някакъв бъдещ момент няма да се наложи кутията да бъде сервизирана. Когато трансмисионното масло не е сменяно в продължение на дълго време и е износено и остаряло, а трансмисията все още работи, остатъци от „лакирани“ (заради износване и прегряване) метален прах, утайка и шлака могат да започнат да се натрупват по компонентите на трансмисията. Тези натрупани частици могат бъдат изведени от скоростната кутия единствено със смяна на маслото, защото повечето от тях са прилепнали към корпуса на трансмисията и към някои отделни части.

Ето защо в такива ситуации е твърде вероятно трансмисията да започне да дефектира, тъй като  вискозитетът на новото масло допринася за отделянето на тези частици от корпуса и за тяхното движение в скоростната кутия. С течение на времето тези лакирани частици ще запушат масления филтър, а може да достигнат и до клапанното тяло („мозъка“) и да блокират някои от компонентите му.

В такива случаи, за да бъдат избегнати  усложнения, е препоръчително преди смяната на маслото да се направи промивка на автоматичната трансмисия  със специална добавка за тази цел и след това да бъде извършена цялостна смяна на маслото, при която тези частици ще бъдат изведени от скоростната кутия със старото масло. Или казано по-просто: ако след промивка настъпи дефект в кутията, причината за него са предходни проблеми в трансмисията – а не самата промивка. Естествено, това е теория и на практика е възможно да има изненади. Но така или иначе в такава ситуация е по-добре да бъде направена промивка, след което да се смени маслото.

От ключово значение за правилната работа на автоматичната трансмисия е използването на подходящо масло.

Друга причина, поради която могат да се появят проблеми след смяната на маслото, е смяната с тип масло, което не е препоръчано от производителя. Ако смяната не се извърши с препоръчаното масло, може с течение на времето скоростната кутия да бъде увредена, което впоследствие ще изисква скъп ремонт.

Заради неподходящо масло в трансмисията  могат да се износят по-бързо от обикновеното лагери, втулки, валове, планетарни механизми, маслени помпи и др., което може да предизвика странни шумове и аномалии в работата на трансмисията. Затова винаги използвайте за вашата автоматична трансмисия маслото, препоръчано от производителя, съветват от Gemini-4.

Ако цветът на маслото във вашия автоматик е като този вдясно, значи е време за смяна.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >