2017
МОЛЯ, ГОВОРИ С МЕН! Моята Škoda не се чувства добре, символът за подгряващите свещи се опитва да привлече вниманието ми. Скромен опит на Octavia да комуникира с мен. Комбито не реагира на педала на газта, развърта се с нежелание, просто не работи равномерно. Но не мога да разбера какво не е наред. В упътването пише, че има проблем с управлението на двигателя. Само че там не пише какъв точно. Нормалната процедура е да посетя сервиза. Но понякога можете да си спестите това. Защото в повечето случаи един обикновен диагностичен уред е достатъчен, за да прочете записаните грешки. Успях да установя проблема при Škoda с OBD четец (около 90 лева). Оказа се, че е прекъснато подаването на ток към дебитомера. Всичко това е възможно, тъй като автомобилните производители са съгласували всички свързани с отработените газове данни в стандартен протокол и обща OBD II букса. По този начин паметта може да се разчете лесно. По-трудно е при данните, които са специфични за производителя. Обикновените уреди тук често достигат до границите на възможностите си, например не могат да разпознаят управляващия блок на климатичната инсталация. Не се справят и с нулирането на сервизните интервали.
Вече се предлагат устройства, които ползват OBD II адаптер за мобилен телефон. Те изпращат данните до смартфона чрез Bluetooth. Разчитането им се извършва от приложение, за да могат майсторите любители да ползват множеството възможности. Така например приложението на Carly може да разпознава манипулацията на пробега при различни автомобилни производители, да обучава акумулаторите, да нулира сервизните интервали и още някои неща.
ЕЛЕКТРОНИКА: ЛЕСЕН ПОМОЩНИК ПРИ ТЪРСЕНЕТО НА ГРЕШКИ
1. ИЗМЪКНАТ ЩЕКЕР или прекъснат кабел. Когато липсва връзка със сензорите, управлението на двигателя не работи коректно. Като предупреждение в кокпита на Škoda мига специална лампа.
2. OBD II БУКСА в интериора. При повечето автомобили тя е от страната на водача, под тапицериите в кокпита. Тук щекерът е розов.
3. ОТКРИВАНЕ НА УПРАВЛЯВАЩИЯ БЛОК Включвате щекера, подавате контакт – и OBD II четецът автоматично се свързва с автомобила и данните се прехвърлят.
4. РАЗЧИТАНЕ НА ГРЕШКАТА До дебитомера не достига ток! Не е голям проблем, щекерът на сензора се е откачил, трябва просто да го включите.
5. ИЗЧИСТВАНЕ НА ГРЕШКАТА С изключен щекер автомобилът работи в сервизен режи. Грешката се изчиства с натискане на бутон. Škoda отново работи напълно нормално.
МОЯТ СЪВЕТ
Проучването на електронните тайни на собствения автомобил доставя удоволствие. Няма спор, че разчитането на запаметените грешки е голяма помощ за водача. Но трябва и да можете да разбирате показаните грешки. За това са необходими опит и технически умения. Отлична комбинация са добра книга за ремонти и OBD II четец.