2019
DYSON СЕ ОТКАЗВАТ ОТ ПЛАНОВЕТЕ СИ
Специалистът в производството на прахосмукачки Dyson се отказва от амбициозните си планове за навлизане в бизнеса с и производство на електромобили. Икономическите препятствия се оказаха прекалено високи.
Британският милиардер Джеймс Дайсън отново се оказа от плановете си за навлизане в автомобилната индустрия. Дайсън е основател и собственик на концерна, който произвежда прахосмукачки, сешоари и вентилатори, като през 2016 г. обяви, че фирмата му започва производство на електромобили. „Радикални и различни“ трябваше да бъдат те, като за целта бе приготвена инвестиция от 4,4 милиарда лева и бяха назначени 500 души.
За място производството бе определен Сингапур, а не Великобритания. През 2020 г. производството трябваше на стартира, а през 2021 г. първите автомобили да слязат от конвейера.
Сега обаче става ясно, че няма да излезе нищо. Макар и екипът да е разработил „фантастичен автомобил“, Дайсън пуснал имейл до служителите си. „Въпреки, че по време на процеса на разработка се постарахме доста, ние не виждаме начин, да осъществим икономически проекта.“
Направен е и сериозен опит, да бъде намерен купувач на наличната технология. Това също се е провалило. „Управителният съвет на Dyson бе принуден да прекрати нашия автомобилен проект.“
Провалът на проекта на Dyson е доказателство за това, колко трудно е за една фирма, която не е автомобилен производител, да създаде електромобил. Въпреки нарастващите обороти американският производител Tesla отчита загуби. Китайският старт-ъп Nio също изпитва затруднения срещу доказаните и богати концерни, които започнаха да инвестират и в алтернативни задвижвания.
Първите електромобили са готови и дори са тествани
За 72-годишния Дайсън прекратяването на проекта е унизителен удар – от две десетилетия той се занимава с идеята за създаване на електромобил. Проектът бе финансиран със средства на концерна, собственост на семейството на Дайсън. Работата по иновациите обаче не е била напразна: редица аспекти, свързани с електромоторите, батериите, сензорната техника и роботиката могат да бъдат използвани в другите продукти на концерна. Инженерите и техниците, които са работили по създаването на електромобила, също ще продължат работа в концерна.