2017
Представете си следното: вие сте модерен, изглеждате добре, идвате от добро семейство, имате най-доброто образование и сте толкова добре възпитан, че никога не създавате неприятности. Но отивате в чужбина – и не можете да намерите почти никакви приятели. Подобна е съдбата на лимузината от среден клас Lexus IS, от която в Германия през 2014 г. са регистрирани само 9766 екземпляра (от всички модификации). За сравнение: основния конкурент, BMW Серия 3, може да се похвали с близо 1,4 милиона регистрирани автомобила (също от всички модификации). На какво се дължи това? Със сигурност на ограничения избор на каросерии в сравнение с германския конкурент, защото IS от второ поколение се предлагаше само като кабриолет с две врати и алуминиев сгъваем покрив или лимузина с четири врати. Търсеното в Европа комби липсва.
Изборът на двигатели също е ограничен: 2,5-литров V6-бензинов мотор с 208 к.с. и 6-степенна автоматична трансмисия с хидротрансформатор и 2,2-литров турбодизел (150 или 177 к.с., 6-степенна механична скоростна кутия) – това е всичко. Ускоряващият до 270 км/ч ISF с брутално мощния 5-литров V8 и 423 к.с. е спортно-екстремна рядкост. Друга основателна причина за неуспехите на Lexus в Германия е дилърската мрежа от 30 представителства на марката. Но това е всичко, защото във всяко друго отношение Lexus е на нивото на германските си конкуренти – и като качество, и като техника.
Типичните слаби места на употребяваните IS: няма такива.
Единствено при дизелите има отделни случаи на запушени филтри за твърди частици и EGR-клапани – но това са проблеми, характерни за всеки модерен дизел. Липсват тежки конструктивни недостатъци като късащи се ангренажни вериги при дизеловия мотор N47 на BMW (2007–2011, който се монтира и на Серия 3). Да, Lexus IS е типичен, много надежден „японец”.
Това ни дразни
Роднинските връзки на второто поколение на Lexus IS (Typ XE2, 2005–2013) с Toyota проличават най-вече от едно: абсолютната надеждност и издръжливост, тежките проблеми са рядкост. Единствено дизеловите IS 200d и 220d понякога създават неприятности със запушени от сажди клапани за рецилкулация на отработените газове, изпускателни колектори и датчици за налягане на филтъра за твърди частици. Това си проличава най-ясно от мудните реакции на мотора при подаване на газ, от намалената мощност и повишения разход на гориво. И преди прекалено старателните фирмени сервизи да сменят клапана на EGR (1000 лева), изпускателния колектор (1500 лева) или DPNR-катализатора (около 5000 лева), се препоръчва старателно почистване на детайлите при специалисти по отношение на катализаторите и филтрите за частици. Професионалното почистване на филтрите ще ви струва около 600 лева. През септември 2009 година бе проведена сервизна акция, която засегна всички IS: ръжда по спирачните апарати и водачите водеше до скърцане и неравномерно износване. Засегнати бяха IS, произведени между 1/2005 и 12/2006. В пощенската кутия за оплаквания на AUTO BILD има съобщения за три случая на лека ръжда по вътрешната повърхност на предния капак.
Нашето впечатление при шофиране
Първият дизелов двигател, монтиран на Lexus, демонстрира фини маниери като на бензиновите си братя: работи приятно тихо, тегли много мощно от 2000 оборота. С директните и информативни настройки кормилното управление и окачването напомнят на BMW Серия 3. Въпреки това IS вози много приятно, комфортът при дълги пътувания е първокласен. Но само ако не седите на задната седалка, защото там мястото е достатъчно само за деца.
Трябва да отбележим изключително запазеното състояние на този тестовия автомобил. Правят ни впечатление само три недостатъка, свързани с износване: лагерът на главината отпред ляво има луфт и вие, спирачните дискове и накладки са за смяна, предстои и смяна на моторното масло.
Нашата оценка
Като се имат предвид предстоящите смени на консумативи, реалната цена на този автомобил днес е около 18 000 лева.
Пробно шофиране: компактният Lexus пасва като ушит по мярка костюм
Нашият тестов автомобил е регистриран през август 2008 година Lexus IS 220d с пробег 130 800 километра. Като нов оборудваният с кожени седалки с подгряване, 7-инчова DVD навигация и лак металик Lexus от среден клас е струвал 75 900 лева – през 2014 г. търговецът на употребявани автомобили Autopark в Хамбург (www.autopark.de) иска 24 900 лева. Днес подобен екземпляр би струвал около 18 000 лв.
Клапан за рециркулация на отработените газове
При дизеловите мотори този клапан се запушва от сажди. Номерът на подобрената резервна част е Toyota 25620-0R012.
DPNR-катализатор
Резултат на запушения от сажди EGR-клапан: запушен катализатор, който не може да се регенерира сам. Но има възможност да бъде почистен.
Задни спирачни апарати
През септември 2009 година бе проведена сервизна акция заради блокиращи задни спирачни апарати (скърцане, износване).
Извод
Lexus IS е непопулярен в Германия – напълно незаслужено. Единствените дребни проблеми на модела са запушените филтри за твърди частици и клапани на EGR-а – то тези недостатъци са характерни и за дизеловите мотори на германските конкуренти. IS комбинира високата надеждност с висока ексклузивност и изгодни цени.