2024
Ако търсите електромобил, в последно време изборът става все по-богат: за последните две години гамата от употребявани коли на ток се е увеличила почти пет пъти. Според портала за употребявани автомобили Autoscout24 техният дял от общия пазар в Германия е нараснал от 1,2 през 2022 г. до 6 процента за второто тримесечие на тази година.
Търсенето също расте: броят на прехвърлянията на собственост върху електрически автомобили е достигнал 2,19 процента от общите продажби през първата половина на 2024 г., разкрива Федералната служба за автомобилен транспорт (КВА). Година по-рано този дял беше едва 1,25 процента.
В същото време цените на моделите на ток остават сравнително стабилни: между юни и август средната цена на употребяван електромобил в Германия остава абсолютно същата – 30.077 евро. В същото време цените на употребяваните автомобили, задвижвани от двигател с вътрешно горене, се повишиха. Бензиновите например са поскъпнали с 0,7 процента и вече струват средно по 24.663 евро – с 5337 евро по-малко от употребяваните на ток. Цените на дизеловите са се вдигнали средно с 0,3 процента до 27.730 евро, така че в момента средно те струват само 2307 евро по-малко от електромобилите. Разликата между моделите на ДВГ и електрическите намалява, което прави колите със зареждане от контакта все по-атрактивни за купувачите.
Според информация на Autoscout24 средно цените на употребяваните електрически автомобили били с около 13 процента над средното ниво за пазара (т.е. за всички видове задвижване), които в момента са на средна цена 26.792 евро. Тази стойност също напоследък се характеризира със забележителна стабилност. Причината за по-високите цени не е по-голямото търсене, а колкото и парадоксално да звучи – повишеното предлагане! Тъй като на пазара идват много върнати от лизинг електромобили, които са сравнително нови и в много случаи – от по-висок клас, те повишават нивото на цените „Цените надхвърлят значително бюджета на клиентите“ – такова е заключението на портала за употребявани автомобили.
За момента това слага край на положителната за купувачите тенденция: защото според анализ на Deutsche Automobil Treuhand (DAT) от пролетта на 2024 г., стойностите на тригодишните електрически автомобили между април 2024 г. и 12 месеца по-рано са паднали с 18 процента. Този спад е повече от два пъти по-голям, отколкото при моделите на двигатели с вътрешно горене (6 процента). Jordan-Ford 191 (1991): кариерата на Шуми във Формула 1 започва с този болид