2017
Volvo ни представи новия модел на успешния си SUV XC60. Визуално новото XC60 много прилича на големия си брат XC90. В типичния за Volvo фаровете са с характерната за шведите визия на „чука на Тор“ – скандинавския бог на гръмотевиците. Предният капак е издължен, надвесите са спортно къси, линиите са стегнати и ясни. Задната част на ХС60 напомня очакваното ХС40.
ХС60 е особено важен модел за шведския производител. SUV-ът от среден клас съставя около една трета от всички продажби на Volvo, като в Германия дори е най-продаваният модел на марката. Според първото поколение от първото поколение на ХС60 (от 2008 г.) според производителя са продадени близо 1 милион автомобила по целия свят. Поради това и очакванията към наследника са високи – а конкуренцията е силна: новото XC60 трябва да мери сили с Mercedes GLC, BMW X3 и Audi Q5.
Интериорът: удобен, но с един малък недостатък
Интериорът на новото XC60 е светъл и приветлив. Материалите са съгласувани с вкус, дървените детайли с отворени пори са стилна алтернатива на меките пластмаси, алуминия и карбона. Водачът и пътникът до него седят на седалките от ХС90 и се наслаждават на комфорта им. Точно такива трябва да бъдат едни седалки – много удобни, без да са меки. Погледът на водача попада върху дигиталните уреди и Infotainment системата от големия брат – и виж ти – ХС60 дори го изпреварва. Защото новите графики от ХС60 ще бъдат въведени и при ХС90 при следващата модернизация. Volvo са обмислили много добре и конструкцията на вратите, които покриват праговете, така че да не си цапате крачолите при качване и слизане. Много умно, нали?
Ами отзад? При качване там ви дебне един капан. Защото отворът на вратата достига толкова напред, че можете да си ударите главата. Но след като преодолеете тази пречка, отзад се седи страхотно. Мястото за главата и краката е безупречно – на задната седалка много удобно се разполагат дори и пътници с ръст 1,95 метра.
Шофиране: комфортни настройки, мощни двигатели
XC60 не е толкова динамично като BMW или перфекционист като Audi Q5 – Volvo изобщо не иска да бъде такова. То иска да е нежно, не твърдо. В комфортен режим то така поглъща неравностите по пътната настилка, че 100 километра по магистралата се превръщан в уелнес-процедура. В динамичен режим не се разлюлява толкова силно в бързите завои, но и не се превръща в олицетворение на динамиката. Кормилното управление не е достатъчно директно, окачването е настроено комфортно. И все пак – не сме седнали в лек спортен автомобил, а в SUV с тегло 2 тона. Ние тествахме дизеловия 4-цилиндров двигател с 235 к.с. Той е обезшумен фино, има мощна тяга, комбиниран е с бърза 8-степенна автоматична трансмисия. При бързо шофиране бордовият компютър показваше разход 9,3 литра, Volvo обещават 5,5 литра, истината вероятно е някъде по средата. Всички варианти на ХС60 серийно са оборудвани с двойно задвижване и автоматична трансмисия. По-късно ще бъдат представени и по-малките двигатели с предно задвижване и механична скоростна кутия.
Оборудването: в аварийна ситуация XC60 завива само
Volvo допълнително са модернизирали асистиращите системи за новото XC60. Шведите са комбинирали системи за предотвратяване на сблъсъци с асистент на волана. Целенасочените импулси в кормилното управление подсказват на водача, че вероятно е навлязъл в насрещната лента или не е забелязал автомобили в мъртвата зона. Това означава, че в аварийна ситуация XC60 ще подпомогне водача при избягване на препятствие, когато автоматичното аварийно спиране няма да е достатъчно. Тази нова функция на системата City Safety е активна в диапазона между 50 и 100 км/ч. Естествено, освен допълнителните нови функции за по-малкото ХС60 се предлагат всички асистиращи системи и функции за сигурност от моделното семейство 90.
Свързаност: актуализация за Infotainment и On Call App
При XC60 Infotainment системата Sensus Connectна Volvo е актуализирана. Оформеният по нов начин потребителски интерфейс винаги фокусира вниманието върху най-важните в момента функции. Новите цветове и символи гарантират по-лесно управление на системата, освен това навигационната карта вече е по-голяма. Volvo On Call App също е модернизирано: вече можете да изпращате целите на пътуването от смартфона си директно в навигационната система на XC60, да получите информация за най-близката бензиностанция и да локализирате автомобила в многоетажен паркинг или непозната местност. Също като всички автомобили от моделното семейство 90 и SUV-ът на Volvo се оборудва както с Apple CarPlay,така и с Android Auto.
Двигателите: винаги двойно задвижване и автоматична трансмисия, по-късно и като Polestar
При старта на продажбите в средата на юли Volvo ще предлага 4 двигателя за XC60. Базовият агрегат дизеловият D4 със 190 к.с. Над него е позициониран D5 с мощност 235 к.с. Гамата от бензинови двигатели включва Т5 с 245 к.с. и Т6 с турбо и механичен компресор, който развива 320 к.с. и максимален въртящ момент от 400 Нм. Върховият модел е T8-Plug-in хибрид с 407 к.с. Според Volvo той ще ускорява от 0 до 100 км/ч за само 5,3 секунди. ХС60 винаги се оборудва с двойно задвижване и 8-степенна автоматична трансмисия.
Който желае по-висока мощност, може да избере Polestar версията на Plug-in хибрида. При нея Т8 двигателят развива до 421 к.с. – това са 14 к.с. повече, както и по-висок с 40 Нм въртящ момент. Тази версия ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,2 секунди. Най-осезаема обаче ще е по-добрата еластичност, тъй като автоматичната трансмисия превключва по-късно. Polestar вариантът няма да се предлага при старта на продажбите, той се очаква при дилърите в късната есен на 2017 година. Като цяло за XC60 ще се предлагат пет Polestar модела – T8, T6, T5, D5 и D4, по въвеждането им на пазара все още не е уточнено.
Цени: от около 96 000 лева
Базовата цена на ХС60 с дизеловия двигател със 190 к.с. и най-изгодното ниво на оборудване „Momentum“ ще е около 96 000 лева. Най-мощният двигател, T8 Twin Engine AWD ще струва минимум 135 000 лева.
Извод
С мощния си бензинов двигател XC60 е автомобил за дълги пътувания с чудесна тяга. Но „шведът“ не обича особено спортния стил на шофиране, като компенсира това с особуно комфортните си настройки!