2024
Дали бонусът за покупка на електромобил в Германия ще се завърне? В момента това е напълно възможно, тъй като в Бундесрата беше стартирана инициатива в тази посока. Провинциите Долна Саксония и Заарланд са подали заявление с искане за връщане на екобонусите, а Хесен даде сигнали, че ще ги подкрепи.
Целта е ясна: връщането на бонуса трябва да вдигне продажбите на електромобили.
След внезапното спиране на правителствения стимул в края на 2023 г. пазарът на електромобили се срина и по всички личи, че в обозримо бъдеще няма да се възстанови, да не говорим да нарасне.
Амбициозна цел
Амбициозната цел по пътищата на Германия да се движат 15 милиона електрически автомобила до 2030 г. все още не е загърбена. За да бъде постигната, били необходими „особено сериозни усилия“, гласи текстът на заявлението. Министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD) подчерта, че не само фирмите, но и частните клиенти сега трябва да бъдат мотивирани да направят прехода към електрическа мобилност.
![Приложение ЕКО](https://autobild.bg/wp-content/themes/autobild/ads/ad.eko.png)
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
Има опасения, че без стимули от икономическата си политика Германия ще загуби конкурентоспособност на световния пазар. Приемането на електрическата мобилност и вярата на населението в нея трябва да бъдат издигнати на по-високо ниво, което трябва да бъде постигнато чрез увеличение на броя зарядни станции, но също и чрез стимули за вдигане на продажбите.
Дотук всичко звучи логично. Формата на финансиране обаче разбунва духовете. Защото акцизът върху дизела постепенно ще бъде увеличаван до нивото на този върху бензина. Съответно това ще доведе до покачване на цената на дизела по бензиностанциите за крайните потребители.
Това трябва да намали натоварването върху бюджета, но също така и да увеличи стимула за преминаване от дизел към алтернативни задвижвания с по-ниски емисии.
Високи разходи заради „дизеловата привилегия“
Поради т.нар. „дизелова привилегия“ (т.е. по-ниския с около 8,5 евроцента акциз върху дизела спрямо бензина) годишно се създават разходи в размер от около 9,6 милиарда евро, показват изчисленията на Федералната агенция за околната среда. За сравнение: през 2022 г. са изплатени 3,4 милиарда евро под формата на екобонус за покупка на общо 820.000 електромобила и хибрида.
И още малко цифри: през 2024 г. в Германия се движат около 14,1 милиона дизелови автомобила и само 1,52 милиона на ток. Прогнозата за оставащите два месеца от 2024 г. по отношение на стратегията за електрическа мобилност не е много обнадеждаваща, тъй като се очаква спад в регистрацията на електромобили с 29 процента спрямо предходната година.
А какво следва? Заявлението от Бундесрата ще бъде изпратено до федералното правителство, което ще вземе решение за следващите стъпки.