2022
И WRC се преориентира към електрификацията. На рали Монте Карло този уикенд (20-23 януари) заводските отбори на Toyota, Hyundai и Ford за първи път в историята ще застанат на старта с Plug-In хибриди.
Наложените още от 2011 1,6-литрови турбобензинови агрегати ще бъдат подпомагани от електродвигател. И така мощността при „бегачките“ в топкатегорията Rally1 (до момента – World Rally Car) достига над 500 к.с.
135-те електрически „коня“ обаче са на разположение за доста ограничено време – тъй като батерията е с доста малък капацитет – едва 3,9 кВтч. Toyota GR Yaris Rally1, Hyundai i20N Rally1 и Ford Puma Rally1 ще бъдат зареждани при всеки сервиз. По този начин те ще могат да се движат изцяло на ток в преходите.
В движение зареждането на батериите ще става при спиране чрез рекуперация. Задача на всеки пилот ще бъде да идва на старта на всяка отсечка с напълно заредена батерия – и да използва съхранената енергия по възможно най-интелигентен начин.

„За нас това се оказва доста сложно“, установи световният шампион Себастиан Ожие (Toyota) на тестовете малко преди Коледа. „Само в първите секунди след старта можем да използваме пълната мощност – над 500 к.с. След това при спиране трябва да рекуперираш, за да можеш да разчиташ на електрическа тяга на стратегически важните места.“
Отдаването на електрическата мощ бива контролирано изцяло от електрониката на двигателя. Пилотът няма възможност да се намесва – т.е. няма „Push to Pass“ бутон като във Формула Е.
Създадената в Австрия и Германия хибридна система не е единствената новост при заводските състезателни машини от категорията Rally1. Базата на „бегачките“ вече не идва от серийни модели, а е пространствена рама, подобно на „пистарките“ в DTM преди време. В тази рама е интегрирана батерията с тегло 80 кг – защитена в специална клетка срещу удар.
Рали машините от Световния шампионат вече ще бъдат зареждани само с гориво от възобновяеми суровини – на първо време от биоотпадъци.

Ерата на сложното хибридно задвижване започва с ралито, което се очаква да бъде най-трудното за годината. Двата най-дълги етапа на „Монте“ трябва да бъдат завършени без сервиз. При проблеми пилотът и навигаторът ще трябва да се справят без помощта на механиците.
Непредвидимите условия на трасето също често превръщат избора на гуми в хазартна игра. Екипите ще могат да избират почти изцяло гладки сликове и зимни гуми със и без шипове. Екипажите могат да вземат максимум шест гуми – четири монтирани плюс две резервни в багажника – за цикъл, в който влизат до три специални етапа.
Продължете на следващата страница