Хората, без които нямаше да има автомобил – част II


19
апр.
2017

Към част I

Съществена стъпка в подобряването на автомобилните технологии дължим на Едуард Г. Бъд. Когато става дума за конструкцията на каросериите малко хора се сещат за това, че този господин е създал технологията за качествено щамповане на каросерийните детайли, които по нататък се заваряват един за друг, оформяйки по този начин изцяло метална каросерия. Преди това основният начин за построяване е бил с широко използване на дърво, а металните детайли са се изчуквали на ръка дълго и уморително по дървени калъпи. Откритията на Бъд са широко използвани и усъвършенствани

Компанията на Бъд прави първия изцяло стоманен автомобил по поръчка на Dodge

от талантливия конструктор Йозеф Ледвинка. Същият е братовчед на Ханс Ледвинка – геният на компанията Tatra, който създава уникалните хребтови рами със задноразположени двигатели с въздушно охлаждане. Историята разказва, че самият Хитлер е бил впечатлен от конструкциите му и го е запознал с Фердинанд Порше, който по това време е създавал костенурката. Самият Порше иронично казва „Понякога аз надничах зад рамото му, понякога той надничаше зад моето”. Така или иначе историята твърди, че тези двамата са обменяли опит и със сигурност може да се каже, че Ледвинка има пръст в създаването на VW Костенурката.

Едуард Бъд е регистрирал огромно количество патенти, които започва да продава и се превръща в един от най-богатите хора на Америка.  В Германия той също построява своя фабрика, в чиито цехове се произвеждат каросериите за военния VW Кубелваген и за плаващата амфибия, която се базира на същите агрегати. През 1928 Бъд създава конструкция с предно задвижване, само с цел да продава патента ѝ. Горе-долу по същото време се появява и легендарният модел на Citroen – Tracion Avant, който е първият истински масов автомобил с предно задвижване след DKW F1 и Stoewer V5 (и двата се появяват през 1931).

Хенри Форд не е осъществил такива грандиозни и интересни изобретения, но той е първият, осмелил се да предложи евтин и съответно масов продукт, който да даде на много хора от различен калибър и доходност да придобият своята свобода на движение.

Естествено е, че когато един елементарен продукт се произвежда в голямо количество бройки, той става достъпен по много показатели  параметри, а в конкретния случай хората търсят именно това, цена на продукта и цена на поддръжката му  в последствие.  Единичните бройки и много ограничени серии от творенията на Бъд никога не могат да достигнат това ниво на търсене и продажби.

Винченцо Ланча

Е, автомобилът вече е оформен с гуми и изцяло самоносеща метална каросерия. Следват стъпките на постепенната модернизация. Един от многобройните пионери на тези нововъведения е Винченцо Ланча.  Италианецът създава през 1915 година компактен двигател, с V-образно разположение на цилиндрите. Освен това негова заслуга е част от електрификацията на някои възли, например стартера и осветителната уредба. През 1922 той създава изцяло самоносеща метална каросерия,  а също така масления филтър и маслените амортисьори. Неговият син Джани на свой ред изобретява регулиращите се по височина волани, работещите на вакуумен принцип чистачки за челното стъкло, затъмняващо се огледало за задно виждане, регулируеми педали, вентилация на каросерията, независимото задно окачване и много други.  Конструкторът на всички тези неща по онова време всъщност е бил Франческо де Виргилио, който е и главният инженер на фирмата Lancia.

Андре Ситроен

Андре Лефевр

Други подобни изобретатели са Андре Ситроен и Андре Лефевр, които създават например легендарния модел на Citroen – Traction Avant, само за 11 месеца. На по късен етап от ръцете им излиза още по-голяма за марката легенда – Богинята, Citroen DS с уникално хидропневматично окачване. DS практически е първият модел, благодарение на който масово навлизат дисковите спирачки в серийното производство. Досега такива конструкции е имало само при самолетите и при автомобилните състезания.

Ричард Бъкминстър-Фулър. Един универсален американски гений, който създава уникални аеродинамични автомобили.

Вунибалд Кам е професор по физика на флуидите. Той е и първият, който е въвел единицата за изчисляване на въздушното съпротивлене и съответно се е борил да го намали. Неговата кола е пример за много последващи модели чак до наши дни.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >