Хенрик Фискер: да притежаваш автомобил винаги ще е привлекателно

0908
2019

ОТ ГОДИНИ ТОЙ ЖИВЕЕ в Калифорния и през 2007 г. бе един от първите, които заложиха на електрическо задвижване. Датският автомобилен дизайнер Хенрик Фискер (Aston Martin, BMW) обаче се провали със своя Plug-in хибрид Karma, от който до момента на обявяване на фалит са продадени само 1800 бройки. Сега 55-годишният мъж прави втори опит със своята фирма Fisker Inc. Електрическият спортист EMotion вече бе показан, като моделът трябва да се появи на пазара през 2021 г. с иновативни батерии от твърди тела. Фискер обаче ще пусне преди това друг проект: електрически SUV с различаваща се форма и цена от 40 000 долара. Планираният пазарен старт: най-късно в началото на 2021 г. AUTO BILD се срещна с Фискер в Лос Анджелис и разговорът бързо премина към темата за бъдещето на целия бранш.

AUTO BILD: Господин Фискер, над какво работите в момента?
Фискер: EMotion не е основният ми проект. Той е по-скоро носител на технологии за батерията от твърди тела. При идентичен капацитет тя тежи наполовина и притежава двойно по-голям пробег. Цената й е около 100 долара на кВтч. Очакваната й поява е в края на 2021 г.

А дотогава?
Ще пусна на пазара моя електрически SUV с цена 40 000 долара. За този автомобил ще използвам голям брой общи компоненти с други производители.

y Минало и бъдеще: вляво Fisker Karma, днес търсен колекционерски модел. Вдясно EMotion, който трябва да е на пазара от края на 2021 г.

Защо?
През следващите пет до седем години за стартъпите ще е трудно и дори невъзможно да постигнат реализирането на бройки, които да бъдат на достъпна за клиента цена. Аз постигам това с покупката на компоненти. От кого – ще кажа по-късно.

Какъв автомобил ще бъде това?
Наричам го Soft Crossover. По принцип не можеш да създадеш автомобил, който да се хареса на всеки. При пропорциите и интериора трябва да достигнеш стъпало, на което няма никой друг. Една от особеностите наричам California Package (с натискане на бутон SUV-ът се превръща в кабриолет). После ще дойде ред на преоткриването на пикапа и седана.

Предполагам, че не е нужно да се споменава, че автомобилът ще се движи електрически…
След 3-4 години продажбите на електромобили ще скочат много. Тогава всеки клиент ще може да избира между луксозен електромобил и обикновени модели с електрическо задвижване. Действителната задача ще се състои в това да бъде разработен достъпен и едновременно с това желан електромобил.
Първите традиционни производители скоро ще представят подобни модели.
VW е към момента един от големите производители, които са се съсредоточили върху електрическата мобилност. Клиентите признават такива неща, а не само планове. Все пак с преминаването си към електромобил клиентът прави признание. И естествено рискува много. По този начин производителите на електромобили няма да имат проблеми с доверието.

Какво искате да кажете?
McDonald’s също предлага салати, за да подобри собствения си имидж.

Добре, задвижването ще се промени. Но как стоят нещата с дизайна, с формата на каросерията?
Вкусът на клиентите вече се променя. Ентусиазмът от формата на каросерията вече не е на преден план. Coupé-тата и кабриолетите с две врати постепенно ще изчезнат. Наблюдаваната от години тенденция към SUV-а ще продължи да се налага. В Европа това са компактни SUV-ове и SUV-ове от среден клас: в случая за парите си клиентът получава най-доброто оборудване.

Атрактивен външен вид – и едно голямо обещание: струващият 40 000 долара SUV трябва да се различава от всички автомобили досега

Тук, в Щатите, хората имат наистина големи SUV-ове. В крак с времето ли са подобни автомобили?
Знаете ли, никой не се нуждае от BMW X7, но има много клиенти, които го харесват и ще си го купят. Затова BMW го произвежда. Клиентите с удоволствие ще сменят луксозната лимузина като Серия 7 с X7.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин