2024
Трагичен инцидент в Торонто отново разпали дискусиите относно стандартите за безопасност на Tesla. Възможно ли е електрическите механизми на вратите да се окажат опасни за живота?
Очевидно след случаите от миналото в Tesla не са си взели поука: още през 2022 г. писахме за автомобилите на марката, които не могат да бъдат отворени след катастрофа и хващат шофьорите си в адска клопка. Наскоро в Торонто, Канада, отново имаше тежко ПТП с Tesla, при което загинаха четирима души. Инцидентът от октомври 2024 г. отново повдига въпроси относно характеристиките за безопасност на електронните механизми на вратите на Tesla и други електромобили.
Трагедия в Канада
Според информация на канадския вестник Toronto Star електрическият автомобил на американската марка се е блъснал с висока скорост в бетонен стълб и е избухнал в пламъци. Четирима от петимата пътници са загубили живота си на място. Единствената оцеляла е жена, чието спасяване се оказва много сложно. Тя не успяла да излезе от автомобила, тъй като вратата с електронно управление отказала. Само благодарение на смелостта на няколко души от спасителните екипи, които чупят стъкло на автомобила с метален прът, 25-годишната пътничВка е освободена от пламъците.
Колко опасни са електрическите дръжки на вратите?
Според ADAC прибиращите се дръжки на вратите от Tesla и други премиум автомобили крият сериозен риск за безопасността: в някои случаи те могат да се управляват само посредством електрически сервомотори, предупреждава автомобилният клуб. Може да се случи дръжките на вратите да останат прибрани, ако автомобилът остане без ток след инцидент – например поради пожар на батерията. В резултат на това спасителните екипи често не могат да стигнат навреме до хората в МПС-то.
ADAC посочва още, че при някои автомобили вратите се отключват електрически отвътре с натискането на бутон. Бутоните при различните модели обаче не са разположени на едно и също място и в много случаи не са достатъчно интуитивни.
Тази критика е изразена и по отношение на моделите на Tesla: защото лостчетата за аварийно освобождаване не могат да бъдат разграничени визуално достатъчно ясно от граничещите с тях капаци на стъклоповдигачите. Ако притежавате автомобил с електрическо отваряне на вратите отвътре, трябва да се запознаете със системата за аварийно отключване посредством ръководството за експлоатация, преди да потеглят на път – а най-добре е да запознаете с тази информация и пътниците.
В случая с трагичния инцидент в Канада властите в момента разследват дали повредата на механизма на вратата действително е допринесла пътниците да не успеят да избягат от горящия електромобил.
Критиката към Tesla
Моделите на Tesla са обект на критика не само заради пропуските по отношение на безопасността при дръжките на вратите. В средата на 2024 г. 34-годишен мотоциклетист загина при тежък пътен инцидент, след като Tesla Model 3 го блъска в режим на автопилот със скорост между 120 и 130 километра в час. Това веднага накара много хора да се запитат дали софтуерът за асистенция на водача на колите на Мъск изобщо е готов за пускане на пазара.