2021
НЕ СТЕ ЗНАЕЛИ, ЧЕ ТЪРСИТЕ Škoda Fabia TDI? Автокъща Bockel в Бремен има едно малко бяло изкушение за продан: тригодишно, пробег от 160 000 километра и със съвсем нелошо оборудване с комфортен и бизнес пакет. В края на 2017 г. „чехът“ е струвал 21 000 евро, а междувременно 1.4 TDI е загубил почти 70 процента от стойността си. Тоест 6480 евро. Дизеловият скандал в концерна VW и модата по електромобилите направиха възможни тези ниски цени. Добре, признаваме, че 3-цилиндровият дизелов мотор не притежава особена култивираност, но затова пък малкият EA288 с 90 к.с. има други предимства: мощност, издръжливост и икономичност.
Изобразените 15,8 литра среден разход на гориво на снимката от кокпита могат да бъдат постигнати само на къси отсечки от под 500 метра. Когато включите на дългата пета предавка на магистралата, тенденцията на разхода е надолу – 3 и нещо. Някои притежатели на автомобила обаче мрънкат, че разходът на малкия дизелов мотор във Fabia би могъл да е още по-нисък. И имат право в известен смисъл: в днешно време разход от около 5 л/100 км имат дори и малките коли с бензинов двигател. С представения през 2018 г. фейслифт на модела от Škoda зачеркнаха дизеловите двигатели. Основание: в произвежданата от 2014 г. Fabia бездруго не може да бъде побрано оборудване за третиране на oтработените газове – междувременно станали задължителни за дизеловите мотори. Това ще е възможно при новата Fabia (от 2021 г.), която ще използва платформата MQB-A0. Така че тогава не е изключено завръщането на дизеловия двигател в модела. Неговата издръжливост бе доказана и по време на нашия продължителен тест с модела на 100 000 километра. За съжаление прекалено къс кабел провали получаването на оценка отличен 6 (виж слабите места).


Иначе комбито с размери на компактен модел ни грабна най-вече с разнообразието си и с приличната вместимост на багажника от 530 до 1395 литра. Нашият хечбек не може да предложи подобно място, но затова пък е идеален за града с размерите си с дължина около 4 метра. Водачите на Fabia изминават дългите разстояния без особени проблеми – въпреки че предните седалки можеха да са по-големи, по-ниско разположени и малко по-стегнато тапицирани. По-стегнато можеше да е и окачването, което е малко износено – типично за малките автомобили, проличаващо си при движение на дълги отсечки.
Макар от TÜV все още да не са започнали да мрънкат, е необходимо да се хвърли поглед на тампоните. В ново състояние окачването на Fabia е едно от най-добрите в класа: комфортно във всички дисциплини, но същевременно не и толкова меко, че да се люшкате с „чеха“ неконтролирано в завоите. От парктроника до темпомата и навигационната система всички електронни помощници в тестовия автомобил функционираха безупречно. В нашата Fabia от продължителния тест подгряването на седалките се развали, а сензорът за дъжд водеше интересен собствен живот. Нашата препоръка е 1-литровият TSI с 95 к.с., 3-цилиндровият мотор е мощен и не харчи кой знае колко повече от дизеловия мотор. Тук обаче не могат да се очакват толкова изгодни предложения като при TDI – стартът е от 17 000 лева. Затова пък пробегът е двуцифрено число.


Продължете на следващата страница