Nissan си е поставил сериозни задачи за следващите години. Докато други производители залагат на разширяване на портфолиото с все по-голям брой SUV-ове във всички класове, японската компания, част от концерна Renault-Nissan, е поела по друг път. Следващото поколение на Qashqai се очаква чак към 2018-2019 г., но още идната пролет ще се появи фейслифт на хитовия кросоувър. Дизайнът и техниката на освежената версия ще се доближават до тези в по-големия X-Trail.
Най-съществената промяна бъде пакет от асистиращи ще системи, благодарение на които до 2020 г. Nissan-ът ще може да се движи напълно автономно. Първата фаза се казва ProPilot 1.0, система за движение по магистрала, която автоматично поддържа лентата и дистанцията до автомобила отпред и спира колата в задръствания. Японците обещават, че системата ще облекчи шофьора и ще предотвратява катастрофите. През 2018 г. ще се появи версия 2.0 на ProPilot, която ще има и функция за смяна на лентата, а до 2020 г. коли на Nissan ще могат да се движат напълно автономно и безопасно и във вътрешността на градовете.
ProPilot автоматично управлява колата в задръствания
ProPilot 1.0 ще отпразнува премиерата си още през следващата година в японския еднообемен модел Nissan Serena, един от най-продаваните на тамошния пазар. Типично по японски, ванът с 15-цолови джанти и дължина 4,70 м е оборудван с техниката за сигурност, която ще се появи в Qashqai през следващата година. На волана на колата са поставени познатите модули за управление на темпомата, който автоматично контролира скоростта и дистанцията до колата отпред. Както и при коли на други производители, в Qashqai ще има функция за задръствания, благодарение на която колата ще може да спира до 0 км/ч; иначе само с леко докосване на педала на газта автомобилът отново ускорява автоматично до настроената скорост. Индикация, че системата е активирана, представляват зелен волан на 7-инчовия дисплей, две линии като символ на лентата и съответните графики на колата.
И завоите не са проблем
При скорост между 30 и 100 км/ч следващият Qashqai ще може и да завива сам. Всъщност по японските пътища шофьорът е задължен по всяко време да може да се включи в управлението и трябва да държи ръцете си близо до волана. При първите тестове обаче съобщението водачът да сложи ръцете си отново на волана дойде след 10 секунди. В зависимост от ситуацията на пътя това време се удължава с още 5 до 10 сек, докато след акустични и визуални предупреждения автопилотът не се „оттегли” и не остави контрола над колата на шофьора.Подобно решение за момента се предлага при BMW Серия 7 и Mercedes S-клас. Новият Е-клас, Volvo XC90/S90, както и Tesla Model S „отпускат” повече време без да карат водача да поема контрола над колата. Припомняме, че наскоро Tesla на автопилот беше въвлечена в ПТП в Калифорния със смъртен случай.
От Nissan обещават, че колите им ще могат да спират напълно автономно – също както и актуалните им модели, които са оборудвани с асистент за автоматично спиране. С оглед намаляване на разходите системата им разполага само с една камера зад предното огледало (подобно на решението с опционалния адаптивен темпомат на актуалното MINI). За европейските магистрали, и най-вече – за тези в Германия, където се кара значително по-бързо, системата трябва да бъде модифицирана, така че да позволи използването на адаптивния темпомат със скорост до 180 км/ч. Това, което липсва на асистиращата система в първото й поколение, е функция за разпознаване на знаците – без нея подходящото темпо трябва да бъде настройвано ръчно от водача. Други системи, например на Mercedes, Volvo, BMW или Audi, „разчитат” съответните ограничения и редуцират скоростта спрямо тях.